Annons

Fokusproblem Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nyss skaffat denna kamera, tror ni att även de som säljs nu kan ha detta problem!? Har försökt att kolla men inte så duktig på kameran än för att avgöra om den har det problemet.
 
Har nyss skaffat denna kamera, tror ni att även de som säljs nu kan ha detta problem!? Har försökt att kolla men inte så duktig på kameran än för att avgöra om den har det problemet.

Alla kameror och objektiv kan ha problem med autofokus! Men mitt tips är att inte försöka leta fel. Ut och fota istället! Om du sen skulle upptäcka att du har problem med bak- eller framfokus, ta tag i problemet då istället
 
Alla kameror och objektiv kan ha problem med autofokus! Men mitt tips är att inte försöka leta fel. Ut och fota istället! Om du sen skulle upptäcka att du har problem med bak- eller framfokus, ta tag i problemet då istället

Svårt att avgöra när man inte är så duktig på att fota än! Kan man nollställa alla inställningar till fabriks inställningar?
 
Svårt att avgöra när man inte är så duktig på att fota än! Kan man nollställa alla inställningar till fabriks inställningar?

Börja fota och blir du inte nöjd med skärpan så kan du börja leta fel. Ja det går att återställa kameran, kolla i instruktions boken. Vad har du för objektiv till kameran? Har du köpt den ny?

MVH
 
Börja fota och blir du inte nöjd med skärpan så kan du börja leta fel. Ja det går att återställa kameran, kolla i instruktions boken. Vad har du för objektiv till kameran? Har du köpt den ny?

Om den inte är ny så kan det ju vara så att den förra ägaren faktiskt har mikrojusterat fokusen så att den fokuserar rätt. Att då fabriksåterställa den gör förståss att fokusen blir sämre.

Så som sagt, om du inte ser något fel så är det bra så.
 
Har nyss skaffat denna kamera, tror ni att även de som säljs nu kan ha detta problem!? Har försökt att kolla men inte så duktig på kameran än för att avgöra om den har det problemet.

Notera att denna tråden till största del handlade om förvirrande autofokusinställningar. Med "problem" så låter det som att kameran skulle ha ett tekniskt problem, vilket är en helt annan grej. Exakt vad för problem är det du upplever?
 
När D7000 var ny så var det väldigt vanligt med detta problemet, men vad jag vet så är risken betydligt mindre om man köper kameran idag. Det är inte så svårt att upptäcka, och väldigt lätt att testa. Sätt kameran på ett stativ, placera någonting med tydliga detaljer, t.ex. en PET-flaska med etiketten riktad mot kameran, ca 3m bort. Välj fokusläge AF-S och en fokuspunkt, zooma in till 105mm och fokusera med den mittersta punkten på objektet (t.ex. flaskan). Använd största bländare (5,6 vid 105mm). Då kommer det synas om skärpan t.ex. hamnar längre bak på flaskan än mitt på där du siktade.
 
När D7000 var ny så var det väldigt vanligt med detta problemet, men vad jag vet så är risken betydligt mindre om man köper kameran idag. Det är inte så svårt att upptäcka, och väldigt lätt att testa. Sätt kameran på ett stativ, placera någonting med tydliga detaljer, t.ex. en PET-flaska med etiketten riktad mot kameran, ca 3m bort. Välj fokusläge AF-S och en fokuspunkt, zooma in till 105mm och fokusera med den mittersta punkten på objektet (t.ex. flaskan). Använd största bländare (5,6 vid 105mm). Då kommer det synas om skärpan t.ex. hamnar längre bak på flaskan än mitt på där du siktade.

Tackar, ska testa det!
 
När D7000 var ny så var det väldigt vanligt med detta problemet,........................
Vadå väldigt vanligt? Har aldrig hört talas om att fokusproblem skulle ha varit, eller är, vanligare på D7000 än någon annan kamera. Eftersom jag själv äger bl a en D7000 (som det aldrig varit några fel på föresten) borde jag hört talas om eventuella problem med D7000 om den varit särskilt utsatt.
Man ska nog inte tro på alla rykten som dras igång, bl a här på Fotosidan, eller på antalet sökträffar på Google:)
Anders W
 
Anders: Ursäkta, "väldigt" var kanske att överdriva. :) Men av de problem som folk beskrev på nätet så verkade det vara vanligare med D7000 än vad det brukar vara med kameror, därför kan det vara bra att vara medveten om risken (vilken så klart ändå finns oavsett kamera). Även min bror råkade ut för det med sin D7000. :)
 
Men av de problem som folk beskrev på nätet så verkade det vara vanligare med D7000 än vad det brukar vara med kameror, därför kan det vara bra att vara medveten om risken (vilken så klart ändå finns oavsett kamera)..............
Det är lite av detta jag reagerar mot. Det "folk beskrev på nätet" är väldigt sällan relevant. Om två medlemmar på fotosidan skriver om samma problem på samma kameramodell så tolkas det snabbt av någon som att problemet finns på alla exemplar av den kameramodellen. Det finns kameramodeller som bevisligen haft problem, t ex någon Canon som läckt in ljus och Nikons D600 med nedskitad sensor. Men dessa fel är verifierade.
Min gissning (alltså gissning) är att D7000 haft väldigt få fel. De som har ett fungerande ex hörs inte.
Som jag skrev i en annan tråd: Om man googlar på "Tigers eating DSLRs" får man 14 800 000 träffar. Trots det tror jag fenomenet är rätt ovanligt:)
Anders W
 
18-105 är ju kitlinsen vilket kan förklara en del ...tycker aldrig att mina bilder blir superskarpa med min D7000
 
Kan man inte ändra slutarhastigheten i läget A på D7000? Fotade mycket i A läget från början men på något konstigt sätt så har slutarhastigheten ändrats till ca. 10 sek hur ändrar man till snabbare och vad är lämpligt?

Upptäckte att både i A och P läget så är inställningen på slutarhastigheten över 1 sek, vill ha snabbare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.