Annons

Fota 16-årig modell

Produkter
(logga in för att koppla)
"Om man inte har rätt att ingå avtal med minderåriga så borde ju lunarstorms (och alla andra ungdomssiters) medlemmsavtal inte vara giltligt"

Nä, men hur stort förtroende har man för de siterna också...?

Själv ingår jag inga avtal med minderåriga personer, bättre att "fråga en gång extra".
Jag frågar mig hur jag själv vill ha det som förälder och handlar därefter.
 
Greve Nickon skrev:
...Det är inte olagligt att plåta utan tillstånd men om man vill publicera bilderna eller sälja dom måste man ha målsmans tillstånd...
Vill du visa bilderna på webben så behövs absolut inget tillstånd från målsman - det räcker med ok från modellen om han/hon är medveten om vad som sker.
 
Det spelar absolut ingen som helst roll om det är lagligt... Jag vill ha okej från föräldrarna i alla fall, de måste ha något att säga till om när de är under 18 år, i annat fall kan de ju vara myndiga från födseln då. Om föräldrarna visar mer intresse för vad deras barn gör så är det nog inte fel och det vill jag hjälpa till med!

//Benny
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag ogillar att du går ut med tvärsäker information utan att ha på fötterna... Sluta gissa och berätta för andra vad du gissat dig till!

http://www.datainspektionen.se/fragor_svar/personuppgifter/pul11.shtml

I det du själv hänvisr till så står det att det måste bedömas från fall till fall. Med andra ord, vill du ha ryggen fri så fixa en signatur från vårdadshavare/målsman vilket inte borde vara några problem så länge man har rent mjöl i påsen.

Greven
 
Gadget skrev:
"Om man inte har rätt att ingå avtal med minderåriga så borde ju lunarstorms (och alla andra ungdomssiters) medlemmsavtal inte vara giltligt"
Näe, och de borde inte få åka buss eller köpa sig en glass heller...
 
Greve Nickon skrev:
I det du själv hänvisr till så står det att det måste bedömas från fall till fall.
Jo, men det är ganska stor skillnad på det och att det finns lagliga krav på målsmans tillstånd, eller?!
Just den här biten kommer jag inte kommentera mer, för det är så uppenbart att dfet INTE behövs målsmans tillstånd!
 
"Näe, och de borde inte få åka buss eller köpa sig en glass heller..."

Är du inte myndig du heller, det verkar inte så...
 
Gadget skrev:
"Näe, och de borde inte få åka buss eller köpa sig en glass heller..."

Är du inte myndig du heller, det verkar inte så...
Förstår du inte vad jag menar? Att åka buss innebär också att man ingår ett avtal.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jo, men det är ganska stor skillnad på det och att det finns lagliga krav på målsmans tillstånd, eller?!
Just den här biten kommer jag inte kommentera mer, för det är så uppenbart att dfet INTE behövs målsmans tillstånd!

Eftersom det kan komma att bedömmas som att det skulle ha behövts i efterhand så kan man ju se det som en "laglig rekomendation" eller nått. Det vore ju fånigt om man åkte dit bara för att man "inte orkar/bryr sig" eftersom det inte "är ett lagligt krav".

Genom att hålla ryggen fri på detta sätt framstår man dessutom som mer seriös.

Greven
 
Som förälder skulle jag undra varför det är en snubbe på 32 år (jag) som vill fotografera dottern på 17 år... Folk är misstänksamma idag och jag vill inte komma med attityder som "det är lagligt så det skiter jag i vad ni tycker".
O.B.S! Därmed INTE sagt att någon här har den attityden!
 
Senast ändrad:
Gadget skrev:
"Om man inte har rätt att ingå avtal med minderåriga så borde ju lunarstorms (och alla andra ungdomssiters) medlemmsavtal inte vara giltligt"

Nä, men hur stort förtroende har man för de siterna också...?

Själv ingår jag inga avtal med minderåriga personer, bättre att "fråga en gång extra".
Jag frågar mig hur jag själv vill ha det som förälder och handlar därefter.

Om jag inte minns fel så är det där avtalsgrejen med minderåriga kopplat till en vara eller tjänsts pris. Vilket innebär att jag i butiken kan sälja en filmrulle till vilken unge som helst men däremot inte en Ixus 40. Minns dock inte var grännsen går.

Hur avtal där inga summor ska betalas av den minderåriga vet jag inte vad som gäller riktigt. Jag litar till mitt förnuft i vilket fall som helst.

Mvh
Maverick
 
Ja, jag vill också lita till mitt förnuft!
Tycker det är viktigt att visa att man bryr sig och är tydlig med vad man vill!
/Benny
 
Gadget skrev:
Det är väl väldigt individuellt, men de tjejer som är 16 år är jag inte intresserad av att fotografera i "kvinnliga, klassiska poseringar" eftersom de fortfarande är barn i mina ögon.

Benny, detta inlägg är inte riktat till dig personligen, utan till alla som läser denna tråd.

Det som jag funderar på är vad som definerar ett barn, om vi nu bortser från myndighetsåldern.

Jag citerar Ted Orland (i förorden till Sally Manns "Sweet silent thought": "At ten it's still safe to call them children; by fifteen they're undeniably young women."

Alla sextonåriga tjejer som jag känner t.ex. är sexuellt aktiva, inte något man förknippar med barn precis. Att sextonåringar inte skulle kunna inse konsekvenserna av sina handlingar stämmer knappast heller. Kroppsligt så är det i de flesta fall ingen skillnad mellan en tjej på sexton och en på 18, och mognadsmässigt så är det i alla fall ingen större skillnad på dom tjejer jag känner.

Så vad gör att en sextonårig tjej klassas som barn, medan en artonårig tjej klassas som vuxen?
 
Christoffer, tack för att du skrev att det inte var riktat till mig personligen.

"Så vad gör att en sextonårig tjej klassas som barn, medan en artonårig tjej klassas som vuxen?"

Jag har jobbat bland ungdomar som är mellan 16-18 år i snart 15 år nu och de bor på ett internat. Det kan i MINA ÖGON vara stor skillnad, men givetvis väldigt individuellt hur mogen och vuxen någon är. Att bli vuxen är ju en gradvis process och somliga blir aldrig riktigt vuxna, på gott och ont.. :)
Ofta är det så att de yngre utger sig för att vara väldigt vuxna, men innerst inne är de inte det och jag tycker de skall få vara barn.
Att de blir myndiga vid 18 år här i Sverige är ju en sak och man får rätta sig efter lagar och sådär, vilket jag inte är så insatt i så jag kan uttala mig om. Däremot tycker jag det borde vara ren förnuft att involvera föräldrarna om de är under 18 år eftersom jag upplever att det behövs. Verkligen alltså! Jag frågar mig många gånger "var är föräldrarna", de verkar inte finnas för sina barn ibland, även om det finns många undantag. Är det något som händer barnen så är det ju föräldrarna de går till..och skall ställa allt till rätta. Jag vill skapa en kontakt mellan föräldrar och barn om jag kan det.

Det finns 16-åringar som mycket väl kan stå för sina handlingar, medan en 18 åring kanske inte gör så genomtänkta saker, men det kanske beror på att föräldrarna inte har funnits tillräckligt för dem, vad vet jag. Jag tycker i alla fall att det speglar sig rätt bra på barnen om föräldrarna funnits för dem eller inte.

//Benny

P.S Bara för att de är sexuellt aktiva så innebär det inte att de är vuxna, i mitt tycke.
Jag kan ge många exempel på det, men det spelar ingen roll. Tycker också att det är föräldrarnas sak att lära sina barn att ta ansvar för sina handlingar och de behöver hjälp på vägen. Kommunikation mellan barn och förälder är viktig, det vill jag uppmärksamma.
 
Senast ändrad:
Kan inte låta bli att kasta mig in i denna tråd. Som fotograf är det i Sverige tillåtet att fotografera VEM SOM HELST! Dock kan det spela in på vilket område du befinner dig på. Men så länge du själv står på allmän plats kan ingen hindra dig från att fotografera.

För att sen gå vidare till bruk av bilden. En bild kan klassas som en personuppgift. Därmed kan alltså publicering på t.ex. internet innebära ett brott mot PUL. För att sälja/publicera en bild måste du ha tillstånd av den som är fotograferad. Får du inte detta kan du inte använda kortet för något annat än personligt bruk.

Sen huruvida en minderårig kan ingå avtal eller ej, vet jag inte om jag ska ge mig i kast med. Det finns dock vissa saker som minderåriga anses kunna ingå avtal om, t.ex. finns det om jag inte helt missminner mig en del som gäller skolvärlden. Men vill man vara helt säker på att i framtiden kunna nyttja bilderna till mer privat bruk så bör ett skriftligt kontrakt upprättas där förbehåll för detta finns och som tecknas av alla parter, d.v.s. dig som fotograf, modell och dennes målsman/målsmän. Om du genomför detta har du din rygg fri och kan i framtiden bruka bilderna för annat än privat bruk. Dock kan det finnas vissa saker som du inte kan använda bilderna till om det inte finns med i kontraktet. (avtalet styr givetvis dina möjligheter)

Ska bilden brukas i nyhetsartiklar, d.v.s. i tidningar som räknas som tidsskrift, och som har utgivningstillstånd, kan du nyttja bilden. Detta då tidningar är undantagna PUL.
 
Mattias, det låter ju helt korrekt som du skriver!

Det är mycket man FÅR göra och som är lagliga, men man kan ju ändå visa hänsyn och respekt tycker jag, oavsett ålder, o.s.v.

//Benny
 
Gadget skrev:
Som förälder skulle jag undra varför det är en snubbe på 32 år (jag) som vill fotografera dottern på 17 år...

Den inställningen är mkt tråkig och antagligen en produkt av masmedias frosseri i "falska fotografer".
Hade hon varit 14 och packat ner sina underkläder på väg till fotografen, ja då..
Men en 17-årig som skall plåtas av en seriös fotograf - nä inget skumt med det alls. Sen spelar ålder & kön på fotografen ingen som helst roll.

Enda skälet till att man som fotograf blir orolig för vad ev föräldrar skall tycka är väl om har för avsikt att göra fotosession mindre rumsren.

Jag kommer inte att kräva några intyg från föräldrar av en gymnasietjej för att jag skall få plåta henne LOL.

Funkar fortfarande bra att som någon skrev, hon får lite provbilder på en CD eller ett par utskrifter att stotl visa föräldrarna. Hittintills ingen förälder som har haft något att invända i efterhand.

Men vem vet, med all mediahysteri kring "fräcka fotografer" kanske man snart behöver tillstånd från länsstyrelsen och utdrag ur polisregistret för att få vara modellfotograf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.