Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fortsätta på tidigare påbörjad film

Produkter
(logga in för att koppla)

masaba

Medlem
Hej alla glada,

Är ganska ny i den omtumlande och härliga hobbyn foto och har en liten fundering.

Jag har en Canon EOS 30 och har börjat leka lite med custom funktionerna. Där finns ju ett val för att låta kameran lämna en den av filmen ute när man spolar tillbaka filmen. Den spontana tanken är ju då att man kanske kan fortsätta på en tidigare påbörjad rulle på något sätt.

Min tanke är att man kanske satt i en 36 bilders färgrulle som man knäppt av 10 bilder på och då plötsligt får lust att fota svart/vitt. Går det då att fortsätta på den tidigare påbörjade färgrullen då man är klar med den svart/vita, och i sådant fall, hur hoppar man fram till bild 11 på färgrullen igen?

Frågorna lyder alltså:
* Går det att fortsätta på en tidigare påbörjad rulle?
* Hur gör jag i sådant fall det på min EOS 30?

Hmm, hoppas frågorna blev tydliga nog, ni får säga till annars.. är lite snurrig idag, måste nog vara det fina vädret :)

Tacksam för svar
/martin

Jepp det går fint, på med objektivlocket bara, ställ in snabbaste slutartiden & knäpp fram till bild 11.

För säkerhets skull; Ställ även in minsta bländaren när du knäpper, och knäpp en ruta extra (Det finns alltid en risk att kameran inte drar in filmen på exakt samma sätt varje gång).

Och glöm för allt i världen inte att märka rullen med hur många bilder du har tagit på den, så att du inte av misstag råkar stoppa i den igen & fotar på i en stressad situation! En penna och självhäftande etiketter passar alltid bra i kameraväskan! :)

/Fredrik

Tack för tipsen. Blir nog även till att täcka över sökaren med det lilla spännet som finns på kameraremmen.
Jag tror det var i instruktionsboken jag läste om att detta var att rekommendera när man exempelvis använde självutlösaren eftersom ljus annars kunde komma in den vägen.

/martin

Jo, det stämmer ibland; Det kan störa ljusmätningen om du samtidigt kör på ett automatprogram.

/Fredrik

Tänk på att olika kameror matar filmen olika, kompaktkameror matar vanligvis fram filmen från "början till slut", medan t ex EOS 300 "drar ur" hela filmen och sen "går baklänges".

- QoS

Se till att du alltid som rutin drar in tungen på en färdig exponerad film. Ett bättre sätt än att alltid ha denna farliga CF aktiverad är att aktivera den bara när du skall ta ut en rulle i förtid.

Det har hänt allt för många gånger att jag hittat en rulle med tungan ut i fotoväskan och jag vet inte vad som finns på den. Och jag har flera gånger chansat på att filmen är oexponerar, fnyss, en rulle och framkallning för mindre än 100 har tillåtit mig att fördärva två fotograferingar.

EOS 30 drar i "rätt" riktning. Dvs från bild 1.

- Sätt CF 2 till 1
- Skriv på filmen vilken bild du är på, tänk på att LCDn visar en exponering mer än som är gjord.
- Om du alltid tänker på att lägga filmänden vid den oranga markeringen så behöver du inte göra en extra exponering.
- Objektivlock på snabbaste slutartid och minsta bländare (M) AF på M. Tryck av till LCDn visar samma.

Jätteenkelt...behöver inte fippla med okularskyddet, det löser speglen

berga skrev:
Se till att du alltid som rutin drar in tungen på en färdig exponerad film. Ett bättre sätt än att alltid ha denna farliga CF aktiverad är att aktivera den bara när du skall ta ut en rulle i förtid.

Det har hänt allt för många gånger att jag hittat en rulle med tungan ut i fotoväskan och jag vet inte vad som finns på den. Och jag har flera gånger chansat på att filmen är oexponerar, fnyss, en rulle och framkallning för mindre än 100 har tillåtit mig att fördärva två fotograferingar.

