Annons

Fota handboll, lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att höra att det är många som fotar handboll :).. Jag brukar fota alla hemmamatcher för vårat A-lag på lidingö. Min utrusning är för tillfället eos 300d + 50mm 1.8 och det fungerar väldigt bra tycker jag.

Mina bilder finns på www.billysbilder.info.se , nu är iof dom flesta bilder tagna i sveriges(?) sämst belysta hall :p ...

Jag brukar köra på bländare 1.8 , iso 1600 och få tider på kanske 1/250 .

För alla er som kollar på mina bilder , hur kommer det sig att mina är mycket brusigare än er andra? har det med kameran att göra?



MVH Billy
 
Har plåtat mycket handboll genom åren, 50/1,4 och 85/1,8 är två bra gluggar. Står eller sitter uteslutande vid sidan om målet ca 1,5-2m från stolpen. Har sett kollegor som fått bäras ut efter att träffats av hårdflygande projektiler. Men, ¨no danger no fun, no gut´s no glory¨:) Nikon ger generellt mer brus än Canon på ISO 800 och över. Noise Ninja heter ett program som kan göra smärre underverk med brusiga bilder. Good luck!!
 
Har bara fotat Handboll vid ett tilfälle men då körde jag med ISO 1600 och lägsta möjliga bländare. Kul var det men fort gick det!

Bilder?

Här:


52931721.People42.jpg


52931734.People51.jpg


http://i.pbase.com/o4/06/584506/1/52931735.People52.jpg

f094778dafbc9c763569c0b218855d41.jpg
 
Jag har en gratisversion av Neat Image som jag använder för brusreducering.
Sen kan man jobba lite med färger och kontraster i PS. Daniel Stenholm tycker jag är riktigt bra på att få ut det bästa av sina bilder.
 
Så här ser de ut när jag importerar RAW från minneskort till dator..

Kortläsare -> mac -> iphoto -> photoshop - Spara som JPEG...

Är det Photoshop eller iphoto som är rawkonverteraren?

MVH Billy
 
Hej! Jag använder 20 D 50/1.4, 85/1.8 och 70 - 200/2.8L favoriten är 50mm. Står vid sidan om målet har aldrig blivit träffad. Iso 1600.
Fotar för Lundagårds hemsida.Finns på www.lundagard.org.se Klickar du på läs mer brukar det finnas mer bilder.Dom är för det mesta nere i 30 - 40 kb av utrymmesskäl Brukar komma hem med några hundra bilder varav kanske 10 är bra.Använder Grain Surgery2 mot bruset/kenneth landgren
 
Senast ändrad:
Tack ska ni ha alla, här har kommit mycket goda tips. Fortsätt för all del dela med er om ni har mera. Mycket trevligt att ha hittat hit.

Jag skaffade Nikkor 50mm f/1.8D objektivet och skall testa det vid nästa match. Ni som har så snabba objektiv som 1.4 - 1.8. Kör ni med största öppningen? Tog en bild på mig själv igår på 1 1/2m avstånd med f/1.8. Enbart nästippen var fokuserad och det med besked. Jösses vad detaljerad den var. (:)
 
180 som normal

Hej
Jag använder 180 mm som normalobjektiv inte bara till sport utan till det mesta. Kompletterat med 300/2,8 och enbenstativ.
Kortare gluggar ger bara en massa luft som man egentligen inte vill ha. Det korta skärpedjupet tar bort en massa ovidkommande tjafs som inte tillför bilden.
Problmet med dagens kameror är automatskärpan. Ofta blir bilderna centrerade och därmed ganska tråkiga.
Ställer man in för hand kan man ju alltid få rörelseriktiningen rätt. Fast det kräver lite träning. Men ställer man skärpan på bollen så brukar det bli rätt tack vare reaktionstiden.
Den stora hemligheten med sportfoto är att kunna sporten. Jag plåtade Volleyboll för första gången på 25 års yrkeskarriär. Jodå det blev skit. Vi spelade visst volleyboll en gång i skolan och träffade bara taket så vi gick över till handboll och basket. Det var mer vår grej.
Lycka till
PS Kolla Leni Riefenstahls sportbilder! De är skitbra! DS
 
Re: 180 som normal

LittleCapa skrev:
Hej
Jag använder 180 mm som normalobjektiv inte bara till sport utan till det mesta. Kompletterat med 300/2,8 och enbenstativ.
Kortare gluggar ger bara en massa luft som man egentligen inte vill ha. Det korta skärpedjupet tar bort en massa ovidkommande tjafs som inte tillför bilden.
Problmet med dagens kameror är automatskärpan. Ofta blir bilderna centrerade och därmed ganska tråkiga.
Ställer man in för hand kan man ju alltid få rörelseriktiningen rätt. Fast det kräver lite träning. Men ställer man skärpan på bollen så brukar det bli rätt tack vare reaktionstiden.
Den stora hemligheten med sportfoto är att kunna sporten. Jag plåtade Volleyboll för första gången på 25 års yrkeskarriär. Jodå det blev skit. Vi spelade visst volleyboll en gång i skolan och träffade bara taket så vi gick över till handboll och basket. Det var mer vår grej.
Lycka till
PS Kolla Leni Riefenstahls sportbilder! De är skitbra! DS

Men om vi tar handboll som exempel, är det inte snudd på omöjligt att hinna med att ställa om skärpan manuellt i anfall på egen planhalva? Jag har fullt upp med att följa med i passningsspelet.

//Johnnie
 
Nej

men det krävs övning.
Det är olika objektiv också. Nikkor-objektiven har tex mycket liten rörelse mellan säg 15-30 meter. Man får helt enkelt lära sig att "han brukar komma där när han skjuter från linjen" och "förinställa" skärpan där eller nån meter innanför. Man följer spelaren som man tror ska anfalla. De flesta lag brukar ha system där tex 7.an passar till 9:an som skjuter. Kolla nästa gång en halvlek innan du tar fram kameran.
Före automatskärpan fanns inget val. Men det gick ju åt ett par rullar på en match.
 
Hej!

Jag ska försöka följa en spelar med manuell fokus nästa match och se om jag lyckas få till lite mer luft framför.

Ett annat tips vad gäller fokus är att låsa denna på en försvarsspelare på andra sidan planen och sedan lyfta blicken en aning för att kunna följa spelet. Då ser man när anfallet kommer och kan skjuta av ett antal bilder i rätt ögonblick. Jag har fått en markant ökning av bilder som är tagna i rätt ögonblick och med rätt fokus med den metoden. Det gäller bara att hålla kameran still så att kompositionen blir som man tänkt sig.

(Detsamma kan man göra om man vill ha bilder på målvakten och pucken i ishockey. Lås skärpan på målis och titta upp. När skottet kommer kan man mata av ett par bilder med större chans för rätt fokus och pucken i bild. Kan bli häftiga actionbilder av det.)

mvh

Johnnie
 
Beskär hårt

Skär precis till vänster om spelaren till vänster, mitt i uet i Triumpglass och precis till höger om nacken på spelaren till höger om målvakten, kapa sen strax ovanför målramen och vid midjan på spelaren till vänster så blir det bra.
Försökte göra det åt dig men jag lyckas inte få in bilden. Begriper inte varför, jag har skickat tusentals bilder förr men nu vill det bara inte.
Antagligen för att klockan är 13.20 på en torsdag.
Lill Capa
 
Nu börjar det likna nåt

Ta lite till i nederkant på den första, midjan på killen till höger blir nog bra. Nu börjar det bli en bild.
Likadant med den andra kapa hårdare. Tillför det bilden nåt att visa att de har ben?

En gammal pressfotograf jag träffade när jag var 17 år och cyklade till alla jobb sa så här till mig:
-beskär så mycket du vågar, sen skär du lika mycket till!

PS Hur fasen får du in bilderna? Jag "bläddrar" där det står bifoga fil. -vanliga Photoshopfiler i jpeg men inte fasen följer de med inte DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.