Annons

Fota insekter

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje35

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar varför jag för sudiig bild på en humla , som sitter på en blomma, och blomman blir skarp......

Jag har en nikon d90 och ett macro objektiv (Sig AF 150/2,8 EX Macro DG HSM / Nikon).
Jag undrar om jag har fel inställning på kameran, och jag använder stativ och fjärrutlösare...

Jag tackr för svar....

Mvh Karl-Johan LÖfstedt
 
Hej!
Jag undrar varför jag för sudiig bild på en humla , som sitter på en blomma, och blomman blir skarp......

Jag har en nikon d90 och ett macro objektiv (Sig AF 150/2,8 EX Macro DG HSM / Nikon).
Jag undrar om jag har fel inställning på kameran, och jag använder stativ och fjärrutlösare...

Jag tackr för svar....

Mvh Karl-Johan LÖfstedt

Får jag förmoda att humlan rörde sig under exponeringen? De gör så. Heela tiden...
 
Ett tips vid makrofoto är att använda manuell fokusering och STORT skärpedjup.
Det KAN ju vara så att kamera+objektiv felfokuserar?
Det finns flera trådar om hur man kollar det.

/Peter
 
Ja, antingen rör sig humlan, o då måste du köra kortare slutartid (komplettera med högre iso eller blixt kan vara bra då), eller så har du för kort skärpedjup, så dra ner bländaren (oftast ganska rejält) så bör du få skärpa på både humla och blomma.
 
Hej!
Jag undrar varför jag för sudiig bild på en humla , som sitter på en blomma, och blomman blir skarp......

Jag har en nikon d90 och ett macro objektiv (Sig AF 150/2,8 EX Macro DG HSM / Nikon).
Jag undrar om jag har fel inställning på kameran, och jag använder stativ och fjärrutlösare...

Jag tackr för svar....

Mvh Karl-Johan LÖfstedt

Det kan vara många orsaker. Först för att veta om du har rätt eller fel inställningar på kamera så måste du skriva vilka inställningar du har använt. Det skulle också vara bra att se din bild / bilder. Sedan måste du ta många bilder och räkna med det att knappt 1 av 10 blir bra. Att fotografera humlor på en blomma är inte lätt, jag har tagit hundratals bilder och tycker fortfarande inte att jag har lyckat ta en riktig bra bild. Så lägg ut din bild eller skicka länk till den och skriv vilka inställningar du använde.
 
Ja, antingen rör sig humlan, o då måste du köra kortare slutartid (komplettera med högre iso eller blixt kan vara bra då), eller så har du för kort skärpedjup, så dra ner bländaren (oftast ganska rejält) så bör du få skärpa på både humla och blomma.

Mycket troliga orsaker. Problemet är att när man minskar bländaren, så kan man få problem med slutartiden så att humlan blir suddig pga rörelseoskärpa!

Ytterligare en orsak kan vara att humlan är för nära objektivet så att objektivet inte kan fokusera på den, eller att du har fokuserat på blomman istället för på humlan.

Lägg upp exempel som sagt, blir mycket lättare att hjälpa då.
 
[

Jag använde inställning M och Iso 250 och bländen på 9
 

Bilagor

  • Bild 162.jpg
    Bild 162.jpg
    11.6 KB · Visningar: 382
Mycket troliga orsaker. Problemet är att när man minskar bländaren, så kan man få problem med slutartiden så att humlan blir suddig pga rörelseoskärpa!

Ytterligare en orsak kan vara att humlan är för nära objektivet så att objektivet inte kan fokusera på den, eller att du har fokuserat på blomman istället för på humlan.

Lägg upp exempel som sagt, blir mycket lättare att hjälpa då.



Här får du lite bilder, jag använde inställning ( M och iso 250 och bländare 9)
 

Bilagor

  • Bild 035.jpg
    Bild 035.jpg
    4.4 KB · Visningar: 380
  • Bild 151.jpg
    Bild 151.jpg
    8.9 KB · Visningar: 365
  • Bild 160.jpg
    Bild 160.jpg
    11.5 KB · Visningar: 372
  • Bild 167.jpg
    Bild 167.jpg
    11.4 KB · Visningar: 375
  • Bild 161.jpg
    Bild 161.jpg
    13.3 KB · Visningar: 378
Om du kör med autofokus, vilket autofokusläge har du på? AF-S, AF-C eller AF-A? Dessutom, väljer du själv fokuspunkt eller låter du kameran välja?

