Inställningen du och många har kan ju beskrivas som "Vi har helt rätt att skymfa de där idioterna, med sin idiotiska tro och sagofigurer och försöker de hindra oss för publicera vad vi vill då kan de dra åt hxxxxx". Är det inte så du menar?
Var finns den ömsesidiga respekten där?
De enda som blir skymfade är ju de som är intoleranta nog att tycka att även icke-muslimer ska leva efter muslimsk lag.
De som ärligt och innerligt tror på islam, men är toleranta nog för att inse att det är deras livsval, inte nödvändigtvis andras, och att andra därmed inte behöver leva efter deras profeters ord kan ju knappast bli skymfade av att en icke-troende inte följer deras lagar.
Din logik innebär ju att man även bör anse att bögar ska hålla sig i garderoben för att inte skymfa kristna som anser att homosexualitet är synd och känner sig skymfade av den öppna homosexualiteten i samhället.
Visst, man kan tycka att det är en skillnad i att låta bli att gömma sin sexualitet på grund av intolerans och att medvetet provocera, och det är det förvisso också delvis, men principen är densamma; varför ska jag anpassa min livsstil och mina handlingar p.g.a. risken att skymfa intoleranta människor som anser att jag ska leva efter deras budord och inte mina egna?
Muhammed-teckningarna är en väldigt bra illustration eftersom de avslöjar den intolerans som finns bland många troende. Ingen människa som är tolerant för andras tro kan känna sig skymfad över att en icke-religiös människa inte följer deras religiösa lagar. De kan naturligtvis tycka att det är tråkigt, onödigt och provocerande. De kan ta avstånd från aktiviteterna, men att känna sig skymfad av att en icke-troende inte följer deras profets påbud är faktuskt samma sak som att känna sig skymfad över att homosexuella har sex med personer av samma kön.
Och ja. Om det finns människor som p.g.a. religiös eller annan intolerans försöker hota och skrämma oss till att inskränka vår yttrande- och tryckfrihet eftersom den är ett hot mot deras intoleranta världsbild, så kan de faktiskt dra åt hxxxxx.