Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att hela den här diskussionen börjar bli väldigt löjlig.
Vad vill trådskaparen?
Det verkar som att hon har bestämt sig för vilket svar hon vill ha, nämligen att kameran är kass, trasig och fan och hans moster.
Att då andra som har likadana kameror hävdar motsatsen accepterar icke, för då ifrågasätts trådskaparens kompetens.
För hade trådskaparen verkligen velat ha hjälp, hade hon lyssnat på förslag, tips osv, och kanske talat om vilka inställningar osv. hon använt.

Att få se bilder eller delges använda inställningar verkar ju kört, för då kanske teorin om trasig kamera spricker.
Är det så att kameran är trasig, vore det intressant att höra vad KM säger.

Min teori är att det inte är något fel på kameran, men jag har ju inte heller fått se något som skulle kunna ändra min uppfattning heller...


/Thomas
 
--------------------------------------------------
Thomas Karlsson skrev:
Jag tycker att hela den här diskussionen börjar bli väldigt löjlig.
Vad vill trådskaparen?
Det verkar som att hon har bestämt sig för vilket svar hon vill ha, nämligen att kameran är kass, trasig och fan och hans moster...
--------------------------------------------------

Jorru!
Vi som har haft fotografering, som hobby eller som yrke, under många år, kan bara hålla med Dig, utan tvekan!
All hantering, köra bil, pilot på flyget, styrman på fartyg, faktiskt oxå (!) inom fotografering, gäller samma sak:
- grundkunskaper, som kan alltid kan studeras in, samt mängder av praktisk träning, ingenting annat, genvägar finns inte!
Det fungerar inte, i ett forum, om den ena parten befinner sig på förskolenivå och vi andra på universitetsnivå!
Kameran har aldrig varit grunden för "bilden", det är alltid personen bakom kameran, fotografen, som är hantverkaren.
 
Hur som helst så har det varit en mycket intressant inblick i hur olika människor tänker. [/QUOTE]

Det kanske inte hör hit, men jag vill ändå tacka för en utmärkt redogörelse och uppdelning i logiska stycken om vad som har skrivits. Dessutom fick det mig att skratta på ett kluckande sätt. Vilket jag tycker om :)
 
larsborg skrev:
Det fungerar inte, i ett forum, om den ena parten befinner sig på förskolenivå och vi andra på universitetsnivå!
Det finns inga dåliga elever, bara dåliga lärare.
Jag tror inte många på fotosidan befinner sig på universitetsnivå vad det gäller fotografering utan de flesta befinner sig nog på inte ens förskolenivå.
Visst det finns många som har läst en bok eller två om fotografering, kanske fotat 20-30 år, men det har ju ingen som helst anknytning med akademiska världen. Man kan ju inte likna 30 års navelskådanden med en utbildning, visst du lär känna din egen navel bra, men inte har du en utbildning.

Kameran har aldrig varit grunden för "bilden", det är alltid personen bakom kameran, fotografen, som är hantverkaren.

Nja, det beror ju mest på att kamerorna har varit (och är, men börjar bli bättre) så dåliga som det behövs "hantverk".
Förhoppningsvis så slipper vi det rätt snart när utvecklingen på kameror hinner ikapp övriga samhället.
Det är ju väldigt trevligt att kameror blir bättre och billigare och intressantare så att alla kan fota själva.
Det är ju när nya människor ser på kameran med nya ögon man ser hur dåliga kameror egentligen är.
 
Re: Re: Fota i mörker

bEPH skrev:
Det finns inga dåliga elever, bara dåliga lärare.
Jag tror inte många på fotosidan befinner sig på universitetsnivå vad det gäller fotografering utan de flesta befinner sig nog på inte ens förskolenivå.
Visst det finns många som har läst en bok eller två om fotografering, kanske fotat 20-30 år, men det har ju ingen som helst anknytning med akademiska världen. Man kan ju inte likna 30 års navelskådanden med en utbildning, visst du lär känna din egen navel bra, men inte har du en utbildning.

Utbildning har inget som helst med kompetensnivå att göra. Det finns många som har de finaste utbildningar och som är jättebra läshuvuden, men som inte kan omsätta sina kunskaper i praktiken och står helt handfallna i det verkliga livet, utanför böckerna.
Likaledes finns det fler sätt än att gå en utbildning att förskansa sig kunskap.
Att ha en utbildning och veta hur man "ska" göra saker innebär inte heller att resultatet blir bra. En skolad musiker som spelar/sjunger helt perfekt blir, i mina öron, ofta otroligt tråkig att lyssna på. Det finns inget utrymme för att sätta en personlig prägel, helt enkelt.
 
Re: Re: Fota i mörker

bEPH skrev:
Det finns inga dåliga elever, bara dåliga lärare.
Ja, en fin gammal klyscha som har tveksam verklighetsförankring. En "bra lärare" ska väl kunna väcka motivation hos även smått omotiverade elever, men det finns elever som är så kraftigt omotiverade att de aktivt motsätter sig all form av lärande. Att då hävda att de inte är "dåliga elever" utan att det är läraren som är dålig är att stoppa huvudet i sanden och förneka verkligheten. En dålig elev är en elev som inte vill lära sig och de finns i allra högsta grad. Tvång är en dålig väg till inlärande och ingen lärare, vare sig den är bra eller dålig, ska behöva tillgripa detta.

Det jag har lärt mig funkar ganska bra är att ha ett öppet sinne när man ska lära sig något. Har man redan från början förutfattade meningar och "vet" så får man stora problem när det visar sig att man får en konflikt.

Jag tror inte många på fotosidan befinner sig på universitetsnivå vad det gäller fotografering utan de flesta befinner sig nog på inte ens förskolenivå.
Nej, det var väl lite metaforiskt menat för någon fotoförskola har jag aldrig hört talas om :) Men att hela spektrumet finns representerat på fotosidan har jag inte den minsta tvekan om. Det finns folk här som aldrig ens hållit i en kamera och det finns folk med i det närmaste outtömliga kunskaps- och erfarenhetskällor. Om de tillskansat sig detta via formella studier eller på annat sätt spelar mindre roll för mig, i detta fall är det nivån de befinner sig på jag finner intressant.

Det stora problemet är väl att man i ett forum som detta inte kan se på de andra vad de kan och inte kan.

Nja, det beror ju mest på att kamerorna har varit (och är, men börjar bli bättre) så dåliga som det behövs "hantverk".
Tror det pratas om olika saker här. Kamerorna har väl inte varit riktigt dåliga, det är bara att hjälpmedlen i form av automatik börjar bli mer och mer sofistikerade och klarar av mer och mer kluriga situationer. Samtidigt krävs ofta väldigt lite kunskap för att ersätta automatiken, teorin bakom kan man ofta lära sig på några få timmar (sen måste man nöta in det för att lära sig omsätta teori i praktik).

Om vi nu förutsätter att exponering och fokusering gått korrekt till, dvs det som automatiken kan göra, så är det fotografen som tar bilden. I en framtid kanske vi kan säga åt kamerna och så svävar den iväg och tar bilder helt utan mänsklig interaktion, men tills den dagen är det fortfarande en människa som står för avtrycket. Att konsekvent få bra bilder, dvs hantverket, handlar i min värld om att ha en klar bild av vad man vill göra och hur vägen dit kan se ut.

Att nya människor ser kameror med nya ögon beror mycket på lättillgänglighet. Visst kommer de att se produkterna ur andra synvinklar och med andra behov. Kanske vi ska fråga oss om alla verktyg ska vara anpassade efter alla användare? Är det ens praktiskt genomförbart? (En "poweruser" blir inte sällan fruktansvärt frustrerad när denne får ett verktyg designat för en novis. Istället för att kunna använda det får man lära sig hur man går runt automatik och begränsningar.)

Det är bara att inse att man behöver en viss kunskap för att använda vissa föremål. Visst kan man minska tröskeln och underlätta, men helt kan man troligen aldrig bygga bort kunskapsbehovet, du kräver i bästa fall en annan form av kunskap.
 
OT: Kunskap

Jag tycker det är rätt intressant att se utvecklingen. När folk plåtade med film i små kompaktkameror blev inte resultaten alltid jättebra. Bättre autofokus, ljusmätare, mm gjorde kamerorna enklare att ha att göra med. Skillnaden som jag ser det var den svarta lådan: framkallningen och labben.

Man tog ur rullen och lämnade den till ett labb som i många fall "räddade" bilder och fixade till småbrister vid kopiering. Blev bilderna dåliga kunde fotografen alltid se det som att labbet schabblade eftersom om man lämnade in filmen igen för extrakopior kunde man få lite andra resultat. Alltså var det skillnad på labb och labb, även samma labb. Men allt som oftast funkade det fint. Dessutom hade man inte direkt återkoppling vilket gjorde att när man väl stod med bilderna i handen var det det bästa minnet av hur de borde se ut!

Idag har digitalfotografen med lätthet kontroll över hela flödet från det att man visualiserar bilden till färdig kopia om så önskas. Överallt på vägen kan man titta och pilla och utan kostnad blåsa upp bilderna till absurd storlek på skärmen. Digitalfotografen har plötsligt även rollen som mörkrumsarbetare. Inte undra på att man ser brister och tittar på processen ur ett helt annat perspektiv.

Men har så mycket egentligen ändrats? Kunskap måste man väl fortfarande ha, kanske till och med ännu mer än förr om man nu ska göra allt själv.

Första gången jag ens reflekterade över det där med foto och kunskap var den gången jag i ungdomen var på språkresa i England. Min rumskamrat, en norrman, kom till språkresan med en enkel kompaktkamera, väldigt lik den jag hade och som alltid hade givit mig och familjen allra högst ordinära turistbilder.

Rumskompisen framkallade första filmen på orten och det visade sig att han hade haft med sig kameran till sommastugan och vandrat lite i de norska fjällen med sin granne, en fotograf. Grannen hade lånat kameran och tagit en del landskapsbilder. Att samma verktyg kunde ge så enormt skilda resultat i händerna på olika människor! Egentligen inte förvånande, bara att man aldrig tänkt i de banorna tidigare. Vad var skillnaden? Kunskap och erfarenhet. Automatiken hjälper en att få ok bilder men inte mer än så.

Jag skulle inte byta bort automatiken jag har för allt smör i Småland. Den är bekväm, hjälper mig när jag behöver den och jag är glad när den blir mer sofistikerad. Men jag försöker inte ha någon övertro till den. När mina bilder blir dåliga vet jag att det inte är automatiken det är fel på, hur mycket jag än önskar att så vore fallet :)
 
Re: Re: Re: Fota i mörker

maxzomborszki skrev:
En "bra lärare" ska väl kunna väcka motivation hos även smått omotiverade elever, men det finns elever som är så kraftigt omotiverade att de aktivt motsätter sig all form av lärande.
Det tror jag inte, eller visst kan jag tänka mig sådana fall men de är i de flesta fall inte relevanta, framför allt inte applicerbart i detta fall eftersom intresse har visats.
Nästan alltid är det ju läraren som inte är påläst på eleven och därigenom inte skött sitt jobb, eller som i många fall så har/ger sig läraren inte tid att tänka efter hur man kan anpassa sitt kunnande till elevens intresse/kynne.
 
Re: Re: Re: Re: Fota i mörker

bEPH skrev:
Det tror jag inte, eller visst kan jag tänka mig sådana fall men de är i de flesta fall inte relevanta, framför allt inte applicerbart i detta fall eftersom intresse har visats.

Intresse av vad?

1. Att förklara att kameran är trasig.
2. Att förklara att vi inte lyssnar när det förklaras att kameran är trasig.
3. Att förkasta alla tips/råd med hänvisning till att kameran är trasig och/eller att den ska ta mästerliga bilder på Auto, annars hade det inte varit nägon mening att ha autoläget.

Det har inte visats något som helst intresse att ta till sig de tips och råd som framkommit. Det enda intresse som visats har varit i att gnälla på de som försökt hjälpa och att på ett nästan utstuderat sätt misstolka det som skrivits.
 
Re: Re: Re: Re: Fota i mörker

bEPH skrev:
Det tror jag inte, eller visst kan jag tänka mig sådana fall men de är i de flesta fall inte relevanta, framför allt inte applicerbart i detta fall eftersom intresse har visats.
Du får fortsätta tro det, jag har min tro i denna fråga baserat på erfarenheter som vikarie och lärare på gymnasieskola och universitet samt med förälder som lärare inom grundskola och gymnasium. Inte för att jag säger att det gör att jag skulle ha rätt i frågan, bara att det är på det jag baserar min åsikt. När det gäller det vanliga skolväsendet skulle jag vilja påstå att de i allra högsta grad ÄR relevanta. Det är, som jag ser det, detta som orsakar en del av "krisen" inom skolan.

I ett samhälle där tex gymnasium i det närmaste ses som obligatoriskt och där detsamma har närvaroplikt finns det många som egentligen inte vill vara där. De känner yttre krav på att de "måste" fastän de inte har intresse eller vilja.

Även inom "frivilliga" områden som fotohobbyn är det många som är väldigt intresserade av att deras bilder ska bli bra, men de vill inte veta hur! Jag tänker inte säga något om ett enskilt fall eftersom många saker kan föreligga och jag inte vill försöka dra för långtgående växlar, men att intresse initialt visats ger jag inte så jättestor vikt. Viktigare för mig är hur fortsatt hjälp mottas och om man vägrar ta emot samt hur man behandlar och ifrågasätter ny information. En inte helt ovanlig reaktion jag råkat ut för är att man sparkar bakut när det inte passar en och låser sig. I och med att man låser sig stänger man dörren för fortsatt lärande.

Nästan alltid är det ju läraren som inte är påläst på eleven och därigenom inte skött sitt jobb, eller som i många fall så har/ger sig läraren inte tid att tänka efter hur man kan anpassa sitt kunnande till elevens intresse/kynne.
Jag håller med om att dessa fall finns, men du säger själv "nästan alltid" vilket betyder att även du inser att det finns andra fall. Jag skulle vilja säga att de är vanligare än man tror. Studenter som inte läser in material enligt läsanvisningar innan utsatt föreläsning och därför inte har förmåga att hänga med utan sitter och håller tillbaka hela föreläsningen med frågor om grundmaterial är ett exempel. Mycket vanligt förekommande. (Kan inte påstå att jag är guds bästa barn och läser igenom allt material innan varje föreläsning. Skillnaden är att jag då skyller på mig själv och åtar mig att själv hinna ikapp istället för att försöka skuldbelägga föreläsaren.)

Sällan har en lärare en enda elev/student. Att anpassa så att ALLA i en grupp kan omhändertas optimalt på en och samma gång är i de allra flesta fall helt omöjligt att genomföra. Jag vet inte om du har lärarerfarenhet, men när jag undervisade fick jag lägga minst lika mycket tid på förberedelser som den faktiska undervisningstiden. Till detta kom rättning av hemtal och inlämningsuppgifter. Jag var priviligierad att göra detta på deltid så jag hade mycket tid att tillgå. När jag ser på andra som ska vara rastvakter, mentorer och dylikt utöver undervisningen inser jag att det är svårt att kräva att läraren ska kunna ge sig tid att läsa på eller tänka efter och anpassa sitt kunnande till elevens intresse och rimligen hinna med. Dygnet har bara 24 timmar.

Att lära och lära ut är ett samspel mellan lärare och student. Båda har en del i det hela men oftast läggs väldigt mycket fokus på läraren och hur fel denne gör och väldigt lite på den andra parten. Det handlar om att ge och ta, från båda håll.

Men visst finns det många riktigt kassa lärare. Jag har råkat ut för mer än en. Vissa var skräckexempel.
 
--------------------------------------------------
Björn Engström skrev:
"Jag tror inte många på fotosidan befinner sig på universitetsnivå vad det gäller fotografering utan de flesta befinner sig nog på inte ens förskolenivå".
--------------------------------------------------
Du har fullständigt missuppfattat liknelsen!
Det är inte om det finns ett universitetskurs, utan nivån, livets egen skola med lång erfarenhet, jag åsyftar.
På fotosidan finns det många proffs inom foto, ofta självlärda eller med grundkurser inom foto, för många år sedan.
Kunskaper slår alltid ut automatik!
Själv började jag fotografera med en Asahi Pentax S3, A-SLR, där mitt intresse började med att jag läste fotoartiklar i olika svenska och utländska specialtidningar.
Undrade varför och hur det hela fungerade, inom fotografin, helt enkelt.
Dagens moderna kameror, jo jag har flera färska digitala D-SLR oxå, gör fotograferingen enkel, ofta för enkel, för att fotografen skall förstå hur man skall göra i speciella situationer, som t.ex. "Fota i mörker", där kameran tolkar ljuset fel.
Alltför långa tider, ger suddiga bilder, fel bländare ger inte det skärpedjup man vill ha osv....
Det är bara fotografen som kan avgöra, om bilden blir som det var tänkt.
Ha ingen övertro till tekniken, det gör fotograferingen trist, då är det lika bra att köpa en engångskamera eller ett färdigt vykort.
Frågeställaren har, nästan av alla, i tråden blivit hänvisad till manualen till kameran Konica-Minolta 5D, där finns all hjälp till hur olika situationer skall lösas.
Förskolenivån brukar gå över med tiden ...

--------------------------------------------------
Björn Engström skrev:
Nja, det beror ju mest på att kamerorna har varit (och är, men börjar bli bättre) så dåliga som det behövs "hantverk".
Förhoppningsvis så slipper vi det rätt snart när utvecklingen på kameror hinner ikapp övriga samhället.
Det är ju väldigt trevligt att kameror blir bättre och billigare och intressantare så att alla kan fota själva.
Det är ju när nya människor ser på kameran med nya ögon man ser hur dåliga kameror egentligen är.
--------------------------------------------------
Skulle dagen kameror vara bättre än gårdagens?
Knappast!
Enklare, ja, med all automatik, att få ordinära bilder, men skärpan och mekaniken på gårdagens kameror (50-70-tal) var och är fortfarande på topp.
Ta en Pentax, Canon, Nikon, Olympus, Leica, Hasselblad, Contax, från den tiden, stoppa in en finkornig diafilm, du kommer säkert att bli förvånad.
"Förhoppningsvis så slipper vi det rätt snart när utvecklingen på kameror hinner ikapp övriga samhället."
- På vilket sätt då?
Optik teknik har man kunnat sedan länge!
Köp en A-SLR, av välkänt märke, kostar ingenting idag, upptäck hur utmärkta bilderna blir, med "antik" teknik, film heter det visst, ha-ha!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Fota i mörker

maxzomborszki skrev:
I ett samhälle där tex gymnasium i det närmaste ses som obligatoriskt och där detsamma har närvaroplikt finns det många som egentligen inte vill vara där. De känner yttre krav på att de "måste" fastän de inte har intresse eller vilja.
Själklart så har många till viss del tappat viljan av många års missbehandlande av lärare, skola och uppväxtmiljö. Men jag anser när en mäniska inte längre vill lära sig saker har hon psykiska problem på ett eller annat sätt, vilket jag tror dessa elever mycket väl kan ha. Människor som är psykiskt sjuka måste man försöka bota innan man försöker lära dem saker. Det kanske kan tyckas bekvämt att definiera ett nästintil cirkelresonemang, men jag tror faktiskt att det är så att friska människor vill lära sig och utveckla sig.
Jag tänker inte säga något om ett enskilt fall eftersom många saker kan föreligga och jag inte vill försöka dra för långtgående växlar, men att intresse initialt visats ger jag inte så jättestor vikt. Viktigare för mig är hur fortsatt hjälp mottas och om man vägrar ta emot samt hur man behandlar och ifrågasätter ny information.
Men om intresse finns initialt och det kvävs av läraren så måste man väl inse att man inte riktigt lyckats i sin roll som lärare?

Jag håller med om att dessa fall finns, men du säger själv "nästan alltid" vilket betyder att även du inser att det finns andra fall.
Helt klart, men för mig så betyder det att eleven har andra problem som måste lösas först innnan de kan ta till sig kunskapen.
Jag skulle vilja säga att de är vanligare än man tror. Studenter som inte läser in material enligt läsanvisningar innan utsatt föreläsning och därför inte har förmåga att hänga med utan sitter och håller tillbaka hela föreläsningen med frågor om grundmaterial är ett exempel. Mycket vanligt förekommande. (Kan inte påstå att jag är guds bästa barn och läser igenom allt material innan varje föreläsning. Skillnaden är att jag då skyller på mig själv och åtar mig att själv hinna ikapp istället för att försöka skuldbelägga föreläsaren.)
Jag tycker att det är fusk att läsa böcker:)
Huruvida man måste läsa läsanvisningar eller inte är så stor skillnad mellan olika universitet och utbildningar så det är svårt för mig att svara på om jag anser det nödvändigt eller inte. Men principiellt tycker jag att det inte ska vara nödvändigt att läsa en enda sida om man går på föreläsningarna.(men det är för att jag är lat och snål, men det är mina två principer:) )
Sällan har en lärare en enda elev/student. Att anpassa så att ALLA i en grupp kan omhändertas optimalt på en och samma gång är i de allra flesta fall helt omöjligt att genomföra.
Visst, det håller jag med om, men optimaliteten är ju inget som är eftersträvad, "good enough" brukar ju räcka.

Jag vet inte om du har lärarerfarenhet, men när jag undervisade fick jag lägga minst lika mycket tid på förberedelser som den faktiska undervisningstiden.
Mycket begränsad lärarerfarenhet, samt mycket priviligierad den korta tid som jag hade. Men jag såg ju mycket som lärarna gjorde fel den tid som jag hade, mycket ovilja att ändra och anpassa sig, man tyckte som vanligt att ledningen visste inget och direktiven följdes inte, sedan gnällde man om att det inte blev någon förändring.

Till detta kom rättning av hemtal och inlämningsuppgifter. Jag var priviligierad att göra detta på deltid så jag hade mycket tid att tillgå. När jag ser på andra som ska vara rastvakter, mentorer och dylikt utöver undervisningen inser jag att det är svårt att kräva att läraren ska kunna ge sig tid att läsa på eller tänka efter och anpassa sitt kunnande till elevens intresse och rimligen hinna med. Dygnet har bara 24 timmar.

Hmm, du ska ju inte ägna din fritid åt ditt arbete, vilket jag tyckte ett av lärarnas stora problem var.

Att lära och lära ut är ett samspel mellan lärare och student. Båda har en del i det hela men oftast läggs väldigt mycket fokus på läraren och hur fel denne gör och väldigt lite på den andra parten. Det handlar om att ge och ta, från båda håll.
Visst håller jag med dig här, det är ju mer ekonomiskt att skylla på 1 person som är vuxen än 20 som inte är vuxna.
Men ofta så vill lärarna in i en lunk där allt går som vanligt, vilket inte alltid gangar eleverna.
En av mina lärare jag hade när jag skulle utbilda mig till lärare sa att hans kolleger brukade fråga honom på sommarträffen hur han hade lagt upp lektionerna inför hösten. Han svarade alltid "Jag vet inte, jag har inte träffat min klass än", på stora drag så hade han det hela klart, men han anpassade varje termin till varje klass han hade. Han läste alltid på innan lektionerna(vilket väldigt få lärare gör efter ett par år) och han försökte alltid lära sig elevernas namn. Enkla saker som han tyckte fungerade utmärkt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fota i mörker

bEPH skrev:
Men om intresse finns initialt och det kvävs av läraren så måste man väl inse att man inte riktigt lyckats i sin roll som lärare?
Jag har aldrig syftat på att läraren på något sätt skulle kväva intresset i detta resonemang.

Jag har stött på många flera fall där någon vill "lära sig" något men där intresset snarare är att få ett visst resultat än att verkligen lära sig. Intresset avtar nästan omdelbart, så snart det visar sig att man måste komma med egen insats, dvs engagemang. Fick man inte höra att det fanns en snabb enkel lösning så var man inte längre intresserad, eller ännu värre, skyller på läraren! (Det kanske låter bizarrt men, sådant har jag sett.)

Det finns lärare som kväver intresse, ja, och det är ett tecken på dåliga lärare. Men det finns också studenter som vill "ha" utan att "betala".

Det är sant att friska människor säkert gärna vill lära sig och utvecklas. Men vill de alltid betala priset? Det är det jag hävdar att de inte alltid vill, när de väl upptäcker att det fanns ett pris...

Helt klart, men för mig så betyder det att eleven har andra problem som måste lösas först innnan de kan ta till sig kunskapen.
Frågan är vem som har ansvaret för dem? Ska lärarna vara psykologer, ekonomiska rådgivare, relationsexperter mm? Det faller på sin orimlighet. Läraren är först och främst en lärare, kan denne självmant ta på sig andra roller kanske det är en fördel. Ska det vara ett krav?

Vad hände med det egna ansvaret? Att se till att man själv är mottaglig för information? Lärarens skyldighet är dock att påpeka om det inte funkar och försöka uppmuntra eleven att ta tag i de andra problemen och försöka vägleda denne så att lärandet kan börja. Kanske lägga upp en alternativ läroplan, låta eleven få andra möjligheter eller liknande. Men utan studentens egna vilja är alla försök så gott som lönlösa. Att väcka någons vilja utifrån har jag inte sett många lyckade exempel på.

Angående eget ansvar: det var en av de stora befrielserna med att gå från undervisning på gymnasiet till universitet. Var någon bakis en dag kom de inte dit. De bemödade sig inte med att störa en fungerande lektion och sabba för sina kamerater om de själva inte var mottagliga för lektionen. Istället kunde de höra av sig och fråga vad de missade och vad de kunde göra för att komma ikapp. Självklart hjälpte jag till efter bästa förmåga.

Men principiellt tycker jag att det inte ska vara nödvändigt att läsa en enda sida om man går på föreläsningarna.
Jag håller inte med, anser att det både kan finnas föreläsningar man kan komma till helt förutsättningslöst och sådana där det krävs att man har uppnått en viss nivå. Hur denna nivå uppnås är totalt ointressant.

Lärande bygger på att man sakta bygger upp kunskap. Ska en föreläsning för en stor grupp ge något måste de ha någorlunda gemensam plattform.

Man ska också skilja på en ren envägsföreläsning där föreläsaren bara står och rapar upp information och eleverna/studenterna förväntas gapa och svälja. En av mina första föreläsare på universitetet kallade detta lite nedlåtande för "världens mest ineffektiva kopieringsmaskin", dvs när läraren skriver på tavlan och studenterna slaviskt kopierar ned på papper.

Det finns fall där denna typ av metod funkar men jag är själv mer intresserad av de tillfällen man får till en dialog mellan lärare och studenter. Hur ska en student kunna ifrågasätta något den inte har någon uppfattning om? Genom att läsa igenom det material som läraren bett en att läsa följer man den studieplan och det arbete läraren (förhoppningsvis mödosamt) ställt samman. Självklart måste kraven på studenterna och det material de förväntas ta till sig vara rimligt ställda.

Om en bra lärare har gjort en studieplan finns ingen anledning att misstro den. Det är att från början klassa läraren som dålig och att denne inte är lämplig att lära ut. Man vet bättre hur man vill gå tillväga.

Om man nu inte följer de råd och anvisningar som ges får man ta det på eget ansvar. Kanske är det lättja, kanske tycker man inte att en viss typ av undervisningsform passar en. Frågan är om man ens provat?

För egen del kan jag säga att de kurser på universitetsnivå där jag själv följde planerna klarade jag ofta med goda betyg utan större insats. De kurser där jag var slöare och undlät mig att följa de råd jag fick resulterade ofta i mer arbetsbörda eller till och med att man gick om kursen. Ibland hade man tur och klarade sig precis. Varför följde jag då inte alla så duktigt? Ja, ingen är ofelbar och ibland prioriterade jag andra saker i mitt liv. Men så stod jag mitt kast också och lägger ingen skuld på lärare och föreläsare.

Hmm, du ska ju inte ägna din fritid åt ditt arbete, vilket jag tyckte ett av lärarnas stora problem var.
Precis. Men så ser verkligheten ofta ut, speciellt om lärarna nu också ska förväntas med att ta itu med alla "problem" som inte direkt har med undervisningen att göra men som på sätt och vis påverkar den.
 
--------------------------------------------------
Någon skrev:
"Jag har aldrig syftat på att läraren på något sätt skulle kväva intresset i detta resonemang."
--------------------------------------------------

- Nää, det må va hänt!
- Men, va fasen hur har lärarnas sätt att lägga upp sina undervisningar, något med svårigheten att få en kamera Konica-Minolta 5D, att fungera i mörker?
Det verkar nu verkligen bli rundsnack, om ingenting egentligen alls, bara runt några glas öl!
 
Vad denhär tråden anbelangar så är väl urskrungsämnet avklarat sedan länge, i brist på information och bilder samt överflöd av ovilja att ta in information. Ser inget fel i att spinna vidare på "inget" tills det dyker upp lite bilder och information.
 
larsborg skrev:
- Men, va fasen hur har lärarnas sätt att lägga upp sina undervisningar, något med svårigheten att få en kamera Konica-Minolta 5D, att fungera i mörker?
Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter. Visst har diskussionen sakta glidit ifrån ursprungsämnet, men var annars ska man bemöta påståenden som slängs fram i denna tråd? I en annan tråd? Eller ska påståenden som har en chans att kunna leda in till andra ämnen få stå helt oemotsagda?
 
larsborg skrev:
va fasen hur har lärarnas sätt att lägga upp sina undervisningar, något med svårigheten att få en kamera Konica-Minolta 5D, att fungera i mörker?
Först så frågar eleven nåt, sedan tillvaratar inte lärarna elevens intresse utan börjar klanka ner på eleven, eleven drar. Självklart så är det väl läge då att diskutera lärarnas upplägg?

Det verkar nu verkligen bli rundsnack, om ingenting egentligen alls, bara runt några glas öl!
Ser absolut inget fel i det, kan det bli trevligare?
 
--------------------------------------------------
Max Zomborszki skrev:
Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter. Visst har diskussionen sakta glidit ifrån ursprungsämnet, men var annars ska man bemöta påståenden som slängs fram i denna tråd? I en annan tråd? Eller ska påståenden som har en chans att kunna leda in till andra ämnen få stå helt oemotsagda?
--------------------------------------------------
- Jag fiskar inte efter något, annat än att hålla sig till ett FÖRST givet ämne, annars blir till slut, alla trådar en ända lång härva av nystan av diskussioner hit och dit.
Bäst att då starta en ny tråd, för diskussioner, eller hur?


--------------------------------------------------
Björn Engström skrev:
Ser absolut inget fel i det, kan det bli trevligare?
--------------------------------------------------
- Visst, säkert, i en annan tråd och på en restaurang, ha-ha!
 
OT: Praktiska frågor?

larsborg skrev:
Jag fiskar inte efter något, annat än att hålla sig till ett FÖRST givet ämne, annars blir till slut, alla trådar en ända lång härva av nystan av diskussioner hit och dit.
Bäst att då starta en ny tråd, för diskussioner, eller hur?
En praktisk fråga, hur ska härvan av trådar hanteras och hur ska de som läste ursprungstråden få reda på att nya trådar startas med "spinnoffdiskussioner"? Ska vi posta inlägg med länkar till de nya trådarna?

Själv ställer jag mig tveksam till att citera något inlägg från en tråd i en annan då det lätt är så att personen som är upphov till citatet kanske inte får chans att yttra sig eftersom han/hon inte är varse om att det diskuteras på annan plats.

Så nej, jag håller inte med om att det automatiskt skulle vara bäst att starta en ny tråd.

Detta var väl en helt ny diskussion i samma tråd? För konsekvensens skull borde du kanske ha startat en ny tråd? Men det visade sig kanske vara opraktiskt? Precis min poäng med att i första hand bemöta påståenden där de är ställda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.