Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formel för slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

slammis

Aktiv medlem
Finns det någon enkel formel som ger en ungefärlig uppskattning om längsta rekommenderade slutartid för fotografering utan stativ beroende på aktuell brännvidd, bländare och iso?
 
Brännvid på objektivet i millimeter delat med 1.

100mm's objektiv ger dig en hundradels sekund som minsta handhållna slutartid.

50mm's objektiv ger dig 1/50, osv.

Iso och bländare är irrelevant.

/Henri
 
Man brukar säga att man inte skall ha längre tid än vad man har brännvidd. Tex ska man inte ha ett 300mm när man har 1/60 sec, däremot fungerar ett 50mm och neråt alldeles utmärkt.

Sen beror det också på hur det ser ut runt om, när det är vindstilla och man kan luta sig mot något kan man ha längre tider. Blåser det mycket kan man behöva kortare tider.

Det bästa är att prova sig fram för att se hur stadig man själv är med sina olika gluggar. Beror på tyngd i glugg och kamera en del.

Greven
 
Just det Ulf, jag är ute efter en grov uppskattning av slutartid för att undvika skakningsoskärpa.

Henri, hur kommer det sig att iso och bländare inte spelar någon roll? Ändrat bländarvärde justerar ju mängden ljus och borde därmed också påverka slutartiden. Likadant med iso som, om jag förstått det korrekt, ändrar ljuskänsligheten och därmed möjliggjör förändring av slutartider.
 
slammis skrev:

Henri, hur kommer det sig att iso och bländare inte spelar någon roll? Ändrat bländarvärde justerar ju mängden ljus och borde därmed också påverka slutartiden. Likadant med iso som, om jag förstått det korrekt, ändrar ljuskänsligheten och därmed möjliggjör förändring av slutartider.

Jag tyckte du frågade hur lång slutartid man kan ha utan att få skakninsoskärpa, inte vad rätt exponering är vid ett visst tillfälle.
Slutartiden bestämmer hur lång tid ljus tillåts släppa in, och det är under den tiden du antingen kan eller inte kan hålla kameran still så att bilden inte hinner röra på sig.

På dethär sättet kan du få en undre gräns på slutartiden, sen är det ljuset som bestämmer om det är möjligt.
Med bländare och iso bestämmer du exponeringen, om du har valt att använda den lägsta möjliga slutartiden.

/Henri
 
ISO och bländare påverkar slutartid, men slutartiden är det som styr skakningen.

Så kör slutartid 1/brännvidd och utnyttja bländare och iso för att få en acceptabel tid
 
Just det, det är ju klart. En liten tankevurpa från min sida :) Jag får väl skylla på vinet jag druckit ikväll, alkohol får ju hjärnan att bli riktigt seg ibland.

Tackar för svaren!
 
slammis skrev:
Just det, det är ju klart. En liten tankevurpa från min sida :) Jag får väl skylla på vinet jag druckit ikväll, alkohol får ju hjärnan att bli riktigt seg ibland.

Tackar för svaren!

Vissa hävdar också att längsta slutartiden är proportionerlig mot mängden alkohol man druckit samt omvänt proportionerlig mot mängden kaffe man druckit, pga dessa vätskors betydelse för darrhänthet.
 
EN öl kan förlänga längsta slutartid, men med två öl blir den kraftigt förkortad. Skriv ekvationen för det den som kan :)

Men grundformeln 1/brännvidd tror jag stämmer rätt bra utan alkohol.
 
Arleklint skrev:
EN öl kan förlänga längsta slutartid, men med två öl blir den kraftigt förkortad. Skriv ekvationen för det den som kan :)

Jomenvist, så här ser formeln ut om man druckit både kaffe och öl
Låt b vara bränvidden i mm. Låt o vara antalet öl druckna och k vara volymen kaffe i dl. e är basen för den naturliga logaritmen. Då blir de längsta rekomenderade handhållna slutartiden t :

t=1/(b-(o*-5*(o-1)*o)*b/2+o*b*e^(o-4)+b*k/3)

Notera alltså att för fler än fyra öl är försämringen exponentiell, medan försämringen pga kaffe endast är linjärt med kaffemängden. Plotta gärna kurvan och se men se till att få paranteserna rätt.
 
Hmmm

Du har inte lagt in någon kompensation för försämrat omdöme med ökat antal öl vad jag kan förstå.

Dvs benägenheten att överskatta förmågan att kunna hålla stadigt på längre tider än vad som är lämpligt...
 
Tänkvärda citat

A mathematician is a device for converting coffee into theorems.

ELLER

Livet är kort, sa fotografen.

(Jag vet vad många tycker om mitt sinne för humor, så det behöver ni inte kommentera. :))
 
Som sagt, 1/brännvidden är tumregeln. Sedan får man anpassa regeln till sina egna förutsättningar, dvs. hur stadigt man håller kameran och vilket skärpekrav man har. Jag brukar avrunda till närmast kortare slutartid.

En grej att tänka på är att regeln gäller för "normala" fokuseringsavstånd. I makroområdet krävs kortare tider om man dristar sig till att fota utan stativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.