Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Tänk på

Tonyeagle skrev:
Ska du använda en 5D till fågelfoto behöver du ju mer brännvid än till de andra kamerorna. Då måste du nog gå på max brännvid. Jag vet av egen erfarenhet att 300-400 mm och fullformat är väldigt svårt och tidskrävande för fågelfoto. Jag skulle använda en 1,6 cropkamera och 400/5,6 alternativt 300 + 1,4 konv. Då får du väldigt skarpa bilder och behöver inte stå på 3 m avstånd om du ska ta artporträtt på småfåglar.
EOS 5D har 122 bildpunkter per millimeter medan EOS 30D har 156 bildpunkter per mm, så skillnaden är inte så jättestor. Man kan beskära en bild från en EOS 5D nästan så mycket att det lika gärna hade kunnat vara en bild från en EOS 30D.

Om man jämför med EOS 400D så blir skillnaden lite större. Den har 175 bildpunkter per millimeter.

För största möjliga räckvidd med ett Canon-objektiv så bör man alltså välja en EOS 400D.

(EOS-1D II har 122 bildpunkter per mm, samma som EOS 5D, och EOS-1Ds II har 139 bildpunkter per mm.)

STOR skillnad

Jodu. Skillnaden finns där. Föremålet bli ca 35 % större (i längdskala) dvs 35% bredare och 35% högre) fastän du cropar bilden från din 5D (så att den får samma pixelantal som t.ex 30D=. Det är inte jättemycket men en skillnad är det dock. De där sista meterna man närmar sig objektet är ofta de som gör att objektet tar till flykten.
Med 400D blir skillnaden ytterligare lite större. fast jag vet inte om jag skulle satsat på den kameran. Enligt trådar här på FS verkar den ha mera brus än 30D/350D. Dessutom kommer nog en efterföljare väldigt snart vilket gör att priserna på dessa kameror kommer att sjunka. (Finns 350 fortfarande att köpa?)

Senast ändrad:
Jo, en liten skillnad finns. Jag tror dock att 35% inte alltid spelar så stor roll. Nåväl, er bränsleförbrukning kan skilja sig från normen.

Hursomhelst så är det i dagsläget EOS 400D man bör välja för att komma "så nära som möjligt" med ett givet objektiv.

Tillägg

Om man bortser från brus och annat så krävs det ca 25 Mpix från en fullformatare för att få samma utsnitt och pixelantal efter crop som med en 400D. (Fast jämförelsen haltar nog ändå en smula)

Har de blivit något?

Har du kommit till skott än Andreas?

Frågar mest av nyfikenhet och om du har gjort ditt köp/beslut, har du hunnit skaffat dig någon uppfattning om gluggen i så fall?

//Ronney

Hej Ronney

Nej, jag har inte köpt något ännu. Men det blir med all säkerhet ett Canon 400mm 5.6 när rätt tillfälle ges.

Re: .

Canon1022 skrev:
Någon som använder Extender EF 2x II + 400mm f/5,6L ?

Det innebär manuell fokus (tror bara analoga EOS 3 med äldre firmware klarar autofokus på f/11) vilket allmänt är ganska vanskligt vid fågelfoto. Att sökaren rätt mörk vid bländare 11 gör det inte lättare.

Re: STOR skillnad

Tonyeagle skrev:
Jodu. Skillnaden finns där. Föremålet bli ca 35 % större (i längdskala) dvs 35% bredare och 35% högre) fastän du cropar bilden från din 5D (så att den får samma pixelantal som t.ex 30D=. Det är inte jättemycket men en skillnad är det dock. De där sista meterna man närmar sig objektet är ofta de som gör att objektet tar till flykten.
Med 400D blir skillnaden ytterligare lite större. fast jag vet inte om jag skulle satsat på den kameran. Enligt trådar här på FS verkar den ha mera brus än 30D/350D. Dessutom kommer nog en efterföljare väldigt snart vilket gör att priserna på dessa kameror kommer att sjunka. (Finns 350 fortfarande att köpa?)

Hej

Här är någon bild på örn en bit ner som visar skillnaden mellan 5D oc 20D (samma som 30D
)

http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_eos_5d_or_20d.html

mvh

omar

Hej,

kan man dock komma riktigt nära fågeln, antingen om man sitter i gömsle eller har turen att fotografera fåglar på platser där de är orädda, är 5D en riktigt bra fågelkamera. Den större sökaren gör det också lättare att hitta små fåglar med kameran.

Dessa båda bilder är tagna med 5D på kanske tre-fyra meters håll (båda är beskurna):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=944955&pf=149766
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=944966&pf=149766

Dessutom får man inte glömma att nästan alla riktigt kända fågelfotografer använder FF-hus. Visserligen 1Ds, som har större pixeltäthet än 5D, men någon crop-faktor finns inte på den kameran heller.

//Ulf

Senast ändrad:
Vad hade ni köpt ?

Canon EF 400/5,6 L USM för 12 850 SEK eller

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 416
Jag hade köpt 400mm f/5,6L, men jag har inget emot fasta objektiv. Behöver man zoom är ju Canons 100-400mm IS ett alternativ.

/Pontus

Hej

Sällan man kommer så nära fåglar i Sverige så man behöver zooma ut på ett tex 100-400mm. Så man kommer väl ändå köra den på 400mm läget.

Annat är det ju typ utomlands som tex Florida där stora fåglar som tex pelikaner, hägrar kan flyga några meter från en och man behöver zooma ut.

.

Canon 400mm 5.6 är lättare, mindre (vid 400mm), billigare, snabbare AF, tar 1.4xtc bättre, i de flesta tester skarpare vid 400mm och fullöppning, saknar IS, några mm mer brännvid än 100-400mm.

Hoppas att Canon uppdaterar dessa gamla objektiv snart, mycket som kan förbättras.

MVH

Omar

Omar skrev:
Sällan man kommer så nära fåglar i Sverige så man behöver zooma ut på ett tex 100-400mm. Så man kommer väl ändå köra den på 400mm läget.
Jag tycker att jag relativt ofta har användning för zoomfunktionen hos min 100-400, speciellt för större fåglar på nära håll (gäss etc) eller flygande fåglar som plötsligt kommer nära. Visst, småfåglar fotar man alltid vid 400mm.

Just zoomfunktionen och det betydligt kortare näravståndet gör 100-400 till ett betydligt flexiblare objektiv, som också går att använda till annat än fåglar.
Men det här är en evig diskussion som förs bland fågelfotografer, och vad den enskilde beslutar sig för hänger i slutändan helt ihop med vad som passar ens eget sätt att fotografera bäst.

Funderar lite på valet av optik med tanke på fågelfoto då jag kommer skaffa en EOS 1D Mark 3.
Har funderat lite fram och tillbaka idag om;

*jag ska behålla min 70-300 DO IS USM och komplettera med konverter, finns kenko.
*jag ska skaffa ett 400 5,6L + konverter/extender
*jag ska skaffa ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM ev. även extender.

Vill höra era åsikter och gärna varför ni tycker man ska göra si eller så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar