Annons

Fota 16-årig modell

Produkter
(logga in för att koppla)
För privat bruk, nej. Men om du har för avsikt att nyttja bilderna på ett vis som gör att du tjänar pengar på dem, bör man nog hålla ryggen fri.

Som jag tidigare sagt är det tillåtet att fotografera vem som helst och detta på en plats som är allmän.

Nu avviker jag från ämnet, men rent teoretiskt kan du zooma in i en annan persons lägenhet och ta kort, under förutsättningen att du står på allmän plats. Moraliskt korrekt, nej. Men lagligt, ja.

tias83 skrev:
Nu avviker jag från ämnet, men rent teoretiskt kan du zooma in i en annan persons lägenhet och ta kort, under förutsättningen att du står på allmän plats. Moraliskt korrekt, nej. Men lagligt, ja.

Under förutsättning att det inte är krimminellt pga av andra lagar. I föregående ex kan det tex handla om ofredande eller liknande. Men själva fotograferandet är inte olagligt.
Har jag fattat det som.

Greven

Greve Nickon skrev:
Under förutsättning att det inte är krimminellt pga av andra lagar. I föregående ex kan det tex handla om ofredande eller liknande. Men själva fotograferandet är inte olagligt.
Har jag fattat det som.

Greven

Var gränsen går för ofredande vågar jag inte säga något om, men det kan väl å andra sidan kvitta. Tror de flesta är överens om att det är ett beteende som inte är accepterat. Men grundprincipen som styr om du får fotografera eller ej, är att du står på allmän plats. Nu har iofs denna diskussion hamnat snett men för att komma åter till trådens ämne.

Fotografera en 16-årig modell är helt okej, sen beror detta givetvis vad för typ av bilder det är som ska tas. Grundprincipen är dock ändå, ska du nyttja bilderna för ekonomisk vinning, se till att du har ryggen fri. Detta innebär då personen är minderårig att du måste ta och blanda in målsmännen.

Appråpå internetpublicering och om det är förälder som ska godkänna eller inte. så upptäckte jag att Teste precis har svarat på en liknande fråga. Hans svar är att det krävs förälderns tillstånd när det rör sig om minderåriga.

Greven

"Frågan om en person förstår innebörden av informationen måste bedömas från fall till fall."
Så står det ju i datainspektionens svar.
Jag litar till mitt omdöme och tycker också att be om en underskrift, vare sig man behöver det eller inte, kan ju inte skada. Det känns bara som en bra grej att göra så, därför gör jag det.
No big deal!

Jag misstänker att Teste kan ha gått på det som gäller generellt, dvs. att underåriga har en starkt begränsad möjlighet att företa rättshandlingar.

Varken lagtexten eller propositionen säger någonting om huruvida det krävs rättslig handlingsförmåga för att kunna lämna samtycke. Inte ett ord.

Jag har mailat Datainspektionen och frågat vad de bygger sin uppfattning på.

Uppmärksamma att detta endast gäller publicering som inte har ekonomisk vinning, t.ex. reklam faller under annan lag.

PUL ger dessutom möjlighet för den avfotograferade att dra tillbaka sitt samtycke.

"12 § I de fall då behandling av personuppgifter bara är tillåten när den registrerade har lämnat sitt samtycke enligt 10, 15 eller 34 § har den registrerade rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke. Ytterligare personuppgifter om den registrerade får därefter inte behandlas."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar