ANNONS
Annons

Fota blixtrar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns sätt att minska riskerna.
Placera dig i närheten av en åskledare, TV mobil-master, kyrktorn. De brukar vara högt placerade också.
Se till att kameran har metallhölje i sig så minskar man riskerna med elektroniken. Manuell kamera?
Ha fötterna tätt ihop eller ännu hellre stå på en fot om nu blixten är framme.

vbg_snake skrev:
Man vet ju inte direkt åt vilket håll ovädret kommer. sen kan det komma så oväntade blixar också. Man bör vara försiktig tror jag =)

Absolut! Jobbar på TV-nyheterna här i Finland och vi hade ett inslag från en internationell åskkonferens som ordnades här i Helsingfors för bara några veckor sen. En av världens ledande (ursäkt uttrycket) åskforskare, en amerikan, berättade att man i Dallas mätt en blixt som var 190 kilometer lång och varade i en dryg sekund! Det är förstås en extrem blixt, men det är alldeles uppenbart att blixtar kan färdas långa vägar om förhållandena i luften är gynsamma. Att räkna sekunder för att ta reda på hur långt från åskvädret man är - ja, de känns inte som en bra idé efter att ha hört den amerikanska forskaren...

F.ö berättade han att man räknar med att 24,000 (!) människor dör av blixtnedslag i världen varje år och 240,000 skadas. Otroliga siffror. De allra flesta dödsfall inträffar i tredje världen där folk i allmänhet har mycket sämre möjligheter att söka skydd - inga bilar, dåligt byggda hus. Ofta är det jordbrukare ute på fälten som drabbas...

Själv är jag grym åskfreak, men efter att ha njutit av tropiska åskväder i Asien i några år har jag svåra abstinensbesvär här i Skandinavien. Åskvädren här är ju oftast inte sååå mycket att hänga i julgranen. Men visst fan är jag ute när det åskar för det... ;-)

Andreas

Damocles skrev:
Eller ett hus på rätt ställe med bra veranda.
Aah, det skulle vara det bästa förstas!

Far jag fraga en nybörjarfraga: Varför bländare 8-11, och inte sa liten som möjligt vilket borde ge bäst chans att fa med en blixt under tiden som slutaren är öppen? Pa grund av att det inte blir lika bra skärpa, eller?

Meh, nu vet jag inte om jag vågar gå utanför dörren när det e lite oväder ute ju!! haha
Närå, klart man ska vara försiktig.

har oskat som satan idag (ursäkta uttrycket) här i Sundsvall. Belamrade mig hemma hos polaren ett tag då jag inte vill cykla hem. (kan bero på de 9 mil vi cyklat innan också vet inte) ;)

121an skrev:
Hörde om en skogsvaktare som hade fått blixten i sig 8ggr han sköt sig själv efter den sista gången...
Det låter som nåt som är taget ur råttan ur pizzan, speciellt det där med att han sköt sig själv efter sista.

Småland ska väl vara ett bra ställe i sverige om man vill fota blixtrar, så att förlägga semestern där kan öka dina chanser att lyckas också.

Jeis skrev:
Det låter som nåt som är taget ur råttan ur pizzan, speciellt det där med att han sköt sig själv efter sista.

Småland ska väl vara ett bra ställe i sverige om man vill fota blixtrar, så att förlägga semestern där kan öka dina chanser att lyckas också.

Han var nämnd i tre oliga fristående dokumentär program så jag tror det är sant. Smärtorna är ganska stora så jag förstår honom att han sköt sig själv. Tänk dig själv smärtor i kroppen som gör att du knappt vill eller kan röra på dig själv vad skulle du göra??

Slow_shutter skrev:
hahaha, ja eller hur!! ;D

Ja, jag tänkte stå på nån topp nånstans..
Om jag vågar! : )

Jag lägger upp bilderna här sen om det blir nåt o visa upp! hehe

Ingen som har lite sjyssta blixtrar i sitt galleri? Tycker dom är för balla!

John: Jag såg det programmet oxå, väldigt fascinerande!! :D

Hej!

Du ville se några blixtbilder. Jag har lagt upp en blixtbild som jag tog förra året i Grekland. Det är min första fotade blixt, men ta gärna en titt här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=142576

Mvh Mattias

Åh! Vad läckert!!!
Ser ut som den går rätt igenom trädet eller nåt! : )
Synd där på vattenstänket som sagt..
Coolt med svartvit rulle dessutom : )

Slow_shutter skrev:
Åh! Vad läckert!!!
Ser ut som den går rätt igenom trädet eller nåt! : )
Synd där på vattenstänket som sagt..
Coolt med svartvit rulle dessutom : )

Tack så mycket!
Jo, jag har en förstoring på A3 papper uppsatt på väggen hemma och där ser man klart att den tar i trädtoppen och sedan viker av lite snett.
Jag tror iallafall det är vattenstänk, eller så är det bara en sån där grej som blir när man filmar starkt ljus osv. Jag använde ju bländare 22 och jag läste i denna tråd nånting att vid just bländare 22 skapar "interferens optiska problem". Vet inte vad Erik menade med det, men antar att det kanske är det som inträffat.

Jag tycker det är lite synd att det är svartvitt, för jag gillar den blåa färgen i blixten, men å andra sidan. Hur många är det som fotar blixtar med svartvitt då?!
Det blir lite speciellt :)
Men minst sagt nöjd är man ju :)

Jag gick en fotokurs på skolan där man lärde sig framkalla själv osv, och just denna film tappade jag på kolvet i mörkrummet så det kom in lite ströljus på filmen från dörrspringan, och detta förstörde en hel del bilder på negativet.
Men fatta vad glad jag blev när jag såg denna blixt på negativet och att denna bild klarade sig!!
Synd att negativet är väldigt repigt nu bara, så om man ska göra bild av den så får man scanna in den och retuschera massor.
Nu sitter den retuscherad och klar på väggen, på ett A3 papper tillsammans med några av norrskensbilderna som jag också lagt upp några här :)

/Mattias

Vilken tur du hade då!!!! :D
Jag har ocå gått en fotokurs i plugget och lärt mej labba och sånt.
Men nu vill jag lära mej mer om själva kameran..
Hur man ställer in bländare och exponerar bra och sånt...
Det är så mycket och hålla reda på!! *gaah*
Vi fick ju lära oss lite om kameran och slutartider och sånt, men inte så mycket...

Mina bilder blir för ljusa!!

Är alla här lika frälsta i åskväder som jag? =)
Jag har under de senaste veckornas oväder försökt att fånga blixten utan något resultat vilket har gjort att jag har blivit mer och mer gleshårig för varje blixt som lämnat himmeln!
Tycker att jag har testat de mesta med min D70, men vad jag än gör så blir bilderna överexponerade till max.
Måste det vara jätte mörkt ute för att kunna ha en slutare på 2-4s utan att få en kritvit bild som resultat med D70n? Vore mindre kul eftersom de flesta åskoväder är på kvällen då det fortfarande är relativt ljust (tillräkligt för att göra mina bilder till ett exempel på hur klorblekt papper ser ut...)

/christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar