Annons

Fota en 6 v bebis tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

minimi

Aktiv medlem
Jag ska på torsdag fotografera en 6 v bebis i min studio.
Jag behöver tips !
Hur ska jag komponera bilderna?
Har en saccosäck som jag tänkte lägga ett fårskinn på och placera tjejen där.
Fler sätt ???
Tips fort tack :)
 
Fårskinnet är ju lite klassiskt så det kunde kanske vara kul med något annorlunda...också!
Spontant känner jag för en bild där bäbisen sitter i uppslagen kartong i såna där mjuka frigolitbitar, kanske en snitsig etikett på kartongens sida med addressatens namn t.ex hjärtformad med text: till Kalle och Ada, lycka till önskar storken eller nå't.
Gillar denna ide' för att den kan användas på många olika sätt. Minns någon barnbok där föräldrarna beställer sina barn på postorder och sedan levereras dom i en burk, s.k. burkbarn. Samma koncept, annat utförande.
Lycka till!
 
Midhrafn skrev:
Spontant känner jag för en bild där bäbisen sitter i uppslagen kartong i såna där mjuka frigolitbitar,

Låter kul men en 6 veckors kan nog inte sitta så bra vad jag minns. Tycker alltid jag får problem med bixtljus på vår baby. Det verkar som om huden är så pass genomskinlig att blodkärl o annat kommer fram då.
 
Foptade våran bebis rätt upp och ner på vit fårskinnspäls byggde en "koja"utav lakan satte kamerans blixt på 1/4,slavblitx bakom kojan med ganska fint resultat.Provade med vitt och ljusblått lakan och tycker att det blåa gav bäst resultat.
 
papi skrev:
Tycker alltid jag får problem med bixtljus på vår baby.
Lite vid sidan om ämnet men ändå inte:
Jag är rätt säker på att jag hört från flera håll att man ska undvika blixt mot relativt nyfödda. Jag vet inte varför men jag antar att det kan ha med ögonens utveckling att göra eller nåt.
Någon som vet mer och i så fall när det är ok med blixt?
 
Senast ändrad:
TIPS!

Att fotografera en bebis på 6 veckor är ju helt underbart. Problemet kanske är att man inte kan få den kontakt man skulle vilja ha utan det blir lite som det blir om man säger så.

En fäll är ju en klassiker bland baby forografering men kanske lite för vanligt också. Försök att hitta en filt med en brytande färg som du lägger över fällen så barnet ligger mjukt och fint. Finns billiga och fina filtar på IKEA som inte kostar skjortan.

Försök att få många närbilder på en fot, arm, hand eller liknande, svartvitt är ju bara så läckert när man tar dessa bilder ;-)
Pappans eller mammans hand som håller i den lilla baby handen är också helt underbart (närbild).

Lycka till!

//Mattias B
 
papi skrev:
Låter kul men en 6 veckors kan nog inte sitta så bra vad jag minns. Tycker alltid jag får problem med bixtljus på vår baby. Det verkar som om huden är så pass genomskinlig att blodkärl o annat kommer fram då.

Ha ha shit vad tiden går fort. Det tänkte jag ju inte på som just nu brottas med en nioåring som tycker det är jätteläskigt att doppa huvudet under vattnet på simskolan.
Dock skulle man kunna lägga en mindre låda i den större och lägga frigoliten så den undre inte syns, skära bort ev. kartongflik som är i vägen så kan babyn ligga där och se go' ut.
 
Som fd professionel bebisfotograf borde jag ha lite råd att ge... :)

1. Vid denna ålder har de ingen styrka i nacken. Du får fota bebisen liggande på rygg eller på sida. På sida krävs liten uppallning, lägg det du pallar upp med under underlaget.

Står du rakt ovanifrån så kan du få rätt bra bild. Kan också funka om den sitter i en babysitter, bara den inte sjunker ihop för mycket.

2. De ler inte. På sin höjd kan du smeka med fingret runt munnen för att få någon form av munrörelse.

3. Tänk på detaljer som fötter och händer. Ett makroobjektiv är bra att ha.

4. Gör det enkelt. Naken, draperad i vita lakan kan bli snyggt.

Se bild tagen uppifrån.
 

Bilagor

  • ossian-bb-_i4y3140.jpg
    ossian-bb-_i4y3140.jpg
    43.9 KB · Visningar: 6,465
Tom första timmen i livet går det att få ögonkontakt. SÖK ÖGONKONTAKT!
 

Bilagor

  • ossian-bb-_i4y2852.jpg
    ossian-bb-_i4y2852.jpg
    46.5 KB · Visningar: 6,377
froderberg skrev:
Som fd professionel bebisfotograf borde jag ha lite råd att ge... :)

1. Vid denna ålder har de ingen styrka i nacken. Du får fota bebisen liggande på rygg eller på sida. På sida krävs liten uppallning, lägg det du pallar upp med under underlaget.

Står du rakt ovanifrån så kan du få rätt bra bild. Kan också funka om den sitter i en babysitter, bara den inte sjunker ihop för mycket.

2. De ler inte. På sin höjd kan du smeka med fingret runt munnen för att få någon form av munrörelse.

3. Tänk på detaljer som fötter och händer. Ett makroobjektiv är bra att ha.

4. Gör det enkelt. Naken, draperad i vita lakan kan bli snyggt.

Se bild tagen uppifrån.

Bara för att bråka Magnus:

Min kille på snart 6v kan både hålla huvudet rakt och inte bara le, utan verkligen skratta (fast utan ljud). Det svåra är dock att varken det ena eller det andra kommer på order.
För att få killen att skratta krävs det nära och direkt ögonkontakt, det är världigt svårt att hinna plocka upp kameran och fotografera ögonblicket.

Pernilla: Kolla med mamman hur hans amingsrytm är. En del bebisar är som gladast precis efter aming, en del sover gott flera timmar efter eller före aming. Har du otur får ni vänta flera timmar innan rätt fas infinner sig. Räkna med att det kan ta lite längre tid än vanligt.

Det finns en tråd som är någon vecka gamal om just handlar om bebisfoto, sök gärna upp den.

Kan någon bekräfta eller förneka det där med blixt och ögonen! Kännes att det är väldigt viktigt så att man inte skadar grabben för livet.
 
En av de finaste bilder jag har på min dotter i studio från den åldern togs så här för att kunna fota henne lite mer upprätt och med kontakt:

- Ta en gammeldags babysitter (mer upprätt än de nyare och finns ännu).
- Ta bort säkerhetsbälte, midjerem eller liknande.
- Lägg en boll stor som en fotboll eller aningen mindre i sittern.
- Täck det hela med en fäll
- Lägg en filt ovan på detta

Nu skall barnet sitta med rumpan ovanför bollen så att bollen lyfter upp fötterna och ger en skaplig hållning. Sedan behöver filten på ett eller annat sätt slätas ut, t ex genom att föräldern håller ut hörnen bakifrån.

Bilden jag har är beskuren så att överkroppen är med och en aning av benen. Den är tagen framifrån, lite snett uppifrån och med ögonkontakt rakt in i kameran.
 
Ett litet inlägg från en småbarnsfar bara...

Bäbisar är otroligt sköra varelser och deras ögon är länge, definitivt vid 6 veckor, vana vid mörkret i mammas mage. Använd inte blixt!

Tycker om Anne Geddes bilder rent estetiskt men förfasar mig över hur hon burit sig åt att ta bilderna, stackars bäbisarna.
 
Nome Nescio skrev:
Kan någon bekräfta eller förneka det där med blixt och ögonen! Kännes att det är väldigt viktigt så att man inte skadar grabben för livet.

Har sökt på nätet en bra stund(man blir lite orolig)men kan inte hittan något om att ögonen tar skada,fanns det vetenskapliga belägg för det borde man hitta det.
Iofs ska man kanske inte chansa.
 
Det är svårt med ljustet. Så länge som de sover så fungera ju stativ och långa tider. Men blir det lite action så räcker ofta inte vanlig rumsbelysning/solinstrålning till utan att dra upp ISO till 800-1600.

Hittills är det väldigt få bilder som jag tagit med blixt, men så har jag också missat många situationer pga rörelseoskärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.