Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota blank produkt utan att få blänk

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotar sällan produktbilder men har nu fått i uppdrag att fota en bok.
Jag har tillgång till en studio med blixtar samt en softbox (dock aldrig använt sådan innan).

Mitt problem är att boken ju är blank - hur fotograferar jag den utan att få blänk på boken? Antar att jag måste lysa upp så mycket som möjligt utan att belysa just boken..?

Reflektioner av ljus och eventuellt omgivning lär du ju oavsett vad du gör, beroende då på hur pass blank boken är. Sen så avgör ju vinkeln i förhållande till kamerans position vad bokens yta reflekterar samt hur tydligt dessa reflektioner syns. Kanske något liknande denna setup..

http://i48.tinypic.com/30scchc.png

Men det är som sagt väldigt svårt säga utan att veta lite mer så nu blir det bara grova gissningar.

/ Magnus

En användbar metod är att använda "Dulling Spray". Denna sprayas på det blanka föremålet och går att torka bort efteråt. Väldigt användbart vid foto av keramik t.ex.

En sort är Krylon 1310. Kan finnas fler men tror att denna är lättast att hitta.

Hej!

Jag fotar sällan produktbilder men har nu fått i uppdrag att fota en bok.
Jag har tillgång till en studio med blixtar samt en softbox (dock aldrig använt sådan innan).

Mitt problem är att boken ju är blank - hur fotograferar jag den utan att få blänk på boken? Antar att jag måste lysa upp så mycket som möjligt utan att belysa just boken..?

Stoppar man inte in boken i ett sådant där tält som belyses utifrån?

Stoppar man inte in boken i ett sådant där tält som belyses utifrån?

Jo, alltså det finns ett sådan där tält i studion jag skall använda.. Antar att det kan fungera - har aldrig använt tält innan - eller softbox som dom kallar det. Men även om man blir av med de tydliga reflektionerna så antar jag att det kommer kunna bli blänk ändå - det är ju ändå ljus som faller på en blank yta.. Jag får testa lite helt enkelt. Och som Magnus sa så har det givetvis mycket med vinkeln att göra också..

Det finns ju såna produktfoto tält av olika storlekar att köpa, annars kan man spika ihop ett själv med hjälp av lite semitransparent tyg. Du placerar din bok där i.

Men annars så behöver det faktiskt inte vara till nackdel med reflektionerna i boken om du lyckas placera dem rätt på ett snyggt sätt på framsidan. Lek med vinkeln av boken samt vinkeln på dina ljuskällor tills du får fram något som känns rätt, resten kan du fixa i post efteråt för halva jobbet ligger ju där också. :)

/ Magnus

Jo, alltså det finns ett sådan där tält i studion jag skall använda.. Antar att det kan fungera - har aldrig använt tält innan - eller softbox som dom kallar det. Men även om man blir av med de tydliga reflektionerna så antar jag att det kommer kunna bli blänk ändå - det är ju ändå ljus som faller på en blank yta.. Jag får testa lite helt enkelt. Och som Magnus sa så har det givetvis mycket med vinkeln att göra också..

Okej, softbox kan kanske betyda två olika saker? Eller heter det bouncer när en blixt sitter i en stor tyghuv?

Bra fråga. Jag såg att dom benämnde tältet som softbox på någon sida.. men när jag bildgooglade på det så fick jag mest upp bilder på blixtar med skräm.. Så sannolikt så skrev dom fel på den sidan.

Man kan också sätta pol-filter på blixtarna.

Är inte det hiskeligt dyrt?

Hur är principen bakom det? Att polfilter på kameran kan ta bort reflexer förstår jag, eftersom ljuset efter reflektion huvudsakligen har en viss polarisation, men hur tar polfilter på blixtarna bort reflexerna? Har det nåt att göra med att bara visst polariserat ljus kan reflekteras? (För tydlighetens skull är det alltså en fullt seriös fråga. Det förekommer tyvärr så mycket sarkasm och struntprat i forumet, så jag känner mig tvungen att påpeka att jag är seriös)

Varför tvivla på att den frågan är seriös?

Polariseringen fungerar precis likadant med hänsyn till slutresultatet, vare sig du gör det på källan (ljuskällan) eller på ingången (på objektivet) - skillnaden är ju faktiskt bara var i kedjan man sätter filtret - om du filtrerar bort allt utom en viss fas av ljuset efter reflektionen, eller om du tar bort det redan innan reflektionen... Sett från reflektionens synvinkel är det ju bara en fråga om vilken ordning sakerna sker.

100% polariserat ljus IN ger nästan exakt samma reflekterade ljuseffekt UT som samma mängd icke polariserat ljus på matta (slumpmässigt diffuserande) ytor.

Men om du tar en spekulär yta så slår utfasningseffekterna på ett helt annat sätt - det icke polariserade ljuset har liten förlust (egenutsläckning) eftersom det redan är "slumpmässigt" ordnat, men det polariserade ljuset "drabbas" i ganska mycket högre grad av egenutsläckning om du bara lyckas träffa "rätt" reflektionsvinkel, motfas.

Ännu en effekt som tyvärr kräver att man glömmer "sanningen" om att ljus är "fotoner", och tänker på det som det faktiskt är istället - en vågrörelse i ett energimedium. Fotoner finns bara om man låtsas att de finns, men de är behändiga/lättförståeliga att använda som modell i många sammanhang...

Och ja, det är ganska dyrt med polariserande film - man behöver ju yta tillräckligt för att täcka softboxarna... :-9 Om man köper hela rullar är det dock inte så dyrt per m2. Fördelen finns snarast i modellfotografering, då man slipper tänka på kamerans orientering när man fotar, utan kan vifta vilt med kameran som man känner för det.

LÅNGT.... utanför grundfrågan i tråden. Men kanske relevant iaf.

Angående bokfotografering/produktfotografering sä gäller det väl oftast att helt enkelt hitta rätt orientering på belysningen av ljustältet (som jag antar används oftast). Sommartid är ett hemmapulat ljustält snabbt ordnat med ett fönster med en diffuserande film (duschdraperi?) som täcker fönstret - ett bord att placera produkten på, och en mellanstor spegel att använda som upplättningsljus. Ställs med fördel på bordet..

Eftersom EN softbox finns tillgänglig så hade jag nog provat att få in stativet så nära produkten som möjligt, belysning snett ovanifrån/vänsterifrån, och sedan hitta en så stor reflektor som möjligt att sätta på högersidan - lutad mot kanten på softboxen. Sammantaget blir detta nästan som ett heltäckande ljustält, om softboxen har bra ljusjämnhet.

Tack för ditt utförliga svar, Joakim! Det var någonstans åt det hållet mina tankar var och surrade, men nu blev det glasklart! :)

Angående seriös fråga eller inte så upplever jag själv tyvärr att det förekommer många frågor ur ren sarkasm, frågor ämnade att "sätta dit" den som frågan riktar sig till. Därför ville jag poängtera att min fråga var seriöst menad :)

Återigen tack så mycket för alla råd och tips. Tyvärr har jag inte hunnit ta mig an fotograferingen ännu, men skall sikta på att göra så i morgon eller till helgen. Era tips kommer då vara till stor hjälp! Upplägget du tipsar om, Joakim, gissar jag på kommer fungera bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar