Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i gymnastiksal

Produkter
(logga in för att koppla)

ClasH

Aktiv medlem
En nybörjarare (undertecknad) skulle behöva ett snabbt råd angående fotografering i en gymnastiksal. Något särskilt att tänka på angående ljuset? Det är en stor hall, högt i tak, med ljusrörsbelysning. Räcker det med automatläge och blixt? Eller utan blixt kanske? Har en Minolta 505si super.

/Clas
 
...kanske skulle tillägga att det är en Kodak Ultra som används. (den ska ju funka till allting enligt reklamen ju...)
 
Kodak Ultra reklamen visar bara hur oseriösa de är som "professionella" filmtillverkare.
Nej, släng ultran eller frys in den tills den uppnår nån typ av antikvärde eller nåt, till att fota med duger den då inte, iallafall inte i dåligt ljus.

Köp istället Fuji Superia 800! Den lämpar sig betydligt bättre för det svaga ljuset. Mvh Micke
 
Svårt att säga utan att ha varit i den aktuella hallen osv...
Är det sport som ska plåtas?
Risken är att du får för långa slutartider om det ska spelas basket eldyl, även med blixt...
Jag skulle uppmuntra till att köpa en iso 800 film tex Kodak Supra 800, sedan plåta med blixt på kanske 250-dels sekund om det går med din blixt...
 
Hej

jag plåtade teater igår i gympasal. Laddade med Fuji Provia 1600asa och anv uteslutande mitt Nikkor 80-200/2.8. Fick slutartider kring 1/60 bl 4.5 och det går ju bra i kombination med monopod. Ljuset var blandljus, lysrör o infallande dagsljus. Jag får säkerligen någon form av färgstick men det bör gå att behandla i bildbehandlingsprogram. Är du intresserad så kan jag posta ex nästkommande vecka.

mvh
Johan
www.motljus.com
 
Hej igen!

Tack för svaren. Ska ta dem under övervägande.

Visst förstår jag att reklamen i fråga är överdriven, men nu är det vad som sitter i kameran för tillfället.

Det är inte någon idrott det är frågan om utan musikskoleelever som sitter relativt stilla och spelar.
 
Fuji Superia (800 och 1600) kan du använda i blandljus utan att få "gula" bilder pga lysrören.

Kodak har också något de kallar HC eller VC som fungerar på samma sätt.

Lycka till
 
Jag skulle nog byta film och använda Fuji-film istället. De har ju film som är gjord för att klara lysrör och inomhusljus. Superia med 4th layer och den finns som 800. Plåtade min förra lägenheten med sådan film och tycker det blev väldigt bra.
 
Sällar mig till de övrigas rekomendationer om fuji press 800 eller 1600.

Eftersssom du kör med en 505si antar jag du syftade på den inbygda blixten när du frågade om blixt var ett altenativ.

Har du en extrablixt är det möjligt att få bra resultat, men snabbare filmer som ovan nämda e bättre o köra (utan blixt då alltså)

Beträffande blixten som e inbyggd, bemöda dig inte med att använda den på över 3m, bara sköseri på film. O en gympasal brukar inte vara så värtst liten direkt.

/Tobbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.