frennström
Aktiv medlem
Reklam?
Hej igen,
Nu tror väl alla att jag har aktier i Moderskeppet, men så är faktiskt inte fallet!
Bara ett tips till, nämligen - Moderskeppet rear ut videokurser just nu o även om man säkert kan ta hem motsvarande information gratis från nätet som Uno helt riktigt skriver, så är detta nog en bra totallösning med låg ingångströskel (man ska inte glömma att tråden startades av en som känner sig oerfaren o då kanske inte infornationsinsamling från nätet är bästa start?).
Alltså - här finns kursen för LR:
http://www.moderskeppet.se/butik/produkt/allt-om-lightroom-5/
//j
LR lägger lite utgångsvärden för t.ex. brusreducering men vad jag vet har de inget med inställningarna i kameran att göra.
Hur som helst är det bättre att lämna det till efterbehandlingen och koncentrera sig på motivet när man fotograferar. Det är mycket bättre att göra korrigeringarna i efterhand på snabb dator med stor förhoppningsvis kalibrerad skärm där man ser vad man gör än att pilla med inställningar på kameran vid tagningsögonblicket.
Håller med om att Moderskeppet har bra filmer om LR, men mycket av det som sägs finns även gratis på nätet. Sedan är det viktigt att komma ihåg att man inte behöver kunna allt för att dra nytta av programmet. LR består av flera delar. T.ex finns det en del för att göra fotoböcker, en del för utskrifter, en del för att publicera på webben, en databasdel, och en framkallning/RAW konverteringsdel. Man kommer väldigt långt med basala kunskaper i databasdelen för att kunna läsa in sina bilder och sedan koncentrerar sig på framkallningsdelen där själva bildbehandlingen sker. Det videomaterial som följde med LR4 när jag köpte det tog ungefär en dag att titta igenom, och då beskrevs varje del utförligt. Vet inte om man kan köpa LR5 på CD numera, men motsvarande filmer finns på Adobes site.
Hej igen,
Nu tror väl alla att jag har aktier i Moderskeppet, men så är faktiskt inte fallet!
Bara ett tips till, nämligen - Moderskeppet rear ut videokurser just nu o även om man säkert kan ta hem motsvarande information gratis från nätet som Uno helt riktigt skriver, så är detta nog en bra totallösning med låg ingångströskel (man ska inte glömma att tråden startades av en som känner sig oerfaren o då kanske inte infornationsinsamling från nätet är bästa start?).
Alltså - här finns kursen för LR:
http://www.moderskeppet.se/butik/produkt/allt-om-lightroom-5/
//j