Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Folk med i en HDR-bild hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

RickardForsberg

Avslutat medlemskap
Har blivit väldigt intresserad av det här med HDR imaging och tänkte skaffa en mjukvara och börja testa, förstår ju tekniken men vad gör programmet sen? räknar den ut allt själv med vilka exponeringar som ska täcka vilka ytor eller hur funkar det?
Om man tex tar en landskapsbid med stort dynamiskt omfång som kanske kräver säj 5 olika exponeringar men samtidigt vill man ha en person med i förgrunden, måste han sitta blixtstilla i 5 exponeringar eller tar man 5 olika exponeringar på landskapet + en där personen är med? får man sen måla fram han själv då eller hur funkar det?
 
ja bra fråga!.. sitter själv i samma sits, ja nästan ivf, motiven flyttas hela tiden, tåg, bilar folk det blåser så att grenarna flyttas.. hur gör man???
 
Det enklaste är att i Photohop CS2 köra arkiv->automatisera->photomerge. Men stativ behövs, kameran får inte rubbas under expoeringarna.

tror jag kan ett till program för HDR, Photomatix pro.

Vissa kameror har en funktion som heter bracketing, gaffling tror jag vissa kallar det som tar tre bilder i följd med ett stegs underexponering, normal, ett stegs överexponering. Det är nog det enklaste att använda. Kräver ju snabb kamera också om man ska plåta människor...

Kan inte HDR så jättebra så jag hoppas att någon annan kan svara bättre!

/Fabian
 
Om du fotograferar i RAW skulle du kunna framkalla flera bilder från -2 till +2 steg. Sedan kan du lägga ihop dessa bilder till en HDR-bild.

Jag har inte provat själv.. Det var bara en tanke.

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Om du fotograferar i RAW skulle du kunna framkalla flera bilder från -2 till +2 steg. Sedan kan du lägga ihop dessa bilder till en HDR-bild.

Jag har inte provat själv.. Det var bara en tanke.

Mvh /Peter

Funkar inte att alternativexponera i raw. Ej tillräckligt dynamiskt omfång.
 
FouFoto skrev:
Funkar inte att alternativexponera i raw. Ej tillräckligt dynamiskt omfång.

Jo, det funkar, men man måste exportera alternativframkallningarna utan EXIF och sedan manuellt tala om för Photoshop vilken exponering (+/-) som Photoshop ska tolka bilden efter.

Anledningen till att det blir så är att Photoshop annars använder informationen i EXIF om bländare, tid och ISO för att räkna ihop bilderna och den informationen påverkas inte om man jör justeringar i RAW av exponeringen.

Däremot är det ofta meningslöst att använda HDR för bilder från ett RAW-original eftersom man ändå inte kan öka det tonomfånget som finns i RAW-filen.

Det går ofta lika bra att i RAW-konverteringen justera kontrast etc så att man får med hela RAW-filens omfång i slutfilen ändå och öka mikrokontrasten. Eftersom den slutgiltiga filen ändå bara blir 8 bitar så kommer ändå omfånget att komprimeras för att kunna visas.

Ett exempel på bild med stort dynamiskt omfång och hög mikrokontrast, d.v.s. ungefär samma resultat som HDR från en RAW-fil men utan allt extraarbete med flera RAW-framkallningar och HDR-mappning etc:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/774997.htm?set=lp

Kanske inte världens bästa bild, men en bild jag hade i arkivet som jag tycker är lite kul och ville göra något roligt med en regnig dag.
 
Störande folk framför motivet

Jag har för mig att det finns en metod där man sätter kameran på stativ och sen tar man flera bilder av motivet. Sen lassar man in alla bilder i nåt program som automatiskt räknar ut vad som är en statisk bakgrund - d.v.s. det stillastående motivet - och vad som är förändrat mellan bilderna - d.v.s. människor och annat som rör på sig.

Detta skulle då vara ett sätt att få en ren bild på t.ex. Sergels Torg utan en enda människa på.Ta många bilder med människor utspridda överallt, men totalt sett över alla bilder så finns all torg-yta faktiskt representerad någonstans.

Vad detta program heter och var man hämtar det har jag förstås glömt.

En annan variant är ju att göra det manuellt genom att lägga alla bilder på varandra i lager och måla fram/bort det man vill.
 
Fabian Fogelberg skrev:
Det enklaste är att i Photohop CS2 köra arkiv->automatisera->photomerge. Men stativ behövs, kameran får inte rubbas under expoeringarna.

tror jag kan ett till program för HDR, Photomatix pro.

Vissa kameror har en funktion som heter bracketing, gaffling tror jag vissa kallar det som tar tre bilder i följd med ett stegs underexponering, normal, ett stegs överexponering. Det är nog det enklaste att använda. Kräver ju snabb kamera också om man ska plåta människor...

Kan inte HDR så jättebra så jag hoppas att någon annan kan svara bättre!

/Fabian



Ok tack för svaren men så här är det, jag vet hur HDR fungerar med stillastående objekt, min fråga var docj om man implementerar ett föremål som har svårt att sitta/stå still längre, tex en människa, hur man gör då? är enda alternativet att ta en extra exponering på honom och sedan "måla" fram han genom lagermasker och dylikt eller finns det något smidigare sätt...
 
-<Oscar Mannbro (mannbro) skrev:
Däremot är det ofta meningslöst att använda HDR för bilder från ett RAW-original eftersom man ändå inte kan öka det tonomfånget som finns i RAW-filen.>-

Hmm nu greppar jag inte riktigt tror jag.
Vilket format bör jag använda i så fall?

raw har ju som oftast 12bitar från början gent emot tex. jpg med enbart 8 (undantaget JPEG2000)

Läste en guide där dom rekomenderade att konvertera raw filerna till 16bits tiff innan de används till hdr "filer", om det var så du menade.
 
Jag gjorde några HDR bilder på basis av en enda RAW foto.
Ett exempel är min "Kvällsmoln" här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/763825.htm?set=lp

Målet var att markpartierna skulle vara ljusare utan att himmlen blir det.
Skapade 2 extra kopior av RAWfilen (.NEF) och två av kopiorna har jag exponerat med +1,5 resp. -1,5 EV i Capture One (går bra med PS). Mittbilden har jag inte ändrat alls.
Sedan sammanfogade de med programmet "Photomatix 2.2.4 " från: http://www.hdrsoft.com/
Det går bra att en av delbilderna maskeras på vissa områden och ändrar nivåerna i merkerade delarna. Delbilderna var av .TIF och resultatet .JPG.
Jag upplevde att maskeringens gränser syns inte om små felaktigheter förekommer i maskeringen. Den täcks av två andra hela bilder. Jag tycker att det är en fördel mot vanlig markera-och-ändrametoden.
Att göra liknande HDR bilder i Photoshop är krångligare. Jag har inte lyckats få rätt. Dessutom måste man "döda" EXIF datan när man konverterar till .TIF.
/Fred
 
Glömde svara på ursprungsfrågan.

I de olika lagren är det nog enklast att klona bort eller flytta personer, djur eller annat som flyttat på sig under serietagningen.
 
Hej! Jag tror att ni måste skilja på HDR och Tonemapping.
Hoppas jag har rätt.

För att göra en HDR bild behövs flera bilder tagna med olika exponeringsindex. Detta för att få stort dynamiskt omfång.
För att sedan göra detta stora dynamiska omfånget synligt för ögat måste man "Tone mappa" (mikrokontrasta) denna bild.

Har man då en (1) RAW bild med 12 bitar så kan man då tonemappa denna men man får inte högre dynamik utan bara synlig kontrasthöjning och exponeringsindex i olika delar av bilden

Har jag fel så får ni rätta mej!
/tj
 
Tyvärr är problemet med hdr just det du påpekar.
Bracketing i kameran kan hjälpa om du har en kompis som sitter modell för dig. Djur och barn är för rörliga.

En annan sak att komma i håg är att låsa fokus och bländare, eftersom man vill ha samma skärpedjup, fokus i alla bilderna.

En lösning är att ta en bild med människan, djuret rätt exponerad sedan ta "bracketing-serien", göra en hdr bild av brack-bilderna, lägga på "människobilden" i hdr-bilden, maska och måla fram människan i hdr-bilden.

Puh, hoppas jag inte komplicera till det i onödan...
 
"Problem" är väl att ta i.
Jämför med RAW-filer, de behöver också "framkallas" eller behandlas när man konverterar dem.

Det som i så fall är ett problem är att saker och ting händer i motivet när man skjuter en serie.
Gräs och grenar vajar i vinden, vattenvågor förändras, fåglar och djur rör sig. Och så måste man ha stativet om man ska ha exakt passning mellan bilderna.
 
Hej J-O
Jag vet inte om det var mig du svarade, men för att förtydliga mig själv, med problem menar jag precis det du skrev, dvs rörliga saker i bilden.
:eek:)
 
Vad blir skillnaden att köra HDR eller att köra flera lager i PS CS2. Har man tagit flera bilder med olika exponeringar, så borde det bli ungefär samma resultat, eller ?? Jag kanske är ute och cyklar.. Känns bara som om det borde ungefär samma sak. Om någon har bättre fakta är jag tacksam för svar.
 
Med "problem" syftade jag egentligen på att HDR-filerna måste behandlas med tonemapping för att återges mer naturtroget.

Programmet Photomatix är mycket mer kompetent än CS 2 på resultatet helt annorlunda än i PS CS2.

Prova trialversionen och kör på, det är kul!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar