Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja faktiskt, han trodde att jag hade suttit å kollat på bilderna på skärmen på kameran och tyckt dom var suddiga istället för att laddat dom till datorn..vilket jag givetvis hade gjort.
 
90% av försäljarna i specialbutiker, typ foto, är ett jävla pack som bara ska lura på en grejer. Sen när man kommer tillbaka för att få hjälp är dom jävligt ointresserade.
Jag hade svårt för dom när jag var ung, men nu möter jag dom med kunskap. Jag pluggar in allt som finns om varan jag ska köpa, sen går jag och köper det jag ska ha utan att bli pålurad sånt jag inte vill ha,behöver, eller klarar av.

Som ett exempel kan jag berätta om försäljaren i den lokala expertbutiken, förra veckan, upplyste mig om att det inte tillverkas större CF-kort än 1Gb.
Det ger inget större förtroende för den butiken.
 
Om du laddar upp en eller två bilder här är jag alldeles säker på att det finns många här inne som direkt kan säga vad som är fel och vad du ska göra för att dina bilder ska bli bättre.

Det är inget fel på din kamera! Jag ska ta ett par exempelbilder när jag kommer hem så ska du få se vad jag menar.
 
När du använder motivprogrammet "nattmotiv" hur lång slutartid får du då?
Jag misstänker att kameran väljer en liten bländare för skärpedjupets skull, och resultatet av det blir långa slutartider. Ang ditt autoläge på D5D så är det max iso 400. Att förlita sig på autoläge brukar vara en stor kompromiss, kameran vet inte hur du vill ha bilden. Den exponerar för att få så nära fullt dagsljus som möjligt, trots obefintligt ljus.
Det är alldeles för många parametrar att ta hänsyn till för att kameran i autoläge ska fungera (som du vill). Samma sak gäller med de olika motivprogram som finns i kameran. Visst fungerar de bra men frågan är, gör de det du verkligen vill.
Här är en bild tagen under riktigt usla ljusförhållanden. ISO 1600, 1/60, bländare 2,8. Helt manuellt läge.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/548295.htm?set=lp#

mvh/Ove
 
Martiz skrev:
Jodå, det går. Det är nattmörker läget som säger "bearbeta/processing" efter varje bild. Fotoaffären hade glömt av mig men ringde igår och Konica Minolta gubben fattade noll. Så förmodligen kommer jag få lämna in den så dom får kolla på den.

Annars på autoläget går det hyfsat i mörker, förutom att jag inte gillar förblixten den skickar ut. Men det verkar inte gå att ta bort. Har provat alla blixtinställningar men ingen var "snabbare".

Annars har jag vart ute å fotat hundar på språng med actionläget och fåglar i träd med det andra objektivet.

Ett ljusstarkare objektiv var tydligen svindyrt. och att ha någon bytesrätt verkade det inte vara tal om. "Konica Minolta vill nog få en chans att försvara sig först".


Utan att ha läst hela tråden, eller utge mig för att vara expert...
Om jag inte missminner mig så visar kameran "Processing" när den inbyggda brusreduceringen är aktiv. Har man det aktiverad så är den i funktion på slutartider från 1 s?
Har du slutartiden på 1 s eller mer och det finns viss mängd befintligt ljus, så kommer bilderna bli suddiga.
Med förblixt förmodar jag att du menar när kameran använder blixten för att hitta AF. Den förblixt som sänds ut för att mäta blixtljuset tror jag inte man hinner uppfatta, eller gör man det?

Hur som helst har inte jag några problem med mörkerbilder med min D5D, förutom att jag saknar extern blixt.
Jag brukar köra i M-läge och ställa största (lägsta tal) bländare, tid runt 1/25 och ISO 400-800.
Då får jag med så mycket av det befintliga ljuset som min utrustning förmår. Givetvis kan jag ställa upp ISO till 1600-3200, men det blir ju brusigare då. Man får helt enkelt komma fram till den kompromiss som passar en själv bäst.
Jag brukar även ställa blixtkompenseringen på -0.3 -- -0.7, för att få lite mjukare ljus.

Detta funkar för mig, men det vore bra om vi kunde få se lite bilder..


/Thomas
 
Jeom skrev:
Det är inget fel på din kamera! Jag ska ta ett par exempelbilder när jag kommer hem så ska du få se vad jag menar.


Magnus Gustafsson (mange78) svarade:
Akta dig för att säga så i denna tråd...

Jag tror att viljan att hjälpa till är stark hos er båda. Er pedagogik har dock några brister. Det är inte sjysst mot andra människor att säga: Det är inget fel på din kamera! Väljer du att uttrycka dig på det viset så stänger du möjligheten för en dialog. Du kan i så fall lika gärna fortsätta meningen med: det är fel på dig!
Hoppas att ni förstår vad jag menar. Det kan vara känsligt för en nybörjare.
Om ni istället skriver. JAG TROR att,, det inte är något fel på din kamera, eller liknande så har ni öppnat för olika tolkningar och en dialog är möjlig. Då kan vi hjälpa varandra på ett bra sätt och ni får dela med er av era goda kunskaper.


Sen skulle även jag vilja se lite exempelbilder.
Det skulle vara lättare att ge ett förslag på vad jag tror är fel då!
 
arnenym skrev:
Jag tror att viljan att hjälpa till är stark hos er båda. Er pedagogik har dock några brister. Det är inte sjysst mot andra människor att säga: Det är inget fel på din kamera! Väljer du att uttrycka dig på det viset så stänger du möjligheten för en dialog. Du kan i så fall lika gärna fortsätta meningen med: det är fel på dig!
Hoppas att ni förstår vad jag menar. Det kan vara känsligt för en nybörjare.
Om ni istället skriver. JAG TROR att,, det inte är något fel på din kamera, eller liknande så har ni öppnat för olika tolkningar och en dialog är möjlig. Då kan vi hjälpa varandra på ett bra sätt och ni får dela med er av era goda kunskaper.

Här kommer några av Martinas svar:

1. Ska inte autoläget klara av att ta kort i ett väl upplyst kök utan att bilderna blir suddiga? vill ni se bilderna så att ni förstår att det är fel på kameran?


Har fortfarande inte sett en enda bildexempel? Även detaljer kring inställningar lyser med sin frånvaro!

2. Om ni tolkar allt ordagrant så visst jag höll kameran så stilla man kan. jag stog inte och skakade med flit för att kolla bildstabilisatorn, herregud om ni tror så lite om mig så strunta i att skriva.

Helmysig attityd. Får ju vem som helst att bli pedagogisk!

3. Ni som inte tror på mig om att det faktiskt är nåt fel på min kamera behöver inte skriva.

Här borde jag gett upp egentligen. Men men...

4. Jag tackar ALLA som har svarat på mina frågor men INTE dom som misstror mig och tycker jag borde läsa på innan jag skriver här!! (som vissa gör om du hade läst ordentligt)

Och jag skrev att jag kan inte kolla nånting förrns jag kommer hem.


Martina måste jobba väldigt mycket och länge... Och vem har sagt att man måste läsa på innan man skriver här. Dock var det flera som bedömde Martinas fråga och insåg att det kanske kunde vara bra med mer grundkunskaper för att kunna förstå dom råd som sedan kan ges här.

5. Ja, jag har ingen vilja alls att ha näsan i en fotobok. Den enda viljan jag har är att lära mig hur man ta kort i mörker, iallafall till att börja med. Och jag är definitivt inte arrogant. Men pga vissas tvivel på mig har jag bett om att få diskussionen borttagen eller stängd, men det gick inte.

Kommentarer överflödiga...
 
Vevo skrev:
När du använder motivprogrammet "nattmotiv" hur lång slutartid får du då?
Jag misstänker att kameran väljer en liten bländare för skärpedjupets skull, och resultatet av det blir långa slutartider. Ang ditt autoläge på D5D så är det max iso 400. Att förlita sig på autoläge brukar vara en stor kompromiss, kameran vet inte hur du vill ha bilden. Den exponerar för att få så nära fullt dagsljus som möjligt, trots obefintligt ljus.
Det är alldeles för många parametrar att ta hänsyn till för att kameran i autoläge ska fungera (som du vill). Samma sak gäller med de olika motivprogram som finns i kameran. Visst fungerar de bra men frågan är, gör de det du verkligen vill.
Här är en bild tagen under riktigt usla ljusförhållanden. ISO 1600, 1/60, bländare 2,8. Helt manuellt läge.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/548295.htm?set=lp#

mvh/Ove
Ove! Härlig bild med mycket närvaro, den gillar vi:)

/ Kenneth
 
mange78 skrev:
Kommentarer överflödiga...

Varför kommenterar du då om du tycker att det är överflödigt, det jag menar är ju att du inte tillför något positivt utan bara gnäller.
Missförstå mig inte nu som om jag har nåt mot dig, jag tycker bara som att det verkar som om ditt och Martinas sätt att kommunicera inte riktigt synkar som det ska. INGET FEL på nån av er, ni är bara olika.
Visst, det du tycker i din värld är hyffs kanske Martina saknar och tvärtom, men det är ju bara en tråd i mängden, du kan säkert hjälpa massor som tänker likadant som du istället för att lägga ner energi och irritation på Martina.
 
bEPH skrev:
Varför kommenterar du då om du tycker att det är överflödigt, det jag menar är ju att du inte tillför något positivt utan bara gnäller.
Missförstå mig inte nu som om jag har nåt mot dig, jag tycker bara som att det verkar som om ditt och Martinas sätt att kommunicera inte riktigt synkar som det ska. INGET FEL på nån av er, ni är bara olika.
Visst, det du tycker i din värld är hyffs kanske Martina saknar och tvärtom, men det är ju bara en tråd i mängden, du kan säkert hjälpa massor som tänker likadant som du istället för att lägga ner energi och irritation på Martina.

Jo, du har nog rätt. Vi synkar inte helt enkelt... Borde dragit mig ur tidigare.

/
Adios!
 
arnenym skrev:
90% av försäljarna i specialbutiker, typ foto, är ett jävla pack som bara ska lura på en grejer. Sen när man kommer tillbaka för att få hjälp är dom jävligt ointresserade.
Jag hade svårt för dom när jag var ung, men nu möter jag dom med kunskap. Jag pluggar in allt som finns om varan jag ska köpa, sen går jag och köper det jag ska ha utan att bli pålurad sånt jag inte vill ha,behöver, eller klarar av.

Som ett exempel kan jag berätta om försäljaren i den lokala expertbutiken, förra veckan, upplyste mig om att det inte tillverkas större CF-kort än 1Gb.
Det ger inget större förtroende för den butiken.


Där tror jag du har fel. Till att börja med så är det ju självklart att en försäljare skall försöka sälja, eller hur? Beroende på vilken sorts hjälp du förväntar dig efter köpet kan de naturligtvis vara mer eller mindre hjälpsamma.

Ifall du har för vana att kalla dina medmänniskor för "jävla pack" finns risk att detta drastiskt minskar deras benägenhet att vara hjälpsamma.

En "lokal expertbutik" har ingen lätt uppgift. I allmänhet är det samma personer som säljer telefoner, kameror, TV, stereo, ... Förväntar du dig verkligen att varje säljare har gedigen kunskap om varenda pryl? Räkna efter vilken tid du lägger ner på att "plugga in allt som finns om varan" och multiplicera med antalet varor i butiken.

Edit: Det här inlägget blev, precis som Arnes, lite off topic. Ber om ursäkt för det.
 
Senast ändrad:
BengtJohnsson skrev:
Räkna efter vilken tid du lägger ner på att "plugga in allt som finns om varan" och multiplicera med antalet varor i butiken.
Det är inte det saken handlar om utan att ha grundläggande kunskaper i foto + det övriga dom säljer, har man det & ett intresse för sitt jobb så fungerar det bra. Att kunna varenda meny i en digikompakt är inget måste men ganska så lätt att leta sig igenom om man har vana, gäller alla tekniska produkter. I en butik ska kunskapen finnas, om inte annat genom att mer van & insatt personal kan hoppa in & hjälpa till när en säljare går bet.

För den delen så håller jag inte med om Arnes "syrliga" inlägg som gick lite väl långt...

//OfftopicLarsa
 
Hej Martina,

Av nedanstående förstår jag att du inte tycker att behöva läsa dig till saker och ting. Även om manualen till D5D faktiskt är ganska utförlig (har samma kamera själv och väldigt nöjd med den), så har du rätt i att den bara förklarar HUR man gör, inte VARFÖR.

Nu vet jag inte hur säker du är på engelskan. Annars finns det en bok på nätet som på ett väldigt enkelt och lättfattligt sätt förklarar just VARFÖR vissa saker händer när man använder kameran på ett visst sätt. Författaren heter Gary Friedman och boken finns både som e-bok att ladda hem, eller som en fysisk bok att beställa. Länken till hans hemsida är:
http://www.friedmanarchives.com/

Jag har beställt e-bok versionen och det fina med den är att boken är i liggande format och gjord så att varje sida motsvarar en skärmbild i alla fall i min dator.

Kan trösta dig med att det är ett stort steg att gå från en kompaktkamera till en systemdito. Men har du väl blivit vän med din D5D tror jag inte att du kommer att ångra ditt köp.

Fotohälsningar
Hilpi

Martiz skrev:
Ja, jag har ingen vilja alls att ha näsan i en fotobok. Den enda viljan jag har är att lära mig hur man ta kort i mörker, iallafall till att börja med. Och jag är definitivt inte arrogant. Men pga vissas tvivel på mig har jag bett om att få diskussionen borttagen eller stängd, men det gick inte.

[...]

Manualen e liksom hur man gör, inte varför.

Hepp, dags å jobba!
 
Näe, jag har inte lagt upp några bilder. Bara dom på Boppers.

Undra varför jag inte lagt upp några bilder tro?

Kan det bero på att allt jag skriver missförstås och bara kritiseras? Kanske. Då vill jag inte lägga ut några bilder heller..

Men den här diskussionen är slut för min del. Jag återkommer till de som svarat på mina frågor och då kan de få kommentera mina bilder.

Tack å Hej!
 
Martiz skrev:
Näe, jag har inte lagt upp några bilder. Bara dom på Boppers.

Undra varför jag inte lagt upp några bilder tro?

Kan det bero på att allt jag skriver missförstås och bara kritiseras? Kanske. Då vill jag inte lägga ut några bilder heller..

Men den här diskussionen är slut för min del. Jag återkommer till de som svarat på mina frågor och då kan de få kommentera mina bilder.

Tack å Hej!


Fram med bilderna nu.
Vad är det värsta som kan hända?
 
Martiz skrev:
Näe, jag har inte lagt upp några bilder. Bara dom på Boppers.

Undra varför jag inte lagt upp några bilder tro?

Kan det bero på att allt jag skriver missförstås och bara kritiseras? Kanske. Då vill jag inte lägga ut några bilder heller..

Men den här diskussionen är slut för min del. Jag återkommer till de som svarat på mina frågor och då kan de få kommentera mina bilder.

Tack å Hej!

Jag har lagt märke till att du har fått tre typer av svar här.
1) Frågor om hur du har ställt in kameran, och hur bilderna ser ut.
2) Uppmaningar att förstå grunderna
3) Detaljerade svar om vilka inställningar som har använts för vissa bilder.

De svar som du har verkat mest nöjd med (om jag nu förstår rätt) är ur gruppen 3. Det fattar jag inte alls - hur kunde du bli glad över det när du t.ex. blandade ihop slutartid och bländarvärde? Allt det bekymret slipper du ju om du backar och tar till dig en aning av svaren av typ 1 och 2.

Läs tråden igen, testa kameran, och återkom med en annan attityd när polletten ramlar ner.

Jag skulle också gärna vilja ha en rapport om vilket fel det är på kameran. Den går väl till någon sorts kontroll, som du skrev?

Hur som helst så har det varit en mycket intressant inblick i hur olika människor tänker.
 
BengtJohnsson skrev:
Där tror jag du har fel. Till att börja med så är det ju självklart att en försäljare skall försöka sälja, eller hur? Beroende på vilken sorts hjälp du förväntar dig efter köpet kan de naturligtvis vara mer eller mindre hjälpsamma.

Ifall du har för vana att kalla dina medmänniskor för "jävla pack" finns risk att detta drastiskt minskar deras benägenhet att vara hjälpsamma.

En "lokal expertbutik" har ingen lätt uppgift. I allmänhet är det samma personer som säljer telefoner, kameror, TV, stereo, ... Förväntar du dig verkligen att varje säljare har gedigen kunskap om varenda pryl? Räkna efter vilken tid du lägger ner på att "plugga in allt som finns om varan" och multiplicera med antalet varor i butiken.

Edit: Det här inlägget blev, precis som Arnes, lite off topic. Ber om ursäkt för det.

Nja helt OT är det inte eftersom säljaren har behandlat trådstartaren på ett sånt sätt.
När jag jobbade på expert, iofs som chaufför, så hade varje säljare sina specialkunskaper. Den ena hade Tv den andra hade kameror och bägge hänvisade till den andre när det kom frågor som dom inte kunde svara på. Det skapade tillit! Tillit skapar nöjda kunder!
Nöjda kunder snackar inte skit på nätet!
Jag begär inte att alla ska kunna allt, men butiksledningen får väl se till att den totala kompetensen i butiken är stor!
Att påstå att det inte tillverkas större minnes kort än en gb, och hålla fast vid det och säga att jag har misuppfattat hela grejen. Vad är det? Försök till bondfångeri, tycker jag.
En ärlig försäljare skulle säga: Ursäkta det visste jag inte, men den som har koll på det här är ledig idag. Sånt skapar också tillit!

Sen är min syrlighet ingenting i jämförelse med hur jag har blivit behandlad som kund av försäljare i de större butikskedjorna.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.