E: Förresten, vilka slutartider har du använt? Undrar bara med tanke på eventuell rörelseoskärpa. Kan finnas en del sånt i några bilder du lade upp.
 
Den första bilden lider av både rörelse- och skakoskärpa. Jag kan tyvärr inte kolla exif på den här datorn, men jag gissar att du inte använt stativ och en slutartid på kanske 1/50-1/100 s högst.

Ditt problem verkar i största del bero på för långa slutartider. Du behöver öka ISO eller använda större bländare. Det är lite svårt att se var fokus ligger exakt. Det bästa är ibland om du lägger ut bara delar av bilderna där du visar var det är som skarpast.

Jag tror också att du kanske inte har använt AF-C, men det är nog inte huvudproblemet som sagt.
 
Om du kör med autofokus, vilket autofokusläge har du på? AF-S, AF-C eller AF-A? Dessutom, väljer du själv fokuspunkt eller låter du kameran välja?

E: Förresten, vilka slutartider har du använt? Undrar bara med tanke på eventuell rörelseoskärpa. Kan finnas en del sånt i några bilder du lade upp.

Jag kör på AF-A.......
 
Den första bilden lider av både rörelse- och skakoskärpa. Jag kan tyvärr inte kolla exif på den här datorn, men jag gissar att du inte använt stativ och en slutartid på kanske 1/50-1/100 s högst.

Ditt problem verkar i största del bero på för långa slutartider. Du behöver öka ISO eller använda större bländare. Det är lite svårt att se var fokus ligger exakt. Det bästa är ibland om du lägger ut bara delar av bilderna där du visar var det är som skarpast.

Jag tror också att du kanske inte har använt AF-C, men det är nog inte huvudproblemet som sagt.

Ska jag köra på inställning M,A,eller P, S och AF-C
Om jag har förstått rätt så menar du att bländaren är det som som står ett F framför siffran tex F10, F9 osv...?
 
Om du kör med autofokus, vilket autofokusläge har du på? AF-S, AF-C eller AF-A? Dessutom, väljer du själv fokuspunkt eller låter du kameran välja?

E: Förresten, vilka slutartider har du använt? Undrar bara med tanke på eventuell rörelseoskärpa. Kan finnas en del sånt i några bilder du lade upp.

Vilka slutartider ska man normalt ligga på, min brukar ligga på 100...

Och min ISO-Känslighet är inställd på 320, men jag funderar på att ha Automatisk ISO-Känslighet på on, nu har den på off...
 
Vilka slutartider ska man normalt ligga på, min brukar ligga på 100...

Och min ISO-Känslighet är inställd på 320, men jag funderar på att ha Automatisk ISO-Känslighet på on, nu har den på off...

Jag tycker bilderna är helt enkelt dåliga. Inte ovanligt, det är bra om jag lyckas med 1 av 100 macrobilder.
Autofokus kan gå, men bättre med manuell, gärna ställ in med live-view och förstoring.
Tiden måste du anpassa (om du använder stativ) till objektets rörlighet, humla ska man antagligen fota med 1/400 eller kortare.
En reflex-skärm är heller inte dum, ökar belysningen.
För att få lite skärpedjup, måste du gå upp i ISO, ISO 1600, eller till och med ISO 3200 för en humla.
Och så gör många, många bilder, de flesta blir kass, någon blir bra.
Och jobba i RAW, skärp till i datorn.
 
Även om jag själv tar de flesta makrobilderna på frihand så kan ett stativ hjälpa en hel del. Dessutom kan en blixt hjälpa otroligt mycket. Jag använder oftast A-läget på min D90 och ställer in en bländare som ger så stort skärpedjup som möjligt.
 
Ska jag köra på inställning M,A,eller P, S och AF-C
Om jag har förstått rätt så menar du att bländaren är det som som står ett F framför siffran tex F10, F9 osv...?

M är bra, men du måste styra både F-talet (bländaren - ju större, desto mindre bländare, och större skärpedjup), slutartiden och justera ISO-talet därefter. Auto-ISO funkar bra tycker jag, men om ljusnivån är konstant så kan du ställa det själv. Fokus är bäst med AF-C för rörliga föremål, men jag tror inte det var ditt problem just här.

Jag håller med de andra om att manuell fokus är ofta bättre för makro, och att en blixt och stativ också hjälper mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.