ANNONS
Annons

Fokusringen kärvar på 100-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Jag har svårt att använda manuell fokus på mitt (i övrigt helt underbara) 100-400. Fokusringen kärvar lite, lite. Så pass att det blir svårt att ställa in fokus rätt ffa vid användning av 2x extender. Det går hur fint och lätt som helst fram till den exakta finjusteringen, då nyper ringen fast...
Mitt 400/5.6 har inte alls denna "kärvhet".
Finns det någon justering under greppringen av gummi som går att komma åt för "den händige hemmafixaren", eller måste jag skicka in objektivet på service?

/Mats

Jag har samma problem med ett 75-300 usm. Det går bra vid 75mm men vid högre brännvid så fastnar eller kärvar fokusringen så att det inte går att köra med autokosen.

Några tips?

Jag skickade in mitt på service för ett par veckor sedan (det lär vara i Danmark nu).
Jag testade lite mot mitt 400/5.6 innan jag skickade in det, och zoomen satte skärpan betydligt sämre. Så var det inte alls när jag precis hade köpt zoomen. Dessutom tittade jag lite på lite "gamla" bilder och såg flera där skärpan satt fel, ibland framför och ibland bakom som på bilden här.
Skärpan i sig är alldeles utmärkt om den bara hamnade rätt. Jag tänker mig att trögheten gör att något som rör sig inuti inte går "ända fram" vid fokuseringen...?
Förhoppningsvis får jag tillbaka det nästa vecka.

(Jag lämnade in mitt 70-300 IS USM 6 juni och det kom tillbaka i måndags! Men det var till en annan firma det skickades.)

Idag kom objektivet tillbaka.
Det som var bra: Fokus sitter nu rätt vid "vanlig AF-fotografering". Fungerar även bra ihop med tejpad 1.4X.

Inte bra: Fokuseringsringen kärvar minst lika mycket nu som innan PLUS att nu finns ett glapp i ringen som inte fanns tidigare... Det kommer att bli ännu svårare att använda 2x-konvertern.
Felbeskrivningen från mig var: "Ringen kärvar vid manuell fokusering"

Servicerapport: "Vi har justerat autofokuset".

Jaja...

Eftersom intressepilarna borrar sig djupt in i näsbenet hos alla som läser denna tråd vill jag nu meddela att Reklamation på ovanstående "reparation" är begärd och att objektivet nu är på väg tillbaka till Malmö! Denna gång tror jag inte att dom skickar det vidare till Danmark...

Visst är det kul med intresserad personal.

Köpte cykelslang igår. Under bytet märkte jag att jag fått fel. När jag skulle byta får jag kommentaren:
-Men den här passar ju också, varpå jag suckade lite med ett "mmm".

Ja naturligtvis passar den. Båda är ju 28" Men jag kanske inte vill ha den smala skiten eftersom att jag kom tillbaka. Jag vill ha en 1,5" inte en 1".

Fick inget kvitto eller så på bytet (cykelavdelningen ligger inte vid huvudkassan/utgången) så jag ställde frågan:
-Hur kommer jag ut med det här då?
Innan jag hinner lägga till "Ska ja inte ha nåt kvitto" svarar han med mycket otrevlig ton:
"Hur kom du in?"
-Ja genom dörren. (djupare suckläge denna gång).
Sen går han igång om att man måste visa upp det man tar med in igen och i princip skäller ut mig.
Lite mer skitirriterad:
-Men jag har ju kvittot. Måste jag visa upp dom då iaf.
-De kunde du ju ha sagt med en gång. Osv.

Slangen var dessutom defekt och sprack typ direkt efter byte.

Frågan är ju hur intresserad man kan vara av att behålla kunder. Var ganska sugen på att tala med chefen, men då resterande personal var ovanligt trevliga ångrade jag mig.

I detta fall så måsta man skilja på försäljare (som agerar utmärkt) och reparatör (som inte orkar läsa igenom felbeskrivningen). Att dessutom reparatören i datta fallet var överbelastad och skickade objektivet vidare till en firma i Danmark (det var väl dom som inte läste, förståss), gjorde väl (tydligen) inte saken bättre.

Nåja, nu ska reparationen skickas tillbaka till mig "med vändande post" så förhoppningsvis blir i alla fall reparationstiden en förbättring...

Som jag skrev i en annan tråd så är det rätt dåligt att man ska behöva ha sin utrustning parkerad hos en reparationsverkstad i veckor och månader.

De allra flesta problem bör gå att åtgärda på en dag, så man borde kunna lämna in utrustningen till verkstaden på morgonen och hämta ut den på kvällen. Så gör man ju med bilar i de flesta fall, och kameraverkstäder borde inte ha det svårare att planera än bilverkstäder.

Warbird skrev:
I detta fall så måsta man skilja på försäljare (som agerar utmärkt) och reparatör (som inte orkar läsa igenom felbeskrivningen). Att dessutom reparatören i datta fallet var överbelastad och skickade objektivet vidare till en firma i Danmark (det var väl dom som inte läste, förståss), gjorde väl (tydligen) inte saken bättre.

Nåja, nu ska reparationen skickas tillbaka till mig "med vändande post" så förhoppningsvis blir i alla fall reparationstiden en förbättring...

Ingen skillnad på försäljare/reparatör menar jag.
Jag syftade på PERSONAL av alla former som inte tar sitt jobb på allvar.

Överbelastad eller ej har väl ingen betydelse heller. Det var väl en ointresserad anställd som "fixade" problemet i slutändan iaf?

Försäljaren hade ingen aning om att reparatörsfirman slussade reparationer vidare till Danmark (nu vet han!) så jag vill än så länge inte belasta honom. Visst är det ytterst klantigt att inte läsa felbeskrivningen när man får in en reparation, istället för att kanske skumma igenom den, läsa ordet "fokus" nå'n stans i texten och sen köra på, "det brukar vara det felet...".

Och visst är det trist att ha sina saker liggandes på en lagerhylla flera veckor, onekligen borde man, som du säger Per, kunna få ett besked att om du skickar in prylen så att vi har den på "tisdag om två veckor" så blir det lagom.

Fast det kanske man kan om man frågar?

Warbird skrev:
Fast det kanske man kan om man frågar?
Jag har ingen aning. Jag har aldrig behövt lämna någon kamerautrustning till en reparationsverkstad, men om behovet uppstår så tänker jag försöka boka en tid för reparationen istället för att bara lämna in det trasiga på obestämd tid.

Den är tillbaka!
Jag åkte ner till M-ö igår och hämtade den på verkstaden. Och, den här gången blev det rätt...
Fokuseringsringen löper så mjukt och fint, autofokuseringen sitter som den ska (även på flygande fåglar) och skärpan är minst lika bra som mitt 400/5.6.

Tydligen hade sommarvikarien som gjorde första reparationen iofs gjort rätt, men på fel objektiv! Jag fick en justering av autofokus, och någon annan fick justerat fokuseringsringen. Jaja...

Med c:a 8 veckors reparationstid är det tur att jag har haft 400'an att luta mig mot, men nu när zoomen är så bra lutar det åt att den får stanna i bagen och 400'an blir såld. Jag får se efter helgen.

Det är ju också bra.. man lämnar in en grej och vet inte om man får tillbaka någon annans. Hur som helst är 8 veckor väldigt lång tid för reparation.

Postade en Sony T7 för ett tag sen som jag trodde hade fått sand i sig för den surrade när den va på, felmedelande blinkade och man kunde bara fokusera manuellt vilket är värdelöst på en kompakt enligt mig. Men dom bytte ut objektiv och uppdaterade den så efter knappt 2 veckor fick jag tillbaka den och den fungerade kalas efter det, och som sista grädden så gick de på garantin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar