Annons

Format på bilder ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dikkeman

Aktiv medlem
Tjena !

Tänkte höra med er som vet.

Hur viktigt är det att hålla sig efter (i mitt fall 2:3 format, eftersom kameran levererar det)
när man beskär bilder i datorn ?

Jag försöker alltid att beskära efter orginal formatet, om man inte gör ett panorama eller liknande, är detta fel ?

Jag tänker då mest att om jag skulle få för mig att framkalla bilden så stämmer beskäringen.

Ska jag tänka om ???

Mvh /Dick

Tack för den snabba responsen !

För tillfället är det väl mest för eget bruk, inkl bilder jag laddar upp här för bildkritik.
Det jag undrar är väl egentligen vad "reglerna" säger om format på bilder.

Regler kanske inte är det viktigaste här i livet ;-)

Det finns några tillfällen när standardformat är bra att hålla sig till. Ett är när man ska beställa kopior från bilderna, då man ibland kan få lite överaskningar om man inte hållt sig till standardformat.

Ett annat är om man vill visa ett gäng bilder på samma gång. Oavsett om det är på nätet eller på en vägg kan det finnas en stilistisk vinst i att alla bilder har samma format.

Själv har jag fortfarande svårt med att blanda stående och liggande bilder, då jag länge bara fotade med mellanformat och vant mig vid det. Det går ju att lösa med att beskära allt i kvadratisk form - då slipper man 'röran' med att blanda stående och liggande, samtidigt som man känner sig 'hemma igen' i mellanformatets värld...
http://www.grodmanssyndikatet.se/images/lbc/lbc.html

Annars gäller väl att du klipper bilderna som det passar dig och motivet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto