ANNONS
Annons

Fota blixtrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slow_shutter

Aktiv medlem
Ja, om man ska fota läckra blixtrar en mörk härlig kväll, hur gör man då för att hinna med dom o att dom inte ska bli suddiga?
Ska man bara knäppa o försöka hinna med eller finns det någe bra knep med slutartider o så..?
Och detta är nu om man använder en systemkamera då..
Tänk på att jag e inte e någe proffs, så enkla förklaringar tack! ;D

Suddiga blir det inte då de bara finns i en bråkdels sekund. Lösningen har du i ditt eget nick. Sedan är det bara att testa sig fram med olika bländare...

Försök och använda stativ, eller något annat att ställa kameran på. Det blir en jäkligt häftig efekt det kan jag lova. Men som Henrik skrev... Långa slutar tider, eller/oxo använda serietagning av bilder, bara knäppa och knäppa... :) Kanske mindre kul om man kör film... :p

Lycka till!

ISO 100, bl 8-11 och bulb bör vara framkommliga värden, givet att allt står stadigt på ett stativ.

Det är efter detta man kommer se en ny markering på väderleksraporten där dom utfärdar en varning att en tjej med stativ jagar oväder =P

Skämt å sido. Ja lång slutartid och f11 är ett bra val sen är det en bra platts ganska högt upp ner över en dal brukar bli bra så man inte fotar uppåt.

Dom hade en dokumentär på SVT om en som jagade oväder och tog liknande bilder himla vad maffigt det blev!

hahaha, ja eller hur!! ;D

Ja, jag tänkte stå på nån topp nånstans..
Om jag vågar! : )

Jag lägger upp bilderna här sen om det blir nåt o visa upp! hehe

Ingen som har lite sjyssta blixtrar i sitt galleri? Tycker dom är för balla!

John: Jag såg det programmet oxå, väldigt fascinerande!! :D

Slow_shutter skrev:
...Ingen som har lite sjyssta blixtrar i sitt galleri?..
Några har jag.

Fotografera blixtar är som att fotografera fyrverkerier.

Välj lämplig plats.
Sätt kameran på stativ.
Använd bländare 8-11.

Exponera så länge att omgivningarna blir lagom exponerade. Kan vara allt mellan 30 sek till 30 minuter.

Hoppas på en blixt under tiden slutaren är öppen.

Ibland kommer flera blixtar och sådant är livet, bara att ta fler rutor tills bilden blir som du vill.

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,216
Slow_shutter skrev:
Ja, om man ska fota läckra blixtrar en mörk härlig kväll, hur gör man då för att hinna med dom o att dom inte ska bli suddiga?
Använd stativ. ca f8-11. Ställ kameran på B-läget håll en svart skiva framför optiken, öppna slutaren, när du sedan tror att det skall komma blixt så tar du bort skivan, sätt tillbaks skivan efter lämplig tid, hur länge det är beror ju hur ljust det är. Har du inte tur så fick du ingen blixt, men med lite tur kan du fånga flera blixtar på samma bild på detta sätt.

Använd också sunt förfunt. Jag stod 20 meter ifrån en kille som fick en blixt nedslagen rakt i skallen. Detta var för 8 årsedan. Han kan fortfarande inte prata, gå eller äta själv.

Hans hjärna kokade typ sa doktorn. Och att han ens överlevde var ett riktigt mirakel.

Man skall som ni vet. undvika att stå ijämte saker med stål som kan dra till elektriska partiklar. Han hade en golfklubba i handen, och stod vid sin bak full med kluboor. Jag stod på geenen ijämte honom med min lillebror. Brorsan min hade sagt "Skall vi skita i att gå ut" Och jag sa "nejdå, det passerar snart" Precis när jag sa detta bygger himeln upp ett sådant moln som innehåller skruvar osv. Jag blev helt paff. Sekunden efter det, dånar det till och hela marken bara skakar. Jag bara ser hur en sidoblixt slår ner i skallen på denna 17åringen. Efteråt springer jag allt vad jag kan till klubbhuset och det var ungefär 50 personer som stod där och sa till oss. Ni har tur grabbar..

Tänk en extra gång innan ni ställer er på en öppen yta, eller en kulle med någon som som kopplar ström...

Jag kommer då inte vilja vara ute med er :)

/Martin

Damn!
Fan va hemskt!!

nej, jag kommer vara asförsiktig om jag ska ut o fota sånt...Jag e så nojjig i vanliga fall så jag tar det säkra före det osäkra! : ))

Ofta när man fotar oväder så står man inte i ovädret utan utanför... Men en hemsk historia!
Hörde om en skogsvaktare som hade fått blixten i sig 8ggr han sköt sig själv efter den sista gången...

Man vet ju inte direkt åt vilket håll ovädret kommer. sen kan det komma så oväntade blixar också. Man bör vara försiktig tror jag =)

Skaffa en skåpbil, foto blixtarna därigenom och så har du garanterat torr kamerautrustning... :p

Eller ett hus på rätt ställe med bra veranda.

Discovery brukar med jämna mellanrum köra en dokumentär om folk som plåtar Blixtar och tornados och andra fenomen. Intressant.

Kolfiberstativ kontra metallstativ kanske vore en grej.

Sist jag såg ett riktigt fett åskväder stog jag uppe på Piskbalkongen på huset här, dock finns det massor med antenner och taket är högre. Men då var det redigt högt upp så blixtarna hoppade mellan molnen istället för ner till marken. Sen gick det rätt feta blixtar en bit bort också, men knallen på typ på en gång så ovädret var bokstavligen talat ovanför, inte vid sidan. Man blir lite skraj när det dånar till då faktiskt. Inget man direkt ger sig på om man inte är lite knäpp.

8 ggr?!?!
Hur FAN kan man ha sån otur?!
Helt sjukt...stakkars kille..

Jag tror inte jag kommer bli blixtfotograf..
Men det vore kul o prova nångång iaf o se om man kan få med en ball en!

Försökte en gång i Italien o få med ett par asjyssta blixtrar som gick ner över ett bäcksvart hav (medelhavet dårå) men det va med en vanlig kamera... det gick inge bra...hehe, hann inte riktigt med! :p

Hm

Såg också den där dokumentären men han dog väl en naturlig död den där skogsvaktaren? :)

Åska och elektronik

Åska och elektronik låter ju inte som en bra kombination. Någon som vet hur nära man kan vara med en kamera utan att den blir förstörd. Bilelktronik vet jag inte klarar av elektronik. Det var en blixt som slog ner 100 meter från en bilparkering - 8 bilar fick hämtas med bärgare pga krånglande elektronik. Är kamerorna bättre än så ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar