Warbird
Aktiv medlem
Pongu skrev:
...mycket kostsamt beroende som ofta leder till ett 500mm f/4L IS USM eller ännu värre...
/Pontus
Usch, jag har börjat kolla annonser och eBay.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Pongu skrev:
...mycket kostsamt beroende som ofta leder till ett 500mm f/4L IS USM eller ännu värre...
/Pontus
EOS 5D har 122 bildpunkter per millimeter medan EOS 30D har 156 bildpunkter per mm, så skillnaden är inte så jättestor. Man kan beskära en bild från en EOS 5D nästan så mycket att det lika gärna hade kunnat vara en bild från en EOS 30D.Tonyeagle skrev:
Ska du använda en 5D till fågelfoto behöver du ju mer brännvid än till de andra kamerorna. Då måste du nog gå på max brännvid. Jag vet av egen erfarenhet att 300-400 mm och fullformat är väldigt svårt och tidskrävande för fågelfoto. Jag skulle använda en 1,6 cropkamera och 400/5,6 alternativt 300 + 1,4 konv. Då får du väldigt skarpa bilder och behöver inte stå på 3 m avstånd om du ska ta artporträtt på småfåglar.
Canon1022 skrev:
Någon som använder Extender EF 2x II + 400mm f/5,6L ?
Tonyeagle skrev:
Jodu. Skillnaden finns där. Föremålet bli ca 35 % större (i längdskala) dvs 35% bredare och 35% högre) fastän du cropar bilden från din 5D (så att den får samma pixelantal som t.ex 30D=. Det är inte jättemycket men en skillnad är det dock. De där sista meterna man närmar sig objektet är ofta de som gör att objektet tar till flykten.
Med 400D blir skillnaden ytterligare lite större. fast jag vet inte om jag skulle satsat på den kameran. Enligt trådar här på FS verkar den ha mera brus än 30D/350D. Dessutom kommer nog en efterföljare väldigt snart vilket gör att priserna på dessa kameror kommer att sjunka. (Finns 350 fortfarande att köpa?)
Canon1022 skrev:
Vad hade ni köpt ?
Canon EF 400/5,6 L USM för 12 850 SEK eller
Jag tycker att jag relativt ofta har användning för zoomfunktionen hos min 100-400, speciellt för större fåglar på nära håll (gäss etc) eller flygande fåglar som plötsligt kommer nära. Visst, småfåglar fotar man alltid vid 400mm.Omar skrev:
Sällan man kommer så nära fåglar i Sverige så man behöver zooma ut på ett tex 100-400mm. Så man kommer väl ändå köra den på 400mm läget.