Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Har man förhoppningen att en digitalsystemkamera (dlsr) ska ta fantastiska bilder i alla lägen (t ex i mörker) utan att behöva tänka det minsta själv och veta hur kameran fungerar. Då blir man lätt besviken och kanske tycker det är bara skit alltihopa. Men försöker man testa sig fram och helt plötsligt upptäcker hur kameran fungerar (lär sig) kan du oftast ta mycket bättre bilder (rent tekniskt alltså) med en sådan jämfört m en kompaktkameran.

Ibland kan man få lite sarkastiska kommentarer av folk här på Fotosidan. Strunta i dessa och fråga på tills du fattar bara. Och var tacksam över den hjälp du får. Alla är inte lika pedagogiska förstås.

Men tänk också på att det skrivna ordet (t ex i dina egna svar) kanske låter hårdare än vad som är tänkt.

Man lär sig hela tiden!
 
Mörker, mörker!
Det är så inte lätt!
Om nu kameran inte är felaktig, men du ändå får korniga och suddiga bilder, lägg några timmar på att läsa manualen och samtidigt praktiskt plåta med kameran.
Dagens "datorer, som kan fotografera" är gjorda för att förenkla fotograferingen, tror man, men ofta är det tvärtom, så in i helvete mycket knappar och menyer, att det krävs mycket läsning av manualerna.
Men, det finns en genväg, när det är riktigt mörkt, se hur du ställer in manuell inställning (M) eller bländarförval (A), samt känsligheten på bildsensorn (ISO värdet)!
Använd där den största bländaren på objektivet, även den längsta exp.tiden som kameran vill ha, samt viktigt, ett STATIV, eftersom AS inte är bättre än stativet, kameran står stilla m.a.o!
Känsligheten (ISO) bör räcka med 1600!
Nu, blir det säkert bra bilder, om nu inte någon i mörkret tacklar stativet, ha-ha!

Ingen kamera tar bra bilder, om inte fotografen kan det grundläggande inom fotografering, en systemkamera kräver dessutom mycket mera av sin fotograf, men å andra sidan, när fotografen har lärt sig, då kommer resultaten ....
 
Efter att ha läst denhär smått bisarra tråden blir man ganska matt...
Jag har en liten fråga, vilken fotoaffär har du handlat i?

Lycka till med "mörkerfotandet"...

/Henrik
 
-------------------------------------------------
Henrik Thunborg skrev:
Efter att ha läst denhär smått bisarra tråden blir man ganska matt...
Jag har en liten fråga, vilken fotoaffär har du handlat i?
-------------------------------------------------

- Ja, jag håller med dig, helt och hållet!
När jag gick med i Fotosidan, för några år sedan, trodde jag, att nivån på de fotografiska kunskaperna, över hela linjen, var betydligt högre.
Av någon konstig anledning, tror många, att kunna fotografera, det är bara att köpa en "värsta kamera med zoom"!
Vad som egentligen krävs, det vet alla, som har haft hobbyn i flera år ...
De stora kedjornas fotoavdelningar har ofta samma försäljare till kameror, stereo, mobiltelefoner, vitvaror ...
Gå in där och fråga om det finns en digital kamera med centrifug till SMS-funktionen?
Försäljaren kommer troligen, att leta i produktkatalogen, när han letar och letar, har du redan gått därifrån till apoteket, för att köpa huvudvärkstabletter...
 

Bilagor

Martiz skrev:
Som sagt så är det fel på kameran. Alltså inget jag gjort fel, men säkert har jag gjort fel när jag har trasslat med manuella inställningar men när korten jag tog med autoläge blev så dåliga så var det som sagt något fel med kameran.

och "processing" skulle man inte ens få fram så han i fotoaffären sa att det förmodligen är fel på kameran.

Jag har en KM D7D (storebror till D5D). Kan bara hålla med i alla goda råd ovan, ställ in ISO 800 (högre ISO ger klart brusigare bilder). Skaffa ett ljusstarkare objektiv (men det kostar om du inte hittar nåt begagnat). Använd inte autofokus. Kameran skickar ut ett antal förblixtar för att hjälpa autofokus att fokusera. Det behöver den inte göra om du fokuserar manuellt och då tjänar du tid.

Beträffande att din kamera är seg mellan tagningarna så kan det bero på att du har ett långsamt Compact Flash-minneskort. Att det står "Processing" är nog inget "fel" i sig. Min D7D var också väldigt slö till en början. Speciellt om man tog många bilder i följd med seriebildtagning).

I mitt fall berodde det på att jag hade ett Kingston Compact Flash-minne som inte alls funkade bra ihop med 7D så länge kamerans mjukvara inte uppgraderats. (Firmware"-version (1.0 i 7D) måste uppgraderas till version 1.1 och då blev det mkt stor skillnad i snabbhet när jag också bytte CF-minne till ett SanDisk-minne). Kanske finns det barnsjukdomar i D5D också. Displayen på D7D visade "processing" efter seriebildstagning under tiden den sparade ner bilderna på minneskortet tidigare innan jag uppgraderade "firmware" i min kamera också. Nu ser jag det praktiskt taget aldrig.

Man ska heller inte tro allt man hör i en fotoaffär. Alla som står bakom disken är tyvärr inte helt kompetenta och de har i värsta fall inga ädla avsikter heller. De är säljare och deras huvudintresse är normalt att sälja, så de ser inte nödvändigtvis världen som du gör det även om de har allt att vinna på att inte göra dig alltför besviken.
 
Senast ändrad:
Lite OT kanske men...

Det finns många sätt att lära sig på, inget är sämre än något annat. Huvudsaken är inställningen - dvs att viljan att lära sig finns.

Själv undviker jag instruktionsböcker så mycket som möjligt. Någon fotobok äger jag inte. Än så länge i alla fall. Jag läser tidningar, trådar här på FS, och pratar och diskuterar med bekanta som fotar - men framförallt experimenterar jag med kameran. Provar en inställning, ser vad som hände och hur kameran beter sig. Provar en annan inställning och ser vad som blev annorlunda på bilden. Detta är ett sätt som fungerar för mig, för andra fungerar något annat. Det viktigaste är ändå nyfikenhet, det gäller all inlärning.

Sen är det stor risk att nyikenheten leder till prylgalenskap som i sin tur leder till dålig ekonomi, men det är en annan tråd......
 
Martina!

Glöm aldrig att din kamera är riktigt bra och går att använda på FULL automatik om man till en början inte är riktigt säker på sin kamera.

Ex 1- Du går på stan med en vän och du får för dig att ta ett porträttfoto av denne, ställ in kameran på "porträtt" och du kommer att få en alldeles fin bild till ditt album hemma!

Ex 2- Du är på skidsemester med din kärlek och vill fotografera när denne åker förbi dig på sina skidor i lagom fart, ställ in kameran i "sportläge" och skjut och ha roligt åt bilderna sedan när ni sitter hemma vid brasan en mysig kväll.

mm mm.

dvs. en vanlig hemmakameraanvändare (kan man säga så? ni fattar iaf gissar jag) kan med glädje få fina familjealbumbilder med din kamera. RIKTIGT bra tillome!

Svårigheter kommer tex. vid dåligt ljus, höghastighetsmotiv mm osv.

VÅGA använda kameran i fullautomatik ÅXÅ så att du inte missar en toppenfin bild för böveln.

Resten kommer naturligt om du bara är intresserad, annars kommer du att få minst lika bra bilder med denna kamera som med din tidigare kompaktkamera, skillnaden är att nu har du en kamera som inte sätter begränsningar för dig!

Så ser jag det:)

Ha det gott / Kenneth
 
Ursäkta om saker jag tar upp redan skrivits om och om igen, men repetition är ju bästa sättet att lära sig på :)

Jag är också ägare av en D5D. Jag personligen tycker att manualen faktiskt var (mycket) bra med utförliga förklaringar (och bilder) och man får ju till och med en liten "Intensivkurs i fotografering" på sidan 68 i manualen (svenska). Även "Guide book" ger lite tips och förklaringar. Gå igenom manualen samtidigt som du testar allt som tas upp med kameran i handen.

Antar att någon redan påpekat det men "Processing" står det när brusreduceringen aktiveras (Slutartider på 1s och mer), dvs inget som helst fel. Då är det heller inte så konstigt att bilderna inte får någon skärpa, om du fotograferar handhållet. Sidan 74 i manualen (svenska).

Som så många tidigare tipsat om så är en fotobok, som tar upp grunder och dylikt, otroligt bra att ha men även Fotoskolan här på Fotosidan är bra. Länk till sistnämnda

Hur lär man sig saker om inte genom att öva, öva och öva (och för att förenkla litet så kan man läsa)? :) Du har ju i alla fall ett mål och det är att fota i mörka miljöer så nu är det bara att öva (och läsa) ända tills du hanterar det. Passa samtidigt på att lära dig olika situationer så du får ett brett kunnande. Kameran är ett redskap som du ska lära dig att hantera, precis som bilen, ordbehandlingsprogrammet och mobilen är det.

Lycka till med fotograferandet!
 
Tack Kenneth! :)

Sten-Åke: Han i fotoaffären var också inne på det där med minneskortet men jag hade tydligen ett "snabbt" eller hur han uttryckte det, möjligtvis skulle det hjälpa att formatera det.

Mikko: (fint namn förresten, min gamla katt hette Micko)

Du skrev att "processing" var när brusreduceringen aktiveras (Slutartider på 1s och mer). Men kan man få bort den där brusreduceringen då, för när jag har tagit när det står processing har det varit på auto eller mörkerläge..
 
Martiz skrev:
Tack Kenneth! :)

Sten-Åke: Han i fotoaffären var också inne på det där med minneskortet men jag hade tydligen ett "snabbt" eller hur han uttryckte det, möjligtvis skulle det hjälpa att formatera det.

Mikko: (fint namn förresten, min gamla katt hette Micko)

Du skrev att "processing" var när brusreduceringen aktiveras (Slutartider på 1s och mer). Men kan man få bort den där brusreduceringen då, för när jag har tagit när det står processing har det varit på auto eller mörkerläge..

Hehe, tack :)

Den kan inaktiveras i den första fliken i menyn (längst ner). Som sagt, kolla in sidan 74 i manualen. Men om du nu har slutartider på mer än 1s (handhållet) så är det bara att räkna med total (rörelse)oskärpa.

Nästa gång du fotar: Kolla hur lång slutartiden blir innan du trycker av, alt. lägg upp lite testbilder någonstans så man kan kolla in EXIF-datan och bildresultatet.

Lycka till med allt!
 
Jag tycker absolut INTE att den här tråden ska stängas, som Du skrivit i något inlägg. Har lärt mig oerhärt mkt bara av att ha läst den här tråden (riktigt lååång:D)


Tack Martina för att Du skapade den här tråden!
 
Helt OT!

Jag har lagt märke till att de som svarar mest taskigt och spydigt har varit väldigt sparsamma med att lägga ut egna bilder.
Kan det vara så att man bedömer att omvärlden är lika cynisk och elak som man själv, eller har man satt sig och sitt fotograferande på en så hög piedestal att kraven för vad man kan stå för är så oerhört stora att ens foton bara hamnar i en dold mapp på den egna datorn?

Stå på dig Martina.
Det finns inga dumma frågor. Det finns bara dumma svar.
 
Re: Helt OT!

arnenym skrev:
Jag har lagt märke till att de som svarar mest taskigt och spydigt har varit väldigt sparsamma med att lägga ut egna bilder.
Kan det vara så att man bedömer att omvärlden är lika cynisk och elak som man själv, eller har man satt sig och sitt fotograferande på en så hög piedestal att kraven för vad man kan stå för är så oerhört stora att ens foton bara hamnar i en dold mapp på den egna datorn?

Stå på dig Martina.
Det finns inga dumma frågor. Det finns bara dumma svar.

Har du verkligen läst igenom hela tråden? Man undrar ju... Håller helt med om att det inte finns några dumma frågor, men hur har då tipsen som givits tagits emot? Alla har ju en gräns...
 
Re: Re: Helt OT!

mange78 skrev:
Har du verkligen läst igenom hela tråden? Man undrar ju... Håller helt med om att det inte finns några dumma frågor, men hur har då tipsen som givits tagits emot? Alla har ju en gräns...

Om du hade läst igenom hela tråden så skulle du sett att mitt första svar kom strax efter din idiotförklaring av Martina redan på förstasidan. Där du, med bara några trådinlägg som grund påstår att det är ett handhavandefel och att kameran är hel!?
 
Re: Re: Re: Helt OT!

arnenym skrev:
Om du hade läst igenom hela tråden så skulle du sett att mitt första svar kom strax efter din idiotförklaring av Martina redan på förstasidan. Där du, med bara några trådinlägg som grund påstår att det är ett handhavandefel och att kameran är hel!?

Man blir ju bra trött... Idiotförklaring? Hade tänkt skriva några rader till men till vilken nytta...
 
Efter att ha läst genom tråden kan jag konstatera att det är trevligt att människor med så olika erfarenhet och mognadsnivå finns på fotosidan.

Martina: Stå på dig,och öva och träna, du kan nog ta kanonko rt den 25/2 om du tränar och testar och pillar enligt de tips som getts i tråden. Har du mer frågor så fråga bara, bortse från de som inte kan svara riktigt utan bara gnäller.
 
Det finns ju ingen anledning att svara "riktigt", vilket många, för att inte säga de flesta, gjort i denhär tråden, åtminstone till att börja med, om de förkastas som värdelösa och den som ställt frågan vägrar ta in dem.
 
Jodå, det går. Det är nattmörker läget som säger "bearbeta/processing" efter varje bild. Fotoaffären hade glömt av mig men ringde igår och Konica Minolta gubben fattade noll. Så förmodligen kommer jag få lämna in den så dom får kolla på den.

Annars på autoläget går det hyfsat i mörker, förutom att jag inte gillar förblixten den skickar ut. Men det verkar inte gå att ta bort. Har provat alla blixtinställningar men ingen var "snabbare".

Annars har jag vart ute å fotat hundar på språng med actionläget och fåglar i träd med det andra objektivet.

Ett ljusstarkare objektiv var tydligen svindyrt. och att ha någon bytesrätt verkade det inte vara tal om. "Konica Minolta vill nog få en chans att försvara sig först".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.