Absolut!
Lika illa när det blir tvärt om - jag har tagit 10 bilder och skall plocka ur filmen men 'glömmer' att ställa om kameran så att den drar in fliken i rullen! Två sådana filmer ligger kvar hemma i kylen, när jag kikade på en 'filmutdragare' lyckades inte ens killen i affären demonstrera med lyckat resultat! Så om någon kan tipsa mig om en bra sådan...?

/Per

Jag gissar att du råkade ut för Hamas filmutdragare.
Den bygger på att man sticker in en övre metalltunga i kapseln tillsammans med en undre som har en liten hake för perforeringen.
Sedan drar man ut den undre tungar så att haken hamnar ute i "munstycket" (den där utskjutande delen som filmen sticker ut genom) på kapseln och vrider på spolen till dess att man hör filmänden snäppa upp i taket på "munstycket".
Då trycker man in den undre delen så att haken fastnar i filmens perforering och drar ut.

Det låter kanske krångligt men är i själva verket ganska lätt.

Per skrev:
när jag kikade på en 'filmutdragare' lyckades inte ens killen i affären demonstrera med lyckat resultat! Så om någon kan tipsa mig om en bra sådan...?
Ilfords är suverän, har aldrig svikit mig. Kostar en hundring, min kommer från Expert Fridhemsplan.

Bilagor

• ilford.jpg
    ilford.jpg
    23.7 KB · Visningar: 317
Jag tycker det är lite dumt att EOS 30 inte har någon CF för vilken väg den ska mata filmen (eller har den?).
Personligen som EOS 300-ägare tycker jag att det är betydligt smidigare att veta exakt hur många exponeringar man har kvar än hur många man har tagit. Då vet man ju inte om man t.ex. har ytterligare en 37:e exponering eller ej.

LeadHead skrev:
Då vet man ju inte om man t.ex. har ytterligare en 37:e exponering eller ej.
Fast jag har tagit till vana att aldrig utnyttja exponering 37 och 38. Har fått dior klippta på mitten av slarviga labb och när jag framkallar själv vill jag ha en rejäl stump att hålla i och hänga upp i.

LeadHead skrev:
Jag tycker det är lite dumt att EOS 30 inte har någon CF för vilken väg den ska mata filmen (eller har den?).
Personligen som EOS 300-ägare tycker jag att det är betydligt smidigare att veta exakt hur många exponeringar man har kvar än hur många man har tagit. Då vet man ju inte om man t.ex. har ytterligare en 37:e exponering eller ej.

Humm.....tja det är ju så att EOS 300 (som riktar sig till en lite annan kundkrets) har bakvänd filmtransport just för att om man ploppar upp bakstycket...ojdå....så är bilderna som är tagna räddade. Finns egentligen ingen annan anledning att ha det så. Kan vara lite knepigt vid efterbeställning eftersom bild 1 blir 36. Dessutom spolar ju kameran in filmen (om man valt detta med CF) när den är slut.. alltså 37 om man laddar snålt. Risken är då att man får en ljusskadad första bild OCH kan även få en halv 37a....

Själv har jag alltid den funktionen inkopplad, har jag tagit ut hela filmen så rullar jag in den medetsamma, tar 1 sek.

Vad snackar du om? Varför skulle man få en ljusskadad första bild? Möjligen om man kör med kassa hemladdade kassetter.

EOS 300 har inga Custom Functions (om man inte räknar de där småprylarna som röda ögon, bracketing, multiexponering, mm).

Vid efterbeställning måste man ju ändå leta upp negativnumret och ingen har väl ändå kopiorna i rätt ordning (det är ju inte ens alltid de kommer i rätt ordning från labbet).

Det är möjligt att någon sorts idiotskydd var Canons grundtanke med att mata filmen baklänges men det bästa med det är trots allt att man får en nedräkning av hur många rutor kvar, dvs. man slipper subtrahera det tal man ser från 36 för att veta vad man har kvar...
Jag tycker bara att då en hel del säkert byter upp sig från EOS 300 till 30 så borde den gå att ställa in så att den beter sig likadant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar