ANNONS
Annons

Fota klättring.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tar alla former av klätter bilder, oftast så hänger jag på klippor 30m+.
För att inte behöva klättra runt för mycket för att få dom bilder jag vill ha så har jag märkt att denna uppsättning fungerar, med det är bara i bland som vidvinkeln följer med.

På tal om det andra, så kör jag med en öppen krok i stativgängan så jag kan hänga kameran i selen utan att den flänger runt när jag klättrar runt.
Sen har jag även en slinga runt mig så att jag inte kan tappa kameran men ändå röra mig fritt.

Bilagor

• mattias.jpg
    mattias.jpg
    126.9 KB · Visningar: 58
  • IMG_9924.jpg
    IMG_9924.jpg
    41.1 KB · Visningar: 57
Som John säger så är det inte så lätt att besvara då sträcker sig över så olika områden och typ av bilder.
Jag har fotat bouldering med allt från 16 till 200 och vad gäller rep troligtvis detsamma. Hänger du oftast i ett rep så tycker jag att 24-70 är det mest gångbara alternativet. Får du stort omfång och kan skjuta brett samtidigt som det funkar hyfsat bra att isolera med med med hjälp av bländaren. Vet inte hur Nikons kameror är, men så länge det inte är någon cropfaktor på ditt hus så är det helt klart bästa allroundobjektivet. Svårjobbat men när man väl lärt sig det så funkar det klockrent. 16-35 funkar bra till både klättring och landskap. Har fotat framförallt mycket landskap med den gluggen. Men blir snabbt långrandigt inom klättringen. Svårt att variera sig.
Kör mycket fasta nu, fantastiska gluggar, men väldigt sällan till klättring. Då ska jag verkligen ha en tanke med bilden när jag går upp med ett på.
Brukar ha en extra glugg med mig upp hängandes i selen. Funkar bra och går lätt att byta med en sån här.
http://store.lowepro.com/lens-cases/lens-case-9-x-13cm
Till huset kör jag med en neoprenvariant från Tamrac. Dämpar gunget när man rör sig i repet riktigt bra. Sen är den väldigt bekväm och lättarbetad. Testade Black Rapid men fick aldrig till den. Hängde och slängde mest, flög in i berget flera gånger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar