Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en nybörjare som kommit lite längre, så allt kanske inte stämmer.

På din kamera:
A=aperture,bländare på svenska.
När du ställer kameran på A så kan du ställa in önskad bländare, kameran sköter då slutartid själv.
Vet ej vad du har för objektiv,men du borde kunna ställa in mellan 3.5-22.
3,5 4,0 4,5 5,6 6,7 8,0 osv.
Ju lägre tal ju mer ljus får du in i kameran, då får du snabbare slutartider.
Ställer du in på lägsta bländare och på högsta eller näst högsta iso-tal så får du snabbast tider.
Mörk lokal långsamma tider, ljus lokal snabba tider.
Ställ kameran på detta och fota massor på spelningen,när det är så mörkt så blir för mig kanske 20% av bilderna bra
Testa att varva med blixtbilder.
 
Med fnutt så är det sekunder som avses. Utan fnutt är de 1/sekunder som avses. står det 8 så är det 1/8, dvs en åttondels sekund, slutartid och om det står 8" så är det 8 sekunder. För att få skarpa bilder bör du som sagt ha så kort tid som 1/100 (då står det 100), eller 1/25, om du har bildstabiliseringen på.

Men det verkar som att du blandar ihop slutartid och bländare?

Om du istället ställer kameran i läge "A" och väljer ett så litet tal som möjligt, då får du in så mycket ljus som möjligt. Då får du tider på kanske 1/10 eller något liknande i ett någorlunda upplyst rum. Prova sedan att höja ISO-talet till 800 och slå på bildstabiliseingen, om den inte redan är på.
Då bör du få skarpa bilder, även utan blixt.
 
Martiz skrev:
Så liten siffra som möjligt. Men 8 är fortfarande snabbare än 1,5"?

Japp, iaf när det gäller slutartid.

När du tittar i sökaren så ser du två nummer.
Det vänstra är slutartiden, dvs hur länge slutaren kommer att vara öppen. Den kan vara från 30s (30") ner till 1/4000s (4000).

Det högra är bländartalet dvs hur stor ljusöppningen i objektivet är. Det kan beroende på objektiv gå från, säg, 1.0 (stor öppning) till
64.0 (jätteliten öppning). Med ditt objektiv går bländartalet antagligen från 4.0 till 22.0.

[edit]
Beroende på hur kameran är inställd så kan du välja inget, ett eller båda värdena själv medan kameran väljer resterande. I autoläge bestämmer kameran båda (ev. kan du "skifta" värdena genom att vrida på inmatningsratten, t ex så att tiden dubbleras och bländarvärdet minskar ett steg (tex från 8 till 5.6)).

Det här står säkert också bättre beskrivet i manualen. Läs, testa, lek och lär! :)
[/edit]
 
Senast ändrad:
Martina, med det gröna auto läget så tror jag kameran inte väljer en ISO inställning som ät högre än 800 eller tilloch med 400. Om du vill att tiderna skall bli tillräckligt korta så tror jag du får manuellt ställa in ISO till 1600 eller 3200.

Jag skulle använda A läget, ställa minsta värde för bländare, ISO 1600 och se vilka tider jag får.
När du pratar om siffror så får du inte blanda ihopp bländare och slutare tider

en 8 kan vara både bländare 8 eller 1/8-del sekund i slutartid. prova lite olika bländare och tider så att du lär dig vart i sökaren som respektive finns.
 
Martiz skrev:
Så liten siffra som möjligt. Men 8 är fortfarande snabbare än 1,5"?


Nu pratar du om slutar tider,vid bländartider ska det var "litet" tal för att få in mycket ljus, för snabba slutar tider

Bländare: detta är vad du troligtvis kan välja mellan,(3,5) (4,0) (4,5) (5,6) (6,7) (8,0) (9,5) (11) (13) (16) (19) (22)


Slutartider: långsamt-(4") (3") (2")(1"5) (1") (0"7) (0"5)(0"3) 4 6 8 10 15 20 30 45 60 90 125 180 250 350 500 750 1000 1500 2000 3000 4000-snabbt
Tex 125=125dels sekund, 0"7 är 0,7sekunder, 4" är 4 sekunder
 
Senast ändrad:
Prova att ställa upp en porslinsfigur, docka eller liknande prydnadsföremål på köksbordet. Placera gärna en svart skiva/duk/filt bakom, t ex från är pärm. Prova att belysa med hjälp av en skrivbordslampa lite snett uppifrån, ungefär som på de där Boppersbilderna du visade. Jag tror att detta kan simulera verkligheten rätt väl.

Öva med hjälp av denna uppstälnning att få skarpa bilder som avbildar motivet, d v s dockan så rättvist som möjligt. Tips; försök att få bakgrunden så mörk som möjligt i bilderna. Undersök gärna även hur vitbalanseringen fungerar så att du får de färger du vill ha.

Byt sedan färg på bakgrunden till vitt, rött och blått och gör om övningen.

Klura lite på hurt kamerans ljusmätare fungerar, därför att jag tror att du kommer ha nytta av att förstå hur den fungerar. Jag är inte så säker på att du får de bilder du vill ha utan att veta hur ljusmätaren fungerar, med avseende på vad den anser om världen.

En övning i ljusmätning är att fotografera ett vitt papper så att det verkligen blir vitt. Omsätter vi vitt i termer av färgvärden är vitt ganska nära 255 och svart ganska nära 0. Grått håller sig kring 127 ungefär. Gör sedan om övningen med ett svart papper och slutligen både med ett svart och vitt papper som täcker ytan till lika delar. Fundera över hur du gjorde för att få rätt resultat?

Fundera över hur du bäst tillämpar denna kunskap för koncerfotografering, för fotografering av snölandskap, porträtt e t c.
 
Martiz skrev:
med autoläge har jag alltid menat AUTO som står med grön bakgrund på min kamera. A visste jag först idag vad det står för!

Jag läser tråden igen och inser att jag har fattat fel. Det är bara att hålla med Martina - en kamera på fullauto borde ge hyfsade bilder inomhus.

Men ändå rekommenderar jag att dra ner tonläget. Sluta vara arrogant och lär dig i stället grunderna för en kamera. Detta gör man som någon påpekade bäst med en bra bok eller med "prívatlektioner" av en mer erfaren fotograf. De lösryckta råd man får här kan ibland verka förvirrande. Att ställa in en viss slutartid kanske blir bra, men att själv experimentera och få en aha-upplevelse är oslagbart.

Bara att förstå liknelsen mellan hur vatten genom kranen fyller en hink -- ljus genom bländaröppningen fyller kameran -- räcker långt.

Sedan är det bara att fortsätta. Länge. Långt. :)
 
Brinner din hjärna upp nu :)

Jag var lika förvirrad i början.
Jag skulle fotografera winsurfing och mountainbike.
Ljuset räckte inte alltid till fast det var på dan,
Jag behövde väldigt snabba slutartider pga att det är snabba sporter.
Han inte heller ställa in skärpan.

Jobbigt i början när man vill så mycket men inte kan.
 
BengtJohnsson skrev:
Det är bara att hålla med Martina - en kamera på fullauto borde ge hyfsade bilder inomhus.

Allt är relativt. Finns många som tycker att en kamera inomhus i fullauto med blixt ger alldeles utmärkt tekniskt resultat, dock inte jag. Om du har den i detta totalautomatiska läge & blixten är uppfälld så blir exponeringen korrekt, med automått mätt alltså. Däremot så finns det andra aspekter man måste ha lite koll på, AF:s funktion exempelvis. Detta allra mest om man skaffar sig ljusstark optik & använder stor bländare.

Utan blixt i svagt ljus så var det en annan sak, då är det helkört om man inte gör rätt. Där räcker inte teknologin idag till för att fixa ovanstående på samma sätt i fullautoläge, då måste man ha vissa grundläggande kunskaper för att få till det & lämpligtvis använda någon av de kreativa lägena & ha kunskaper om ljuskänslighet, tid & bländares påverkan samt använda stativ vid behov...

Nu tror jag dock att Martina grejar det här efter ett tag efter studier & träning.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Allt är relativt. Finns många som tycker att en kamera inomhus i fullauto med blixt ger alldeles utmärkt tekniskt resultat, dock inte jag. Om du har den i detta totalautomatiska läge & blixten är uppfälld så blir exponeringen korrekt, med automått mätt alltså. Däremot så finns det andra aspekter man måste ha lite koll på, AF:s funktion exempelvis. Detta allra mest om man skaffar sig ljusstark optik & använder stor bländare.

Utan blixt i svagt ljus så var det en annan sak, då är det helkört om man inte gör rätt. Där räcker inte teknologin idag till för att fixa ovanstående på samma sätt i fullautoläge, då måste man ha vissa grundläggande kunskaper för att få till det & lämpligtvis använda någon av de kreativa lägena & ha kunskaper om ljuskänslighet, tid & bländares påverkan samt använda stativ vid behov...

Nu tror jag dock att Martina grejar det här efter ett tag efter studier & träning.

//Larsa

Jo, vi är nog helt överens. Min luddiga definition av "hyfsad" är nog samma som din "korrekt exponering med automått mätt".

Jag tog mig friheten att tvivla en aning på Martinas vilja till studier och träning, men ser glatt fram emot att bli motbevisad!
 
Ja, jag har ingen vilja alls att ha näsan i en fotobok. Den enda viljan jag har är att lära mig hur man ta kort i mörker, iallafall till att börja med. Och jag är definitivt inte arrogant. Men pga vissas tvivel på mig har jag bett om att få diskussionen borttagen eller stängd, men det gick inte.

Men efter det har det skrivits väldigt bra inlägg så det var väl bara några i början där som jag inte ansåg svarade på det jag frågade utan bara kommenterade mitt kameraval och min inställning till allting, och det var inte det jag ville veta nåt om..

Men iaf, jag blandar ihop slutartid och bländartid ja, det jag läste upp för er var det vänstra talet..vet inte vilket det var utav dom. Men nu förstår jag, ni beskriver bra så jag förstår, tack!

Manualen e liksom hur man gör, inte varför.

Hepp, dags å jobba!
 
Martiz skrev:
Ja, jag har ingen vilja alls att ha näsan i en fotobok. Den enda viljan jag har är att lära mig hur man ta kort i mörker, iallafall till att börja med. Och jag är definitivt inte arrogant.


Ber att få önska dig lycka till och ber samtidigt om ursäkt för att jag har försökt att hjälpa dig.
 
Äh, vill en del missförstå mig så visst. Jag är jättetacksam för all hjälp.

Men, om ni skulle fråga om vilket objektiv någon rekommenderar och så svarar nån med att det kan väl du ta reda på själv, du verkar inte vara särskilt insatt, läs artiklar om det först! Skulle det va direkt roligt?
 
Senast ändrad:
Martiz skrev:
Äh, vill en del missförstå mig så visst. Jag är jättetacksam för all hjälp.

Men, om ni skulle fråga om vilket objektiv någon rekommenderar och så svarar nån med att det kan väl du ta reda på själv, du verkar inte vara särskilt insatt, läs artiklar om det först! Skulle det va direkt roligt?

Nej, Martina. Vi försöker inte missförstå dig. Och du är inte tacksam. Inte ens trevlig. Jag har aldrig lagt så många inlägg i en så stolletokig diskussion som den här.

Du har inte givit ett korrekt svar på en enda teknisk fråga här. Du visar ingen som helst vilja till att lära dig något om fotografering, men vill ha bra bilder ändå. När kameran inte ögonblickligen gör som du - utan kunskap - vill att den skall göra så är du helt oemottaglig för argument om att felet kan sitta bakom kameran.

När du nu till sist vill ha objektivtips och samtidigt är otrevlig mot dem som försöker få dig att lära dig grunderna om objektiv, då...

Ja, då är måttet rågat för min del, i alla fall.
 
För min del är måttet rågat för länge sedan egentligen... Har aldrig varit med om maken på Fotosidan!


Du vill inte sticka näsan i en fotobok, du vill bara lära dig hur man fotograferar i mörker?

Ok; Jag vill inte gå en dykutbildning, jag vill bara lära mig dyka ner till 200 meters djup!
 
Att läsa är faktiskt ett riktigt riktigt bra tips!

När jag började intressera mig för dititalfoto på riktigt så köpte jag en Dimage A1, den bruksanvisningen innehöll teknisk mumbo-jumbo i massor MEN även exempel hur man kunde ha nytta av vissa saker i vissa lägen osv. Då blev det hela mycket lättbegripligt efter några månader, läste samtidigt trådar här på FS och allt klarnade eftersom tiden gick. Det första året med Fotosidan och dess medlemmar,mitt intresse samt med min A1-a skulle jag inte klarat mig utan idag!

Vissa djupgående teknikaliteter i digitalfotot`s värld kan vara ganska mäktigt att greppa till en början men trägen vinner:)

Hur som helst lycka till Martina.

/ Kenneth
 
Martiz skrev:
Ja, jag har ingen vilja alls att ha näsan i en fotobok. Den enda viljan jag har är att lära mig hur man ta kort i mörker, iallafall till att börja med.

Det är ett under att du öht är läs- och skrivkunnig med den inställningen.
 
??? Skulle jag inte vara läs- och skrivkunnig bara för att jag inte vill läsa i en bok?
 
Senast ändrad:
Nej, men för att du förväntar dig att kunna saker utan att lära dig dem.

För att få bra resultat så krävs det kunskap, oavsett om det handlar om att bygga ett hus, spela in en skiva, driva ett företag eller att fotografera.

Utan att på något sätt anförskaffa denna kunskap kommer man att få undermåliga resultat, oavsett vad saken gäller.

För att ta bra bilder under de föhållanden som råder under en konsert (det gäller givetvis annars åxå, men en konsert är betydligt svårare än en solig sommardag och kräver betydligt mer av fotografen) är det nödvändigt att ha förståelse för både de grundläggande koncepten inom fotografering, dvs föhållandet mellan tid, bländare och ISO-tal, samt hur man hanterar sin kamera.
 
kanske att hårddra det hela lite att du inte skulle vara läs och skrivkunnig men såvärst villig att lära har du iaf inte visat dig vara.

tycker att du ska hålla dig till din förra kamera istället och sälja den nuvarande till nån som kan hantera den. Det är ju ändå där det hela brister.

Gott nytt år
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.