Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunktsproblem Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Har införskaffat ett Sigma 30/1.4 till min D70. Ett utmärkt objektiv... ja i alla fall nästan.

Riktigt bra på stora bländare, i klass med Nikons 50/1,8 faktiskt. Det är bara ett problem, men det är inte så bara. Det felfokuserar notoriskt på den mittersta fokuspunkten. På de andra fokuspunkterna ser det dock bra ut.

Det är nog inte kameran det är fel på. Nikonobjektiven har bara marginella skillnader mellan fokuspunkterna.

Vad gör man? Byter ut objektivet? Kalibrerar objektivet? Någon expert som vet?

Fokuspunkt vänster och bländare 2:

Bilagor

• sigmaleft.jpg
    sigmaleft.jpg
    55.4 KB · Visningar: 956
Fokuspunkt i mitten och bländare 2. 100% crop liksom i förra bilden. Mycket irriterande vid t.ex. porträtt:

Bilagor

• sigmacenter.jpg
    sigmacenter.jpg
    46.3 KB · Visningar: 964
Verkar väldigt skumt att den skulle vara objektivets fel om den fokuserar fel beroende på vilka fokuseringsensorer som används.

Men objektivet är känt för att ha stora problem med rätt fokusering. Köpte ett till Canon förra vecka som fokuserade rejält fel (framför objektivet).

Gör ett riktigt fokustest med en testkarta och använd största bländaren. Ta minst 3-4 exponeringar på varje punkt.

Okej - tack. Visste inte att det är känt för fokusproblem. Har du möjligen någon länk till mer info om det?

Första gången jag testat Sigma men man får väl vad man betalar för...

Här har du en som jag använt och tycker fungerar bra. Se bara till att fokusområdet endast täcker mittenstrecket som man ska fokusera på eftersom det är större än bara själv fokuspunkten.

Sitter visserligen inte vid min ordinarie skärm, men jag tycker att det ser ut som att gluggen ger en hel del CA. Är det rätt? Syns bäst/mest på den första bilden, men även lite på den andra.

Nja - tycker du det? Mer CA än Nikon verkar det vara på alla Sigma men inte så där överdrivet mycket. Dock är det lite elak CA, sådan där diffus och inte så skarp i kanterna som det brukar vara.

Hädanefter håller jag mig till Nikon original.

Tack för tipset om testkartan - här ska testas!

Hej!

Det är inte lika framträdande på min egen skärm, helt klart spelade skärmen in. Men en viss CA tycker jag ändå att det ger.

Hoppas du kommer till rätta med fokusen, trista fel det där.
Lycka till!

/Arne

Ja, det undrade jag också. Jag tror faktiskt inte att det finns någon. Däremot har jag sett det i andra kontrastrika områden och framför allt vid blanka saker. Där är Nikonobjektiven alltid mycket bättre.

Sigma gör bra grejer - deras 18-50/2.8 är ju t.ex skarpare än Nikons dyrare zoomar. Men - tyvärr har objektivet mycket CA.

Men som sagt - man får väl vad man betalar för, eller också är det stora individuella variationer hos lågpristillverkarna...

Lämnade du tillbaka ditt objektiv Mats eller bytte du ut det?

Förmodligen dum fråga, men jag antar att du använde stativ när du tog bilderna? Skärpedjupet kan ju annars ställa till det om man fotar på frihand.

//Erik

Nix - jag har inte använt stativ. Trodde först det kunde bero på rörelseoskärpa men när det efter fem olika testserier blev likadant tyckte jag mig ha bevis för att det faktiskt är skärpeproblem. Men testkartorna ska jag ta med stativ givetvis. Senare i helgen...

Det här är taget på 1/400 dels sekund. Men jag kanske svajar omedvetet när jag plåtar med fokuspunkten i mitten ;-)

Bilagor

• d70center2.jpg
    d70center2.jpg
    54.4 KB · Visningar: 779
Gjorde ett test med mätpapper. Tycker att det visar på klart bakfokus med mittre mätpunkten:

Bilagor

• mittenfokus sigma.jpg
    mittenfokus sigma.jpg
    44.6 KB · Visningar: 745
Och här ser det bättre ut på vänstra fokuspunkten. Kameran på stativ liksom i första exemplet:

Bilagor

• leftsigma.jpg
    leftsigma.jpg
    44.5 KB · Visningar: 732
matnyttige skrev:
Hur ser ni CA på den bilden?

Hej Mats!

Eftersom jag är lika med ni svarar vi...:)

Framför allt på den övre bilden tycker jag att det syns lite lila/rödlila vid texten "30 mm F". Eftersom det ligger i gränsen mellan det vita och det svarta tolkade jag det som CA. Det kanske beror på något helt annat, i så fall är jag glad om du eller någon annan talar om vad den "missfärgningen" beror på. Man lär så länge man lever.

Då jag tidigare idag satt vid en annan skärm tyckte jag det syntes även på den undre bilden, där ser jag ingenting nu.

Edit: På de senaste bilderna du lagt upp Bo, och som jag såg nu, ser jag inte samma fenomen. Hade det varit CA borde det väl synts på skalstrecken också? Förmodligen något annat jag ser på första bilden...

Senast ändrad:
Verkar dessvärre som problemet ligger i kameran. Även på Nikons 50/1,8 verkar det som bakfokus på mittre mätpunkten. Eller?

Bilagor

• nikon50center.jpg
    nikon50center.jpg
    44.5 KB · Visningar: 366
Bättre på den vänstra mätpunkten som synes. Någon som vet om det här är saker som Nikon går att kalibrera bort?

Bilagor

• nikon50left.jpg
    nikon50left.jpg
    39.4 KB · Visningar: 365
Beklagar den dåliga bildkvaliteten men Nikon D70 suger verkligen i att hitta fokus på de yttre punkterna. Var tvungen att lysa med ficklampa ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto