Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Radix Lecti

Medlem
hej!

Jag jobbar som elektriker med gatu- och effektbelysning i göteborg. och jag skulle vilja fota gatubelysning på bästa sätt. t.ex. fota en gångväg där det står en lyktstolpe som lyser ner över en gångbana eller effektbelysning som lyser upp i träd, väggar, berg.

Vad ska man tänka på när man tar sånna kort?
Är det nåt objektiv som lämpar sig bättre för sånt här?

hej!

Jag jobbar som elektriker med gatu- och effektbelysning i göteborg. och jag skulle vilja fota gatubelysning på bästa sätt. t.ex. fota en gångväg där det står en lyktstolpe som lyser ner över en gångbana eller effektbelysning som lyser upp i träd, väggar, berg.

Vad ska man tänka på när man tar sånna kort?
Är det nåt objektiv som lämpar sig bättre för sånt här?

Nej, inte egentligen. Det är en lätt uppgift för objektivet, om du inte ska ha helt rätvinklig återgivning, för i så fall blir det rejält dyrt. Till det använder man så kallade tilt/shift-objektiv. Behövs inte det duger ett vanligt objektiv som normalt säljs med en systemkamera fint. Däremot behöver du troligen ett stativ, för att kunna återge belysningen bra. Har du en kamera?

Per.

tack för svaret.
japp jag har kamera. glömde nämna det. Sony a200 med kitobjektiv. och ett 55-200 4-5,6. stativ har jag med. då ska jag ge mig ut o testa lite.

Ställ kameran på M. Om du vill ha ungefärliga värden på F och T så kollar du först i Av läget med underexponering 1-2 steg. Se också till att du har ISO fast. Ska du inte göra stora tryck av bilderna kan du dra upp ISO en del - känner inte din kamera men 800 eller kanske tom kan 1600 funka. Ta några bilder och inspektera i skärmen så att du tycker du får rätt ljus.

Exponeringsmätningen kommer annars försöka göra för ljusa bilder och då blir även tiden så lång att du får skakoskärpa (om du nu inte har lust att släpa på stativ hela tiden).

Sony har väl bildstabilsering i huset så du ska kunna ta handhållet också (om nu objektivet saknar det).

Det viktiga för den här sortens fotografering är det omgivande ljuset, och därmed vilken tidpunkt på dygnet du väljer för fotograferingen. Du vill antagligen att belysningen ska vara mycket tydlig i bilden men helst inte vara enda ljuskälla eftersom det ger ganska trista bilder. Om du inte kan påverka belysningens ljusstyrka måste du anpassa balansen mellan belysning och omgivande ljus genom att välja rätt tidpunkt på dygnet. En vackert djupblå himmel gör att belysningen ser mycket mysigare ut än om det är kolsvart runt om.

Kom till platsen precis när det börjar mörkna och ta bilder med en stunds mellanrum. Ta många bilder, experimentera!

Testa olika inställningar för vitbalansen, det kommer att göra mycket stor skillnad för vilka färger du får.

Använd stativ eller placera kameran på något plant så att du kan testa olika slutartider och även ta med riktigt långa tider när det börjat mörkna. Om du inte har någon trådutlösare/fjärrutlösare funkar det fint att köra med tidsfördröjd utlösning för att undvika skakningar. Stativ eller stabil yta gör att du slipper höga ISO och därmed slipper brusiga bilder.

Det viktigaste av allt är ändå ljuset på platsen. Vid trist ljus är det svårt att få bra bilder oavsett vilket objektiv eller kamera du har.

OK tack för era svar.

Vitbalansen. tack för tipset. aldrig sett inställningen innan. eller förstått innebörden. provade lite inomhus o ändra med den. kul!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar