Annons

Format för pressbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Jag skall ta lite pressbilder för ett företag och bilderna skall användas i dagspress och veckopress. Har inte levererat sådana bilder förut så jag har inte koll på format. Något man skall tänka på? Planen är att leverera sRGB i maxkvalitet inkl ICC-profil + exif, full storlek och oskärpta.
Funkar det?

Jag skall ta lite pressbilder för ett företag och bilderna skall användas i dagspress och veckopress. Har inte levererat sådana bilder förut så jag har inte koll på format. Något man skall tänka på? Planen är att leverera sRGB i maxkvalitet inkl ICC-profil + exif, full storlek och oskärpta.
Funkar det?

Om du ska leverera RGB så är Adobe RGB ett bättre val än sRGB. Om du vill (eller måste) leverera CMYK kan du ladda hem profilen "fargpressen_v3.icc och konvertera bilden med. I veckopress finns säkert många olika profiler, så ta kontakt med aktuellt tryckeri så hjälper de dig.

Vad gäller skärpta bilder eller inte så är min erfarenhet att dagspressen inte gör någon skärpepåläggning på redaktionella bilder som kommer utifrån. Mitt råd är att skärpa upp och i dagspress kan man kräma på tills det nästan gör ont i ögonen, bilden kommer ändå att tappa väldigt mycket i skärpa, färg och omfång. Veckopressen har nog liiite högre ambitioner, men säkrast är att lämna bilden så som man vill att den ska se ut.

P.S Jpeg är inga problem att leverera varken till dags- eller veckopress.

Senast ändrad:
Om du ska leverera RGB så är Adobe RGB ett bättre val än sRGB. Om du vill (eller måste) leverera CMYK kan du ladda hem profilen "fargpressen_v3.icc och konvertera bilden med. I veckopress finns säkert många olika profiler, så ta kontakt med aktuellt tryckeri så hjälper de dig.

Vad gäller skärpta bilder eller inte så är min erfarenhet att dagspressen inte gör någon skärpepåläggning på redaktionella bilder som kommer utifrån. Mitt råd är att skärpa upp och i dagspress kan man kräma på tills det nästan gör ont i ögonen, bilden kommer ändå att tappa väldigt mycket i skärpa, färg och omfång. Veckopressen har nog liiite högre ambitioner, men säkrast är att lämna bilden så som man vill att den ska se ut.

P.S Jpeg är inga problem att leverera varken till dags- eller veckopress.

Tack för hjälpen, Mats! Kanonbra!

Kör adobeRGB och kolla vad dom har för resolution på sitt tryck. Idag börjar så gott som alla ha autorepro i dags och veckopress vilket betyder att du inte behöver oroa dej för cmyk. Där görs även output skärpning i många. Ifall du får deras profil (som ofta kan vara tidningens egna specad för just deras papper och behov) så kan du ladda ner och softproofa. Det här brukar jag aldrig göra med dagspressen i och med att autorepron är så förbenat bra idag. JPG maxkvalitet ska duga. och glöm inte fileinfo :) och som du redan sa, embedded icc profile

till sådana bilder är det skit samma om du använder s-rgb eller adobe rgb
det kommer inte ses någon skilnad i tryck

Kör adobeRGB och kolla vad dom har för resolution på sitt tryck. Idag börjar så gott som alla ha autorepro i dags och veckopress vilket betyder att du inte behöver oroa dej för cmyk. Där görs även output skärpning i många. Ifall du får deras profil (som ofta kan vara tidningens egna specad för just deras papper och behov) så kan du ladda ner och softproofa. Det här brukar jag aldrig göra med dagspressen i och med att autorepron är så förbenat bra idag. JPG maxkvalitet ska duga. och glöm inte fileinfo :) och som du redan sa, embedded icc profile

varför skall han kolla vad dom har för "resolution för tryck" ?
han levererar max upplösning från kameran.

Tack för all input! Jag levererade fullstora sRGB med tllhörande fildata samt lite skärpta.

Företaget som beställde jobbet skickar ut bilderna till många olika tidningar så jag hoppas att det blev ett format som funkar lite överallt:)

adobeRGB är väll standard för tryck...?!?!?! sRGB för web eller är jag helt ute och cyklar nu..
Allt jag levererar till bildbyrå skickas i adobeRGB i allafall.

Vet inte hur det är men adobeRGB till sRGB vid behov ska väll inte vara något problem. men går det lika smärtfritt tvärtom?

Jag kör ALLTID med adobeRGB, sRGB endast då bilden ska på web eller om det görs utskrifter som körs i sRGB. tidningarna i adobeRGB, om det nu är toapapper det ska tryckas på så lär det ju gå vägen, men kom ihåg i fortsättningen att plåta, jobba och exportera i adobeRGB (eller prophotoRGB ifall du vill)

Då får det bli adobeRGB till pressbilder i framtiden. Det printar jag ju faktiskt alltid i själv:)

adobeRGB är väll standard för tryck...?!?!?! sRGB för web eller är jag helt ute och cyklar nu..
Allt jag levererar till bildbyrå skickas i adobeRGB i allafall.

Vet inte hur det är men adobeRGB till sRGB vid behov ska väll inte vara något problem. men går det lika smärtfritt tvärtom?

det finns inget som är standard till tidningar vad det gäller arbetsfärgrymd , att flertal önskar sina bilder i Adobe RGB är en annan sak , jag har tidningskollegor som kör konsekvent s-rgb , skilnaden mellan s-rgb och adobe rgb har ingen betydelse för tidningstryck, bilderna oavsett de är i adobe RGB eller s-rgb konverteras sedan till tidningens cmyk profil

Själv levererar jag alltid bilder i Adobe RGB, men vad jag vill ha sagt är att s-rgb går lika bra till tidningstryck så länge vi inte talar om ett högglansigt magazine och bästa tryck och där det finns chans att återge färger och nyanser som ligger utanför s-rgb

Senast ändrad:
Jag jobbar själv inom dagspress. Här går bilder utifrån sällan genom Photoshop, utan läggs direkt in i systemet, ingen petar på varken storlekar eller färgrymd.
Så funkar det på de flesta morgontidningar.

Jag jobbar själv inom dagspress. Här går bilder utifrån sällan genom Photoshop, utan läggs direkt in i systemet, ingen petar på varken storlekar eller färgrymd.
Så funkar det på de flesta morgontidningar.

Tror inte heller de gör något med bilderna, Den färdiga tidningssidan trattas ner i ett bestämt flöde och där konverteras bilder (som inte har rätt profil) till dagspressens egna ICC-profil.

Annat är det med annonsmaterial, sitter just nu och levererar annonser till alla stora dagstidningar i hela Sverige och där är specifikationerna noggranna. Det SKA vara färgpressens profil och bilderna ska vara 180 dpi. Det färdiga annonsen ska sedan exporteras med Dagpressens Acrobat-profil. Anledningen till den noggrannheten från tidningarnas sida är nog att det ska bli så få reklamationer som möjligt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto