Annons

Fortsätta med Canon FF vs spegellöst med äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kör fn Canon 1Ds hus + 24/1,4, 50/1,4, 85/1,8, 100/2,8, 400/4,0. jag har köpt allt begagnat så förlusten vid försäljning blir inte stor. För fotografering då det är mer brådskande att få till en bild och rätt utsnitt har jag ett 4/3 system. Frågan är, då jag inte är beroende av AF för mitt stora system utan använder detta för tunna skärpedjup porträtt mm om jag skulle byta system?

Skillnaden i skärpedjup mellan crop (aps-c & DX) är bara 1 steg. Däremot har MF med cropsökare inte varit möjlig. Vad tror ni om att sälja och på 1-2 års sikt byta till spegellöst och köpa FD och Leica R objektiv till detta då dessa fortfarande är rätt så billiga (t ex 24/1,4, 50/1,2, 85/1,2, 300/2,8 t ex)? NEX 7 har en sökare som är rätt lätt att fokusera manuellt med.
 
Spegellöst

Framtiden är spegellös. Nuvarande dyr mekanik som hindrar snabbhet för den som har bråttom, vilket långt ifrån alla dock har. Företrädesvis ynglingar brukar gilla när det går fort. Stort och tungt dessutom. Canons FD optik är i klart stigande fas vad gäller prisutveckling.
 
Är hur kul som helst med gamla manuella objektiv på t ex NEX, som sagt ovan har priserna börjat sticka iväg på FD-optiken, men fortfarande kan man hitta billigt, varar nog inte så länge. Jag hR kvar stora fullformataren, men funderar varje dag på om jag ska sälja
 
Fujis kommande X pro system verkar också intressant, och med retro design så kan den bli trevlig att använda om man gillar äldre utrustning.
Även originalobjektiven till detta system tycks få bländarring så det blir ingen stor skillnad i att växla till äldre objektiv.


Fujis nya "organic sensor" kan nog också bli riktigt intressant eftersom den tex inte tycks behöva AA-filter. Deras hybrid OVF/EVF kan nog också tillföra lite mer känsla av att använda en gammal klassisk kamera.
 
Den stora fråganför mig är att för att det måste vara kostnadseffektivt att ge upp AF och autobländare. Kan man få FD 24/1,4 för 4000:-, FD 85/1,2 för 5000:-, FD 300/2,8 för 5000:- t ex. Annars är det för nära begpriset på EF motsvarigheten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.