Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota åt tidningar.

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Hej hej alla. Jag är sjukt intresserad av att arbeta som fotograf åt tidningar ex H&M, Lindex, barnafärer m.m. Modell fotograf kanske e ordet jag söker. Krävs det en utbildning för detta eller hur petiga är dom med sånt? Räcker det om man har "talang" och visar upp lite bilder som man tagit?

Hur bör man rent praktiskt gå till väga för att söka ett sådant jobb? Kan man gå in i till en ex H&M butik och söka jobba eller bör man kontakta H&M´s huvudkontor?

Är det någon här som arbetar med detta eller har arbetat med detta eller bara råkar veta hur jag bör gå till väga?

Snälla alla tips välkommnas :)

Jag tror det handlar mycket om rekommendationer, samt att ha en kanon portfolio med modellbilder förståss.

Du måste kontakta huvudkontoren och höra var du ska skicka din portfolio.

Att vara modefotograf är svårt och kräver både erfaremhet och talang. Att komma in hos H&M är dessutom några steg värre. Du måste nog sikta på något rimligare till att börja med och se om klarar det. Modefotografering är SVÅRT och köparna är extremt krävande.
Jag tror inte att H&M tar in en oerfaren fotograf ens på prov utan referenser från andra kvalificerade jobb som du kan visa upp.

Hej hej alla. Jag är sjukt intresserad av att arbeta som fotograf åt tidningar ex H&M, Lindex, barnafärer m.m. Modell fotograf kanske e ordet jag söker. Krävs det en utbildning för detta eller hur petiga är dom med sånt? Räcker det om man har "talang" och visar upp lite bilder som man tagit?

Hur bör man rent praktiskt gå till väga för att söka ett sådant jobb? Kan man gå in i till en ex H&M butik och söka jobba eller bör man kontakta H&M´s huvudkontor?

Är det någon här som arbetar med detta eller har arbetat med detta eller bara råkar veta hur jag bör gå till väga?

Snälla alla tips välkommnas :)

Att vara modefotograf är svårt och kräver både erfaremhet och talang. Att komma in hos H&M är dessutom några steg värre. Du måste nog sikta på något rimligare till att börja med och se om klarar det. Modefotografering är SVÅRT och köparna är extremt krävande.
Jag tror inte att H&M tar in en oerfaren fotograf ens på prov utan referenser från andra kvalificerade jobb som du kan visa upp.

Ah oki förstod nästan det :( Men rekomenderar du att jag typ fotar vänner, vänners barn, nått bröllopp och liknande eller?

Det framgår inte var du bor nånstans, men det spelar kanske mindre roll. Alla klädbutiker är ju inte H&M, Lindex, JC och Dressmann, med modekampanjer styrda från huvudkontoret i Stockholm eller Oslo. Oavsett vilken stad man bor i finns det ofta mindre "fristående" klädbutiker som ibland tillsammans eller var för sig ordnar modemässa eller behöver bilder till annonser och annat material.
Prova fråga i sådana butiker, det är mitt råd.

Jag har erfarenhet av dammodebranschen med fotomodeller och modefotografer. För bra modefoton krävs bra modeller som kostar därefter, bra fotografer som gör modellerna rättvisa och gärna en bra miljö som gör kläderna rättvisa. Det är alltså en dyr historia. Det är alltid mycket kort om tid till tryck eller modemässa så erfarenhet och pålitlighet är helt avgörande. Att misslyckas med bilderna är som regel dyrare än att lägga pengarna på proffs i första läget.

Mitt råd är att leta reda på mindre företag i modebranschen som måste hålla i utgifterna. De behöver också bilder till webb, trycksaker och modemässor (inbjudningar etc.). Ta ett eller annat gratisjobb för att få in foten och få en ellar annan referens. Kolla vilka som finns och knacka dörr för att erbjuda dina tjänster. Erbjud dem att betala om de är nöjda med jobbet annars är det gratis.

Etablerade modeller kostar flera tusen kr i timman så det måste gå undan.

Lycka till

Ragga kunder är en konst

Om du vet att du är bra på det du gör, ge inte upp efter två besök hos din tänkta kund. Inte heller efter fem besök. ös på, ge dem skarpa gratisprover som de får använda OM du får uppdraget. Bli inte tjatig, det är det värsta de vet, utan ge dem nya saker att fundera på vid varje besök eller telefonkontakt.

En gammal devis;

100 knack, 10 snack och ett tack gäller fortfarande. Det är mycket fotarbete som krävs, uthållighet och att inte ge upp.

Om du vet att du är bra på det du gör, ge inte upp efter två besök hos din tänkta kund. Inte heller efter fem besök. ös på, ge dem skarpa gratisprover som de får använda OM du får uppdraget. Bli inte tjatig, det är det värsta de vet, utan ge dem nya saker att fundera på vid varje besök eller telefonkontakt.

Om du behöver mer erfarenhet vad gäller modeller och ljussättning mm finns en bra sida , www.modellbilder.se . Den är till för att sammanföra fotografer och modeller. Där är bilderna valuta, alltså inga pengar inblandade.Fotograf får bilder, modell får bilder och alla är nöjda. Det kallas TFP ( time for print ).

Jag gick med där 2005 och den sidan har varit ovärderlig för mig vad gäller kontakter och övning att fota modeller. Där finns forum och gallerier och utställningar. Lite som här på fotosidan.

Sen dess har jag publicerat över 90 sessioner på den sidan.

Tackar så jätte mycket för alla tips jag suger in allt och skall verkligen gå vidare med detta. Fortsätt gärna att ösa på med tips, det kan det aldrig bli för mycket av :)

Det kunde ju vara bra med lite mer info då, om dig.

Har du studio? Erfarenhet av studioblixtar? Ljussättning? Plåtat modeller? Intresserad av retusch också?

Då blir det lättare att hitta enskilda länkar till dig än att chansa ge tiotusen =)

Det kunde ju vara bra med lite mer info då, om dig.

Har du studio? Erfarenhet av studioblixtar? Ljussättning? Plåtat modeller? Intresserad av retusch också?

Då blir det lättare att hitta enskilda länkar till dig än att chansa ge tiotusen =)

oki :) Jag fotar med en Nikon D40 (är på g att köpa en D90), till den så har jag en blixt, Nikon Speedlight SB-600. Jag använder även en annan blixt Nissin Digital Speedlite Di622, denna brukar jag ha på ett stativ som jag flyttar runt för att få önskad ljus.
Det är den utrustningen som jag använder mig av.
Jag har en stor vit tavla med lite blått skit på som jag brukar vända på och använda som bakgrund. Jag brukar även ställa tavlan framför blixten och låta ljuset slå mot den och sedan falla på modellen, det där brukar jag testa mig fram tills jag är nöjd :)

Vad gäller ljussättningen så använder jag mig utav en massa tips från youtube klipp som jag fanatiskt studerar :)

Jag har aldrig plåtat några "riktiga" modeller, det är mest kompisar samt min dotter och andras barn som får stå modeller :)

Jag ÄLSKAR att retuschera och jag sitter ofta i timmar framför datorn och gör detta. Skall jag vara riktigt ärlig så anser jag nog att det är min starka sida. Jag känner mig mer hemma på retuscherings fronten än själva foto fronten.

Hoppas att det gav dig lite mer info om mig, fråga gärna om det är något mer som du undrar över :)

Om du behöver mer erfarenhet vad gäller modeller och ljussättning mm finns en bra sida , www.modellbilder.se . Den är till för att sammanföra fotografer och modeller. Där är bilderna valuta, alltså inga pengar inblandade.Fotograf får bilder, modell får bilder och alla är nöjda. Det kallas TFP ( time for print ).

Jag gick med där 2005 och den sidan har varit ovärderlig för mig vad gäller kontakter och övning att fota modeller. Där finns forum och gallerier och utställningar. Lite som här på fotosidan.

Sen dess har jag publicerat över 90 sessioner på den sidan.

Har det lett till uppdrag (betaljobb) eller ger mest erfarenhet (och fotjobbet får fortfarande jobba mer än en boxare)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar