ANNONS
Annons

Fototeknik för Leica M3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:
Tänk på att paket oftast (alltid) är mer svårsålda än lösa delar vilket kan sänka priset. Din M3 verkar vara ett väldigt tidigt exemplar, troligen tillverkad 1955. Gissar jag rätt om jag tror att den dessutom har de gamla tyska slutartiderna, 1/10, 1/25, 1/50 osv istf 1/15, 1/30 resp 1/60?

Du får räkna med att en rejäl service kan behövas och det är inte billigt. 2000-4000kr beroende på vem som gör det och hur mycket som behöver fixas. Framförallt brukar de långa tiderna klistra ihop lite och bli för långa genom att smörjfettet tjocknar. Det gäller både om kameran använts löpande men framförallt om den legat oanvänd en längre tid.
Jo, det kan väl gå med lösa delar med. Bara det inte blir så att jag får några skumma delar kvar sen som ingen vill ha :D

Jupp, 10, 25, 50, 100....som slutartider.

Någon som tror det går att sälja bara visoflex-grejerna? Komplett visoflex i originalväska, inklusive två linser (eller nåt, kommer ej ihåg vad dom kallades), plus en fin 280mm tele till systemet.
Kanske sälja allt utom själva kameran och 50mm'n (då den var minst värd av linserna och dessutom full av damm). Kompromiss typ, spara det viktigaste och sälja resten....

Eller är visoflex bara blä och ingen vill ta i det längre, inte ens Leica-fantaster?

Det går en del sånt på Ebay men den svenska marknaden är nog högst begränsad. I bra skick och med alla delar går det nog fortfarande att få en slant för dem.

Om du delar upp prylarna i ett par separata annonser (visoflex+tillbehör/280mm/35mm osv) bör du väl kunna få ett par tusen för dem sammanlagt.

Emil-G skrev:
Det går en del sånt på Ebay men den svenska marknaden är nog högst begränsad. I bra skick och med alla delar går det nog fortfarande att få en slant för dem.

Om du delar upp prylarna i ett par separata annonser (visoflex+tillbehör/280mm/35mm osv) bör du väl kunna få ett par tusen för dem sammanlagt.
5-6 tusen skulle dom delarna kunna ge enligt senaste auktionen på nån LP Photo eller liknande, men kanske betydligt svårare att sätta in gratisannons på blocket...
Säljer ju 35mm sökaren i så fall, och den verkar kunna ge stora pengar av en som letar efter en sådan.

Kanske varit lättare med Visoflex II eller III. Jag har tydligen äldsta Visoflex I, och den verkar extra klumpig att använda, så kanske enbart för samlare jag vet inte.

Om du skyndar till LP Foto kanske du hinner få med dem på deras nästa auktion i slutet av april.

Emil-G skrev:
Om du skyndar till LP Foto kanske du hinner få med dem på deras nästa auktion i slutet av april.
Jo, men då ryker 20%, och kanske nån fast avgift utöver det.
Rätt saftigt tycker jag. Blocket borde kunna funka, om man inte har nån brådska...hoppas jag.
Vill du köpa en Visoflex I med tillbehör? ;)

Jag tycker det är lite dåligt formulerat på deras hemsida, först så trodde jag att de ville ha både inropsavgift av köparen och försäljningsprovision av säljaren. Efter att ha läst lite noggrannare tolkar jag det dock som att det bara är inropsavgiften och slagavgiften som tillkommer på slutbudet. Att ta båda avgifterna tycker jag verkar märkligt och det vanliga är väl att bara köparen betalar auktionärens avgifter.

"På varje auktionspost som ropas in tillkommer en inropsavgift på 20%, samt en slagavgift om 40:- inkl. moms."

"LP FOTO AB tar ut en försäljningsprovision om 20% på det klubbade försäljningspriset. Samt en slagavgift på 40:- auktionspost."

