Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota actionbilder inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
Jag skulle behöva hjälp. Jag har fått i uppdrag att fota agilitybilder inomhus (gymnastiksal) och så mycket vet jag att det är svårt att få till det.

Hur göra med inställningar, blixt, programautomatik mm? Råd tips mottages mer än tacksamt.

För den som inte vet vad agility är så är det som typ hundhoppning och det går djävligt fort.

Hej!

Jag provade det lite i sommras och det jag gjorde var att jag låg på marken på mage för att vara stabil och kunna stötta kameran och 70-200 ordentligt pluss att komma i rätt nivå. Sen ställde jag fokus på hindret där jycken skulle komma flygande och hade så snabb tid som möjligt, oftast så fick jag gå ner på f2,8 för att få en snabb tid som frös hunden (det var molnigt den dagen).

Inomhus så skulle jag nog ställa in på f2,8 och trycka av extra många bilder, köra raw för att slippa tänka på vitbalansering och möjligheten att ljusa upp mörka hundar efteråt. Jag skulle absolut inte använda blixt, jag tror inte det är så populärt, möjligen om det är träning men inte tävling.

Lycka till
Greven

Får du gå runt på hinderbanan tror jag att det räcker med 18-55 optiken och lite snabbare känslighet på film/sensorn. Blixt på hundar???Hmm på tävling kanske inte någon fördel kanske irriterar det någon som inte kom till pallen.
Utan blixt
Programratten i P-läget flerbildstagning följande autofokus.
Äckligt mörk lokal
Blixt tillbehörsblixt och sportläget? stor bländare.

Lite efter tycke och smak men ska man frysa rörelser på hundarna är det kort tid med stor bländare och snabb film/hög känslighet alternativt blixt och stor bländare för då blir återuppladdningstiden kortare på blixen, harjag rört till det nu?

MVH Joakim Rosberg

Jag får nog skippa blixten då det är tävling. Hur mörk lokalen är beror nog mycket på vädret oxå. Det är dagljus intag i taget så bra väder ljusar nog upp lokalen en del.

Personligen tror jag det kan vara svårt att komma tillräckligt nära med en 18-55. Tävlingen jag var på i sommras hade en klar gräns runt banan och innanför denna var det bara hund, hundförare och funktionär/domare. Jag låg precis i utkanten och var aldrig under 100mm på närmaste hindret på en kamera med 1.5x crop.

Men prova, det är bra mycket lättare att hantera långa tider med ett kort objektiv.

Greven

Kan du inte använda blixt får du ha ett ljusstarkt objektiv. Ett 50mm f/1,8 bör du förr eller senare skaffa i vilket fall som helst, och det kostar ju knappt någonting. Men du måste vara grymt nära eller beskära hårt. Ett 200mm f/1,8 skulle vara perfekt men kostar ju en slant... Tycker du om att fota porträtt kan 85mm f/1,8 vara en sund investering och kanske kan brännvidden räcka om du kommer tillräckligt nära.

Med dina befintliga objektiv skulle jag prövat 70-200mm f/4, ISO 800 och följt hunden i sökaren, sk panorering. Men det är svåra saker, så jag skulle testat på träning först. Ett problem inomhus är att AF:en lätt låser på annat än hunden, så tipset med förinställning av skärpan på valt hinder är inte dumt.

Alternativt lägger du några tusen emellan och byter ditt 70-200mm f/4 mot mitt 70-200mm f/2,8! ;-)

/Pontus

Hur mycket kan man vrida upp ISO och vad händer om man vrider upp det riktigt högt? Ja, jag vet jag är en amatör!

Gällande objektiv så har jag fotat ganska mycket agility och precis som Daniel skriver så ligger man nästan alltid runt 100 mm. Vill man ha förare och hund så brukar man hamna på 70-100 mm och över 100 mm om man enbart vill fånga hunden. Tyvärr har jag inte råd att köpa ett ljusstarkare 70-200 just nu. Jag har många timmar på mig att testa och skall plocka med mig datorn så jag kan ladda upp dom och kolla. Experimentera mig fram antar jag.

Mette B skrev:
Hur mycket kan man vrida upp ISO och vad händer om man vrider upp det riktigt högt? Ja, jag vet jag är en amatör!
Bilderna får mera brus. Jag brukar hålla mig till ISO 800, men har du inget val funkar 1600 ofta med moderna digitalare, så länge du inte tänkt dig enorma förstoringar.

Övar du upp panoreringstekniken kan du lugnt köra med 70-200mm f/4. Fördelen är ju att du har något mera skärpdjup om du ska förinställa skärpan. Lyckas du följa med exakt rätt hastighet blir hund och förare skarpa medan bakgrunden brurras till streck, vilket kan bli rätt häftigt!
Men du har nog mera erfarenhet än de flesta här vad gäller agility, så det är bara att köra på!

Lycka till!

/Pontus

Tyvärr så kör du med Canon annars hade du kunnat få låna min glugg. Det kanske finns någon annan som kan låna dig en glugg för en dag, eller hyra ut den för en billig peng.

Det hela kom väldigt hastigt på och jag är som sagt inget annat än en glad amatör men det hade ju varit roligt om det hade blivit något.

Action bilderna skall ej förstoras alls utan snarare dras ned så jag skall vilket fall försöka köra med lika olika ISO-inställningar och med par av objektiven så kanske jag lär mig lite på köpet.

Om det blir något resultat så skall jag lägga upp det här! ;o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar