Annons

fota fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Danielbeck84

Aktiv medlem
Tycker det är kul med fåglar & sådant men funderar på hur man ska kunna komma tillräckligt nära dom för att kunna fota dom.

Jag har ett 90-300mm objektiv som jag har använt en del men känner att man skulle villa komma närmre sitt motiv.

är det någon som vet om man kan locka till sig dom på något sätt med mat eller något sådant?
eller är det bara att köpa ett större objektiv till kameran?

Tyvärr vill man nog alltid komma närmare. Själv har jag en 100-400-zoom på en 1,6-crop-kamera och en 1,4x-extender. Som mest motsvarar det alltså 900 mm i småbildsformat -- och ofta räcker det inte till.

En lösning är förstås att sitta i ett gömsle, kanske kombinerat med åtel (för rovfåglar) eller annan utfodring.

att komma närmare är alltid det man hellre borde bli duktig på jämfört med att bli duktig på att betala för prylar:)

Men att komma nära har också sitt pris ibland. Vi har alla ett stort ansvar när vi närmar oss våra "offer"(?)!
Ofta anses då stora objektiv (med lång b,vidd) vara skonsamma i känsliga situationer.

Det handlar om att förstå det man fotar, vare sig det är smörblomma, lejon eller bivråk. Alla dessa kräver olika närmanden rent generellt enligt hur de olika arterna generellt är men saken är ju den att det finns tillfällen då det avviker från det generella. Det finns platser i sverige där rovfåglarna varken är direkt skygga eller känsliga för närhet.

Det är ju strålande att exemplifiera med änderna i den så ofta bajsgrumliga pölen i en stadspark. Dessa fåglar är vana vid människor och är då lätta och okänsliga för att exponeras för människans/fotografens närvaro. Samma vigg, knipa eller skrake är som regel långt svårare att få närhet till ute i det vilda. Och kanske är det bra d.

Jag föreslår att du kommer överens med de 300mm du har. Får du inte bilden med det objektivet så blir det inte stort bättre om du hade två hundra mm extra i telet.

Kanske har du dessutom dessa 300mm på ett "förlängande" digitalhus?:)

Lycka till!

MVH Niclas,

Jag tänker att man får planera sitt fågelfotande mer med en kortare brännvidd. Man blir kanske tvungen att använda sig av fågelmatningar och gömsle/cammo och redan i förväg göra upp en plan innan man ger sig ut i fält. 300mm är kanske är lite i kortaste laget, men det finns många bevis här på FS att det fungerar alldeles utmärkt.

// Daniel

Studera vad fåglarna håller på med. Undvik bo, Är de upptagna av kärlekslekar kan de komma nära dig om du sitter stilla. Är de upptagna med att äta eller samla mat kan det fungera om man går ca 5-10 m ifrån, sätter upp sitt gömsle eller lägger sig på marken. Väntar du en kvart så kommer de kanske tillbaka och struntar i dig om du inte rör dig. Att krypa är bättre än att gå om man vill komma nära en del arter. Extremt långsamma rörelser fungerar bättre än snabba. Att sitta helt stilla och vänta bakom ett träd gör att du får chans att ta en snabb närbild ibland. Prova att sitta vid en porlande bäck en timme t.ex. Även i ett gömsle får man kanske vänta i en 4-5 timmar innan man får en chans på en bra närbild och det är ju just detta att det är så svårt som gör det så roligt när man lyckas. Sen kan man ju även satsa på mindre skygga arter som talgoxar, blåmesar, sädesärlor och försöka komponera en originell bild i stället.

Hälsningar
Arne

Det är nog så, att ju "finare" kamera, ju bättre möjligheter att ta bra fågelbilder.

Men det kan ligga en tjusning i att försöka få fram skapliga bilder med den enklare utrustning man förfogar över. Jag gör sådana försök, men har tvingats tillverka en fjärrutlösnings-
anordning styrd av tunn lina i syfte att kunna komma närmare fågeln.

Bifogar en bild på min senaste hyresgäst.

per

Bilagor

• 10 fåglar 018.jpg
    10 fåglar 018.jpg
    50.5 KB · Visningar: 294
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar