Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fokuspunktsproblem Sigma
- Trådstartare Slowfinger
- Start datum
Arne S
Aktiv medlem
Fläsk-Tarzan skrev:
Fotograferar ni eller sysslar ni med mätteknik?
Vi diskuterar i ett fritt forum. Hurså?
Slowfinger
Aktiv medlem
Fläsk-Tarzan skrev:
Fotograferar ni eller sysslar ni med mätteknik?
Jag kan garantera att jag hatar mätteknik, men jag gillar att fotografera. Men hur kul är det att komma hem från ett jobb där man plåtat ett porträtt med kort skärpedjup och upptäcka att bilderna är suddiga? Skitskoj att ringa och säga "du - kan vi träffas igen, det blev nåt fel liksom..."
Dessutom heter det här forumet "Teknikfrågor per tillverkare - Nikon digitalt". Det finns också forum "Fotografera"...
xdork
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Nix - jag har inte använt stativ. Trodde först det kunde bero på rörelseoskärpa men när det efter fem olika testserier blev likadant tyckte jag mig ha bevis för att det faktiskt är skärpeproblem.
Jag syftade inte alls på rörelseoskärpa. Det jag menade var att vid så stora bländaröppningar räcker att du råkar röra dig någon mm från fokuseringstillfället till att du tar bilden för att den ska bli oskarp. Att oroa sig för att bilderna ibland blir skarpa och ibland oskarpa när man gör testet på frihand skulle jag tolka som slumpen att du helt enkelt inte stått ordentligt stilla, vilket är omöjligt utan stativ. Skulle du däremot få samma variation med kameran på ett stativ skulle jag köpa att det kan vara någon typ av fel.
//Erik
matnyttige
Aktiv medlem
Bo, har du tagit flera bilder och omfokuserat efter varje exponering? Jag hade en Canon EOS 10D som varierade med bak o fram fokus. Min 20D är klart mycket bättre men fokus ligger inte alltid 100% rätt
Slowfinger
Aktiv medlem
Ja, jag har tagit massor av bilder. Men någon enstaka bild har fokuserat bättre.
Ska testa med kitlinsen och är det inte bättre där tänker jag börja med att få kameran mätt och kalibrerad hos Nikon. Först när man vet att den är ok känns det som man kan lämna tillbaka Sigman.
Lämnade du tillbaka ditt exemplar av Sigma 30 Mats?
Ska testa med kitlinsen och är det inte bättre där tänker jag börja med att få kameran mätt och kalibrerad hos Nikon. Först när man vet att den är ok känns det som man kan lämna tillbaka Sigman.
Lämnade du tillbaka ditt exemplar av Sigma 30 Mats?
Slowfinger
Aktiv medlem
xdork skrev:
Jag syftade inte alls på rörelseoskärpa. Det jag menade var att vid så stora bländaröppningar räcker att du råkar röra dig någon mm från fokuseringstillfället till att du tar bilden för att den ska bli oskarp. Att oroa sig för att bilderna ibland blir skarpa och ibland oskarpa när man gör testet på frihand skulle jag tolka som slumpen att du helt enkelt inte stått ordentligt stilla, vilket är omöjligt utan stativ. Skulle du däremot få samma variation med kameran på ett stativ skulle jag köpa att det kan vara någon typ av fel.
//Erik
Linjalbilderna är tagna med stativ. Innan dess hade jag tagit massor av bilder på frihand med samma resultat. Oskarpt på mittpunkten men bättre i kanterna. Jag borde inte ha svajat på alla mittpunktsbilder...
Slowfinger
Aktiv medlem
Slowfinger
Aktiv medlem
Slowfinger
Aktiv medlem
Slowfinger
Aktiv medlem
Har nu haft kameran på justering hos Nikon. Det visade sig mycket riktigt att min kamera hade bakfokusproblem vilket fixades på tio minuter medan jag väntade med en kopp kaffe.
Nu funkar även Sigman betydligt bättre. Ingen skugga över 30/1.4 mer från min sida alltså.¨
En mycket prisvärd och bra lins.
Nu funkar även Sigman betydligt bättre. Ingen skugga över 30/1.4 mer från min sida alltså.¨
En mycket prisvärd och bra lins.
matnyttige
Aktiv medlem
Jag köpte en Sigma 30/1,4 nyligen till min Canon EOS 20D. Det visade sig fokusera rejält åt skogen fel.
