Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i Monokram +raw fil

Produkter
(logga in för att koppla)

jgallneby

Medlem
Hej,
Är lite lost här...
Om jag fotar i monokrom, då jag tycker det bli schyst att se direkt i kameran men ändå vill ha möjligheten att återge färg senare funkar det då via att jag fotar raw+jpg?

Hej,
Är lite lost här...
Om jag fotar i monokrom, då jag tycker det bli schyst att se direkt i kameran men ändå vill ha möjligheten att återge färg senare funkar det då via att jag fotar raw+jpg?

Ja, om du sparar JPEG i svart/vitt läge + i RAW, så har du färginformationen kvar där. Jag kör så i min Fuji X100.

/ mvh FiCa1

På min Sony A6000 räcker det att jag ställer in svartvitt som bildstil för att både bilden i sökaren och förhandsvisningen ska bli svartvita (jag så rätt ofta, då jag tycker det kan vara lättare att komponera bilden och ställa skärpan manuellt i s/v-läge). Jag behöver alltså inte köra rå+jpg för att det ska fungera, men när jag tar upp bilderna i Lightroom blir de förstås i färg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar