Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota 16-årig modell

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
Vad är det som gäller när en person som ska fotas är under 18? Bryter jag mot lagen om jag fotar (i studio) utan målsmans godkännande eller är det först vid publiceringen som kontrakt behövs?
 
bjanha skrev:
Vad är det som gäller när en person som ska fotas är under 18? Bryter jag mot lagen om jag fotar (i studio) utan målsmans godkännande eller är det först vid publiceringen som kontrakt behövs?

Du bryter inte mot några lagrar men du bör ändå ha en telekontakt med förälder först.
 
I de fall jag har plåtat minderåriga modeller så har jag låtit både modell och förälder skriva på en modellrelease där det klart och tydligt framgår vad jag, respektive modellen får göra med bilderna. Allt för att undvika framtida konflikter och tråkigheter.

Greven
 
Skall vi vara riktigt juridiskt petiga så har minderåriga begränsad rätt att teckna avtal.
Om du bestämmer med en modell att komma till studion för en fotografering, betald eller inte, så har ni ingått ett avtal.

Du bör absolut se till att ha föräldrars tillstånd om du vill ha ryggen fri.

Kan det hända dig någonting, kommer du hamna på Hall som xesförbrytare?
Knappast, men det ni bestämmer, om hur bilder får publiceras eller annat, kan bli ogiltigt.

Det finns många situationer när avtal med minderåriga är ogiltiga, till exempel om min femtonåriga dotter kommer hem med en ny Mp3-spelare -hon köpt för egna pengar- så har jag rätt att gå tillbaka till affären och kräva att de tar tillbaka den. De har inte rätt att ingå avtal med minderåriga.

Men fråga en jurist är alltid mitt tips...
 
Rosa Rebell skrev:
det måste väl vara först vid publicering som det behövs målsmanns godkännande.
Det är tjejen som ska ge sitt medgivande, det är ju inte bilder på hennes pappa ni tänkt visa :)

Detta gällande Personuppgiftslagen (PUL). Möjligt att annat gäller vid tex reklamfoto eller vid själva fototillfället om det är ett avtal som skrivs.
 
Mikael, du menar att i princip så får en minderårig inte göra någonting alls utan förmyndares utryckliga tillstånd?
 
jag hoppas att du har ett sunt förnuft
och modellen känner sin frihet att säga nej


då kanske hon kommer tillbaka i framtiden

om jag är osäker eller egentligen

om modellen visar en oro , en blyghet så
får de gärna sitta med vid redigeringen
och säga

BLÄÄÄH

ELLER WOW ¨

för mig personligen så är jag inte nöjd förran modellen känner sig vacker

ett tips

ska du fota naket ,,så ha em tunn sjal eller tunt tyg emellan det dämpar nakenheten och
med fläkt blir det en spännande effekt


med lösenordet är egentligen 3
respekt, respekt ,,,och till sist RESPEKT

kasta gärna ruttna cyber tomater på mig
men sedan kan ni väl ta en titt på www,heidisverin.com

vad hittar man där

jo förhoppningsvis bilder tagna just med ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,respekt?
 
EN FRÅGA I EN FRÅGA

undrar

varför jag är den enda kvinnliga personen i denna tråd?¨

För att andra kvinnor ,,fotar inte andra kvinnor?

det tror jag inte alls det¨

eller?

för att de har inget intresse i ärendet
(fotar inte kvinnor yngre män? jag gör det
och en vecka senare har Jag en lista på deras kompisar ,,,,,,,och deras flickvänn
och det bästa av allt

jag ser ett leende i deras finniga ansikten

det är så lätt att le

för att de får en ny syn på sig själva
och jag

gör det ´
helt gratis
 
Re: EN FRÅGA I EN FRÅGA

hound skrev:
undrar

varför jag är den enda kvinnliga personen i denna tråd?¨


Det är antagligen inte konstigare änn att det oftast är fler killar i diskutionerna, om det änns är några tjejer alls med.

Greven
 
Jag har precis frågat 2 kvinnliga elever på den skola jag jobbar på ifall jag får fotografera dem och eventuellt lägga ut bilderna på, tex Fotosidan. Förmodligen är de 17 år nu och fyller 18 i år så jag antar att jag måste ha föräldrarnas tillåtelse för att ens avtala en bestämd tid för att fotografera dem, om de nu själva vill förstås! Jag har inga problem med att fråga föräldrarna, däremot vill jag ha skriftligt tillstånd och de bor inte i närheten så det blir ju onödigt jobbigt än om jag istället frågar några som redan har fyllt 18 år.
Det är inga nakenbilder det handlar om, enbart vanliga, klassiska porträtt utomhus för att öva mig på det.

/Benny
 
mipert skrev:
Skall vi vara riktigt juridiskt petiga så har minderåriga begränsad rätt att teckna avtal.
Om du bestämmer med en modell att komma till studion för en fotografering, betald eller inte, så har ni ingått ett avtal.

Tack Mikael för ett tydligt svar.
 
Jag har turen att se en massa människor i mitt arbete under dagarna. Och en massa skolkids.
Har sett en tjej, hon har tamefan riktigt modellutseenede,
men det tar verkligen emot att fråga henne om man får fota henne. (går i nian)

p.g.a. av all jävla skit med internet och sjuka gubbjävlar som raggar småflickor.

Man känner sig nästan som en bov, vad folk ska snacka, och man är ju en offentlig person i jobbet...(bor på liten ort)

... även fast jag enbart är intresserad av ansiktsbilder.



(förlåt för mitt hårda språk, men jag blir så förbannad...)
 
Martin...

Jag jobbar bland tjejer som är alltifrån 16 och över 18... Frågade precis 2 tjejer i fall jag fick fotografera dem och har fått okej.
För mig är det viktigt att visa dem respekt och vara TYDLIG. Jag har fixat avtalspapper via filer som går att hämta på följande sida:
http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp
Den ena tjejen är under 18 år så för henne måste jag ha tillåtelse från förälder också.
Jag har även gett dem bildexempel på vad jag hade tänkt mig. Först vill jag ha en tillåtelse och underskrift för själva fotograferandet, sedan om bilderna blev bra så visar jag dem och föräldern det för att eventuellt få tillstånd till att lägga ut bilderna på internet.
Jag har klargjort varför och hur jag vill fotografera och bett dem komma med alla frågor de kommer på i fall de undrar över något.
Det skall inte kännas osäkert för varken mig eller dem under fotograferingen. Sedan tror jag det är lättare för tjejen om hon har med sig en kompis också!

Det blir ju lite "uppblåst" kan man ju tycka, men som sagt, jag vill följa regler och visa dem respekt!

/Benny
 
Låter som en bra idé Benny. Tack för tipset..får se om jag vågar fråga nån gång ;)
 
Det är väl väldigt individuellt, men de tjejer som är 16 år är jag inte intresserad av att fotografera i "kvinnliga, klassiska poseringar" eftersom de fortfarande är barn i mina ögon.
Jag tycker det ser lite larvigt ut helt enkelt, men det är ju upp till var och en.
Det finns betydligt bättre sätt att fotografera dem på i så fall. Jag skulle vilja fotografera kvinnor och män i alla åldrar, bara det ser naturligt ut och passar just dem man fotograferar. Ögonen och blicken känns väldigt viktigt att få fram på ett intressant och speciellt sätt, men det vet jag ju inte om jag kommer att lyckas med. Det återstår ju att se!
Att jag frågade just de 2 eleverna på mitt jobb var ju för att de har massor med bilder uppsatta på väggarna där de bor, på sig och sina kompisar och är vana att ha en kamera riktad i mot sig. Hur de reagerar med mig som fotograf vet jag ju inte, men därför är det extra viktigt att de känner förtroende inför fotograferingen.
Jag har redan planer på att fråga en kvinna som är runt 40 år i fall hon ställer upp på porträttfotografering och en snubbe som är 75 år, men jag har inte några direkta idéer än.
Varje människa är unik och därför blir det ju så oerhört roligt att fotografera!
/Benny
 
Jag har fotat flertalet tjejer i 15-16 års ålder utan målsmans tillstånd innan plåtningen. Sen har dom fått bilder på cd eller mail för att visa föräldrarna, och jag har aldrig fått några negativa reaktioner. Däremot har jag fått flertalet beställningar på förstoringar.

Jag kan inte se varför det skulle vara olagligt att plåta någon som är under 18.
 
För mig känns ett tillstånd som det ökar förtroendet och att man visar respekt.
Det är nog väldigt olika på hur föräldrar reagerar, en del bryr sig inte alls och andra ringer myndigheter, ambulans och brandkår för det minsta! :) Tyvärr är det ju i dagens samhälle väldigt känsligt med bilder, speciellt om man vill visa dem på internet.
/Benny
 
Walle skrev:
Jag har fotat flertalet tjejer i 15-16 års
Jag kan inte se varför det skulle vara olagligt att plåta någon som är under 18.

Det är inte olagligt att plåta utan tillstånd men om man vill publicera bilderna eller sälja dom måste man ha målsmans tillstånd. Jag frågar alltid innan med tanke på alla tidningsrubriker det har varit på sista tiden om "falska" fotografer som har lovat modellkontrakt och sedan våldfört sig mer eller mindre på tjejerna.

Greven
 
Aha ok. Så då är det bara att plåta på då :)

OT: Kom just på en sak: Om man inte har rätt att ingå avtal med minderåriga så borde ju lunarstorms (och alla andra ungdomssiters) medlemmsavtal inte vara giltligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.