Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota formel 1

Produkter
(logga in för att koppla)
Som Torbjörn skriver det är svårt att komma nära banan. Det är ofta två staket med en service väg eller liknande runt banan bvilket gör att man kan komma fram och sticka ut kameran genom det första men då tvingas man fotografera genom det andra staketet. Har man tur kan man få en läktarplats högt upp och se över staketen men då är man längre ifrån och behöver längre tele objektiv. Läktaren Silver 1 (med super silverplats) kan rekommenderas eftersom man då är garanterad en plats högt upp. Men även Silver 2 läktaren fungerar. Lägger man krutet på att fota på fredag-lördag och inte tävlingsdag så kan man alltid gå högre upp på läktaren eftersom många inte går mer än på tävlingsdagen. Det har varit min taktik och så kan jag njuta fullt ut av tävlingen utan fokusera på fotograferandet.
 
Var på Hungaroring förra året (sämsta vädret på 20 år enl. de insatta)

Satt på Silver 3 läktaren och hade min D70 + Nikon 70-300 4-5,6.

Sköt lite på frihand och resultaten blev helt ok enl. mig.

Har man aldrig varit på F1 och är intresserad så ÅK! Sicken upplevelse......
 

Bilagor

  • dsc_4670_2.jpg
    dsc_4670_2.jpg
    20.6 KB · Visningar: 204


Vad har vi då för alternativ?
1. Köpa en begagnad digital systemare, typ canon 300d med en telezoom på xx-200 eller något liknande. Denna går ju att sälja vid hemkomsten om man vill annars är det ju inte så mycket pengar man förlorat.

2.Köpa en billigare ny typ d40/d50. Lite dyrare naturligtvis.....

3 Köpa avancerad kompact typ Canon G7.

Jag vet att det i slutändan hänger på hur mycket pengar man vill lägga ut men hur hade ni tänkt? Är det något av alternativen som man ska förkasta direkt och isåfall varför?

Är det något alternativ jag kan ha glömt?

Vad hade ni "ickefotofreakmedbegränsadbudget" köpt?

Ja du Jonas det är inte helt lätt då det är många faktorer som påverkar vad man skall köpa och vad man förväntar sig från bilderna. Men jag har läst hela tråden och kände delvis igen mig själv. 2005 skulle jag ner till Hungaroring och fota F1. Jag hade utrustning sedan innan så detta var inte mitt problem. Här har du länken till den tråden:

Fotografera Formel 1 tråden


Då jag själv är av åsikten att bilder är värdefulla och det personliga värdet kan öka med tiden så blir min rekommendation att du t ex köper dig en beg. Canon 400D eller motsvarande med en bra beg. optik som 70-200 4.0L. Att finna denna kombination för ca 10.000:- går nog att lösa. Detta kan man sedan sälja och i princip få pengarna tillbaks.
Varför detta är min rekommendation är för att jag själv omvärderat mina F1 foton. När jag räknar på alla kostnader som varit för att väl befinna sig där på läktaren så "ökar kortens värde". Att dessutom ha dessa minnen i så bra kvalité att jag kan förstora dem förgyller hela upplevelsen mer.
I min profil så har du några bilder som är tagna från läktare Silver 5.

Min profil

Alternativ 2 funkar också men köper du just en 400D så får du en hyfsat ny kameramodell som står sig några år.

Alternativ 3 är en nödlösning som kan bli jättebra med, men det beror helt på vilka krav du ställer på bilderna. Vare sig det är en kompakt- eller systemkamera man har så måste man veta hur den fungerar för att snabbt korrigera misslyckade bilder.

Alternativ 4 som vi inte pratat om än är att utrusta sambon med en kompaktkamera t ex Panasonic FX01 och låta henne fota allt hon ser som händer omkring er och så fotar du med din 400D.

400D med 18-55 kitobjektiv + Canon 70-200 4.0L
Varför det just blir denna kombination är att du troligen vill komma ganska nära och beroende på var du har din sittplats så är det bra att ha ett hus som har en brännviddsförlängning (1.6x)

Några andra tips är:

Att man inte skall förvänta sig att ens egna foton blir som de officiella fotografernas, då de har tillgång till banan och vi som åskådare mestadels är förpassade till våra platser.

Ta med dig hörselproppar

Fota mycket varje dag. När du väl kommer hem är det försent. Det finns inget som heter: Jag har för många F1 kort.

En bra läktarplacering. Jag satt på Silver 5 och den är i många avseenden perfekt. Bilarna åker nästan som långsammast här ca 119km/h och man får en intressant vinkel. Dessutom så ser man start och målrakan samt den sista delen av varvet.

Lycka till nu och om det är några frågor så hör bara av dig!
 
Var tvungen att lägga upp en bild med för att läska, inspirera eller bara för att tittas på.
 

Bilagor

  • alonso2.jpg
    alonso2.jpg
    24.3 KB · Visningar: 120
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.