Har du frågat dem hur det fungerar eller har du som jag bara läst på hemsidan?

Tack för erbjudandet men jag är inte speciellt intresserad av en visoflex. En M3 kunde möjligen vara intressant... =)

Emil-G skrev:
Jag tycker det är lite dåligt formulerat på deras hemsida, först så trodde jag att de ville ha både inropsavgift av köparen och försäljningsprovision av säljaren. Efter att ha läst lite noggrannare tolkar jag det dock som att det bara är inropsavgiften och slagavgiften som tillkommer på slutbudet. Att ta båda avgifterna tycker jag verkar märkligt och det vanliga är väl att bara köparen betalar auktionärens avgifter.

"På varje auktionspost som ropas in tillkommer en inropsavgift på 20%, samt en slagavgift om 40:- inkl. moms."

"LP FOTO AB tar ut en försäljningsprovision om 20% på det klubbade försäljningspriset. Samt en slagavgift på 40:- auktionspost."

Har du frågat dem hur det fungerar eller har du som jag bara läst på hemsidan?

Tack för erbjudandet men jag är inte speciellt intresserad av en visoflex. En M3 kunde möjligen vara intressant... =)
Dom sa på Schönherrs att det försvann 20%, mer än så har jag inte kollat upp.
Jag har ju absolut ingen brådska heller så jag försöker nog sälja helt privat. Ska jag sälja prylarna (antaligen allt utom Leican och 50mm'n) så är det för att köpa en DSLR, och modellen jag väntar lite på nu kommer först i höst iallafall så... Dessutom blir nog knappast grejerna mindre värda heller, så jag försöker nog privat först.

Men jo, lite luddigt låter det ju det du skriver från deras hemsida.

Sebastianr skrev:
Dom sa på Schönherrs att det försvann 20%, mer än så har jag inte kollat upp.
Jag har ju absolut ingen brådska heller så jag försöker nog sälja helt privat. Ska jag sälja prylarna (antaligen allt utom Leican och 50mm'n) så är det för att köpa en DSLR, och modellen jag väntar lite på nu kommer först i höst iallafall så... Dessutom blir nog knappast grejerna mindre värda heller, så jag försöker nog privat först.

Men jo, lite luddigt låter det ju det du skriver från deras hemsida.

Lp trycker även upp en katalog med alla posterna fotograferade, som går ut till ett antal intresserade, även till utlandet.
(Och man kan klämma på grejerna om man e i Stockholm dagarna innan)
Lp håller med lokal också och vill väl ha en viss förtjänst,
det är väl så deras affärsverksamhet funkar.
Och sätter sedan in erhållna pengar på kundens kto.
Är man medveten om detta, så tycker jag det funkar bra! :)

Men alla kameraor är inte intressanta för LP.
Men Leicor är alltid intressanta! :)

Men man bör nog kolla om man kan sälja den privat till ett bättre pris först.

Även om det ofta kan vara bökigare om köparen finns en bit ifrån där man bor.

Benganbus skrev:
Lp trycker även upp en katalog med alla posterna fotograferade, som går ut till ett antal intresserade, även till utlandet.
(Och man kan klämma på grejerna om man e i Stockholm dagarna innan)
Lp håller med lokal också och vill väl ha en viss förtjänst,
det är väl så deras affärsverksamhet funkar.
Och sätter sedan in erhållna pengar på kundens kto.
Är man medveten om detta, så tycker jag det funkar bra! :)

Men alla kameraor är inte intressanta för LP.
Men Leicor är alltid intressanta! :)

Men man bör nog kolla om man kan sälja den privat till ett bättre pris först.

Även om det ofta kan vara bökigare om köparen finns en bit ifrån där man bor.
Jo precis, skadar ju inte att prova själv först.
Såklart dom behöver arvode för jobbet, så är det ju alltid, men man vill ju slippa sånt om möjligt genom att sälja direkt till spekulanten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar