Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota cykeltävling - vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

scoter

Avslutat medlemskap
Ska ut och fota en cykeltävling som rullar förbi om ca 3 timmar och jag vet inte vilket objektiv jag ska välja.

Har följande att välja mellan (har en Nikon D90):
AF 50 1,8
AF-S 16-85 3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300 4.5-5.6G ED VR

Vädret är mulet och jag kommer att stå vid sidan om vägen där cyklisterna passerar

Tacksam för tips

//Björn

Ska ut och fota en cykeltävling som rullar förbi om ca 3 timmar och jag vet inte vilket objektiv jag ska välja.

Har följande att välja mellan (har en Nikon D90):
AF 50 1,8
AF-S 16-85 3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300 4.5-5.6G ED VR

Vädret är mulet och jag kommer att stå vid sidan om vägen där cyklisterna passerar

Tacksam för tips

//Björn

Lätt: AF-S 16-85, du ska ju stå nära. Vidvinkeln är guld. 85 är rätt långt på DX så du täcker det mesta.

Ja du, kör själv Canon vilket har mindre betydelse men hur blir din position längs banan? Men rent spontant så tycker jag ditt 16-85 verkar mest logiskt.

Såg nu att du tydligen skall stå invid banan och då är det nog 16-85 som gäller.

//Ronney

Ja du, kör själv Canon vilket har mindre betydelse men hur blir din position längs banan? Men rent spontant så tycker jag ditt 16-85 verkar mest logiskt.

Såg nu att du tydligen skall stå invid banan och då är det nog 16-85 som gäller.

//Ronney

Hade själv tankar på 50mm men är lite osäker på hur bra autofokusen är på det objektivet.

Jag ska ha ditt råd i tankarna

Ta med alla tre, och prova på plats! Så stora är de väl inte?

Jag tycker nog också att 16-85 verkar lämpligt en två objektiv till kan du väl få ner i en ryggsäck eller en väska?

Per.

En cykel-tävling rullar ju förbi rätt snabbt om det är landsvägscykling. Tror inte det finns så mycket tid att byta objektiv om man bara ska stå på ett ställe...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar