Christoffer, tack för att du skrev att det inte var riktat till mig personligen.
"Så vad gör att en sextonårig tjej klassas som barn, medan en artonårig tjej klassas som vuxen?"
Jag har jobbat bland ungdomar som är mellan 16-18 år i snart 15 år nu och de bor på ett internat. Det kan i MINA ÖGON vara stor skillnad, men givetvis väldigt individuellt hur mogen och vuxen någon är. Att bli vuxen är ju en gradvis process och somliga blir aldrig riktigt vuxna, på gott och ont..
Ofta är det så att de yngre utger sig för att vara väldigt vuxna, men innerst inne är de inte det och jag tycker de skall få vara barn.
Att de blir myndiga vid 18 år här i Sverige är ju en sak och man får rätta sig efter lagar och sådär, vilket jag inte är så insatt i så jag kan uttala mig om. Däremot tycker jag det borde vara ren förnuft att involvera föräldrarna om de är under 18 år eftersom jag upplever att det behövs. Verkligen alltså! Jag frågar mig många gånger "var är föräldrarna", de verkar inte finnas för sina barn ibland, även om det finns många undantag. Är det något som händer barnen så är det ju föräldrarna de går till..och skall ställa allt till rätta. Jag vill skapa en kontakt mellan föräldrar och barn om jag kan det.
Det finns 16-åringar som mycket väl kan stå för sina handlingar, medan en 18 åring kanske inte gör så genomtänkta saker, men det kanske beror på att föräldrarna inte har funnits tillräckligt för dem, vad vet jag. Jag tycker i alla fall att det speglar sig rätt bra på barnen om föräldrarna funnits för dem eller inte.
//Benny
P.S Bara för att de är sexuellt aktiva så innebär det inte att de är vuxna, i mitt tycke.
Jag kan ge många exempel på det, men det spelar ingen roll. Tycker också att det är föräldrarnas sak att lära sina barn att ta ansvar för sina handlingar och de behöver hjälp på vägen. Kommunikation mellan barn och förälder är viktig, det vill jag uppmärksamma.