Gick då till Scandinavianphoto (där jag köpte den) och ville få den fixad. Efter drygt två veckor så fick jag tillbaka den utan åtgärd. Inget fel på den menade Zieger som testat den med en 300D.
Tror knappas att det var fel på min kamera eftersom jag har fem objektiv med ljusstyrka 2.0 eller bättre som fokuserar bra. Fick då ett nytt Sigma objektiv. Det var ännu värre! Testade samma optik på två andra 20D hus. På det ena huset var skärpan liksom på mitt rejält framför motivet men på det tredje huset var den perfekt. Men detta hus hade bakfokus med mitt EF 85/1.8 vilken kanske förklarar resultatet.
Ringde Zieger och fick först en del konstiga uttalande om att 20D var inte att lita på och att "måste du köra på bländare 1.4?" (Fast motivet på 4 meters avstånd blev först skarpt pga av skäredjupet när man bländat ner till bländare 11). Lösningen var att skicka in mitt hus och få objektivet kalibrerat efter det. Det är nu gjort och jag väntar på att få tillbaka min kamera och objektivet.
Gick då till Scandinavianphoto (där jag köpte den) och ville få den fixad. Efter drygt två veckor så fick jag tillbaka den utan åtgärd. Inget fel på den menade Zieger som testat den med en 300D.
Tror knappas att det var fel på min kamera eftersom jag har fem objektiv med ljusstyrka 2.0 eller bättre som fokuserar bra. Fick då ett nytt Sigma objektiv. Det var ännu värre! Testade samma optik på två andra 20D hus. På det ena huset var skärpan liksom på mitt rejält framför motivet men på det tredje huset var den perfekt. Men detta hus hade bakfokus med mitt EF 85/1.8 vilken kanske förklarar resultatet.
Ringde Zieger och fick först en del konstiga uttalande om att 20D var inte att lita på och att "måste du köra på bländare 1.4?" (Fast motivet på 4 meters avstånd blev först skarpt pga av skäredjupet när man bländat ner till bländare 11). Lösningen var att skicka in mitt hus och få objektivet kalibrerat efter det. Det är nu gjort och jag väntar på att få tillbaka min kamera och objektivet.
Slowfinger
Aktiv medlem
Ja fokus beror ju både på hus och objektiv och de bör kalibreras tillsammans. Jag har inte kalibrerat mitt Simaobjektiv eftersom Nikon använder ett referensobjektiv när de kalibrerar.
Från kraftigt bakfokus har nu mitt Sigma aningen framfokus. Men det är tillräckligt bra.
Från kraftigt bakfokus har nu mitt Sigma aningen framfokus. Men det är tillräckligt bra.
matnyttige
Aktiv medlem
Ringde Zieger Teknik i dag och frågade hur det gick med mitt objektiv och kamera. De kunde bara konstatera att kombinationen av min kamera (EOS 20D) och objektivet inte fokuserade rätt. De hade ej fått mjukvaran från Japan för att kunna kalibrera objektivet för min kamera. Rejält surt!
Lite sne blir man också att höra deras ursäkt att Canon 20D är en dåligt kamera (gällande autofokusen) då mina andra ljusstarka objektiv (EF 50/1,4, EF 85/1.8, EF 100/2.0, EF 135/2.0 L, EF 200/1.8 L, EF 80-200/2.8 L) fungerar perfekt.
Lite sne blir man också att höra deras ursäkt att Canon 20D är en dåligt kamera (gällande autofokusen) då mina andra ljusstarka objektiv (EF 50/1,4, EF 85/1.8, EF 100/2.0, EF 135/2.0 L, EF 200/1.8 L, EF 80-200/2.8 L) fungerar perfekt.
Slowfinger
Aktiv medlem
Trist! Verkar tyvärr som om man ska tänka till två gånger om man ska välja Sigma.
Verkar ju helt otroligt att man ska behöva vara av med kameran. Kanske kan du häva köpet och få pengarna tillbaka?
Verkar ju helt otroligt att man ska behöva vara av med kameran. Kanske kan du häva köpet och få pengarna tillbaka?
rogerjmorell
Aktiv medlem
Mitt ex frontfokuserar
Efter någon månads plåtande började jag inse att jag fick för många oskarpa bilder. Jag har ett 50 1.4 och där får jag mycket fler skarpa bilder vid samma motiv(rörliga barn) och bländar/slutar inställningar.
Efter mycket enkla tester kan jag se att den, från någon meter och uppåt, lägger fokus framför det jag försöker fokusera på.
Fokuseringen på föremål närmre än ca en meter fungerar bra. Och där har jag fått bilder jag är mycket nöjd med.
Har varit inne i butiken och provat ett annat som hade samma problem. Kraftig frontfokus från någon meter och större avstånd.
De ska kolla upp saken och höra av sig.
Har svårt att svälja att kameran(20D), ska behöva kalibreras tillsammans med objektivet, som någon i en annan tråd har fått gjort.
Kan någon förklara vad en sådan kallibrering innefattar. Och hur det kommer sig att andra objektiv, som inte har problem, då inte påverkas.
Har kameran någon sorts databas där man kan ange hur olika objektiv ska tolka fokusinformationen.
Vid närmare eftertanke rör man väl inte själva kameran men den måste vara med när objektivet kallibreras eftersom sigma inte klarar av att tolka Canons avståndsinformation.
ps Med fokusering menar jag naturligtvis AF.
Efter någon månads plåtande började jag inse att jag fick för många oskarpa bilder. Jag har ett 50 1.4 och där får jag mycket fler skarpa bilder vid samma motiv(rörliga barn) och bländar/slutar inställningar.
Efter mycket enkla tester kan jag se att den, från någon meter och uppåt, lägger fokus framför det jag försöker fokusera på.
Fokuseringen på föremål närmre än ca en meter fungerar bra. Och där har jag fått bilder jag är mycket nöjd med.
Har varit inne i butiken och provat ett annat som hade samma problem. Kraftig frontfokus från någon meter och större avstånd.
De ska kolla upp saken och höra av sig.
Har svårt att svälja att kameran(20D), ska behöva kalibreras tillsammans med objektivet, som någon i en annan tråd har fått gjort.
Kan någon förklara vad en sådan kallibrering innefattar. Och hur det kommer sig att andra objektiv, som inte har problem, då inte påverkas.
Har kameran någon sorts databas där man kan ange hur olika objektiv ska tolka fokusinformationen.
Vid närmare eftertanke rör man väl inte själva kameran men den måste vara med när objektivet kallibreras eftersom sigma inte klarar av att tolka Canons avståndsinformation.
ps Med fokusering menar jag naturligtvis AF.
Slowfinger
Aktiv medlem
Vet bara att Sigma 30/1.4 kommer att testas i nästa FOTO som kommer 16/12.
Ser fram mot det...
Ser fram mot det...
matnyttige
Aktiv medlem
De var inte så imponerade av den optiken hörde jag. Oskarp i kanterna och fokusproblem. Den har dock fått bra kritik i andra tester.Slowfinger skrev:
Vet bara att Sigma 30/1.4 kommer att testas i nästa FOTO som kommer 16/12.
Ser fram mot det...
Slowfinger
Aktiv medlem
Aha - så du har förhandsinfo?
Det är kanske det pris man får betala för att få ett lägre pris: ojämn kvalitet.
Det finns väl inga fria luncher som dom brukar säga...
Det är kanske det pris man får betala för att få ett lägre pris: ojämn kvalitet.
.Z.
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Aha - så du har förhandsinfo?
Allvarligt talat. Är alla C & N-linser jämna & perfekta?
Piraterna är billigare men att dom rent generellt skulle vara ojämnare eller liknande är ju bara spekulationer.
Kan väl dock kanske vara så att vissa av piraterna har mer problem med Back/front-fokus än vad originaloptik har eftersom dom kanske inte är lika bra optimerade/kalibrerade till husen?
Är dock inte så säker på det sista då jag tycker att jag här på FS läst så många inlägg om att även originaloptik felfokuserar.
Ang. Zieger & deras uttalande om "måste du köra 1.4" samt att 20D skulle ha dålig AF så är jag inte förvånad. Var nog samme man som jag fick prata med när jag klagade på mitt glappande KM 28-75 2.8. Först så visste han inte om att objektivet fanns utan dillade om nån kitzoom med ett liknande omfång. När jag då förklarade att det är samma objektiv som Tamron med samma data, Tamrontillverkat med Km:s namn alltså så sa han att jag skulle kontakta Tamronservice! Men herregud det är ju ett KM & ni har service för dem, jaha...
Ska nog skicka in det nån gång men mannen i andra änden som var servicekille ingav tyvärr inte nåt förtroende & borde veta vad KM:s kanske mest sålda objektiv just nu (bortsett från kitzoomarna) är!
//Larsa