Annons

Fokusproblem EF 24/1,4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag har problem med autofokus på mitt EF 24/1,4. Tyckte att det började med att det jagade lite på långa avstånd och sedan fungerade det bra upp till ca 5 meter men på avstånd därutöver jagade fokus och när det väl "stannade" satt fokus fel. Nu tycker jag att det jagar även på avstånd ner till 3 meter. Kan det vara något som kan fixas enkelt (en lös skruv eller något ) eller anar ni att det är något som måste bytas ut?

24/1,4 är det enda objektiv som jag haft fokusproblem med. Det gick inte att lösa med kamerans fokusjustering eftersom en lins kommit lite snett. Fixades till på verkstaden.

Var ditt problem av samma karaktär? Har läst en del andra trådar om andra objektiv (alla zoomar) och en del har behövt lagas på verkstad medan andra bara kunna skruva åt någon skriv som lossnat....

Var ditt problem av samma karaktär? Har läst en del andra trådar om andra objektiv (alla zoomar) och en del har behövt lagas på verkstad medan andra bara kunna skruva åt någon skriv som lossnat....

I mitt fall var skärpeplanet snett. Alltså inget man kan justera.

Kameran kan bara justera en viss mån och vissa fokusproblem är för kraftiga för att kunna justeras av kamerans användare. Verkstaden kan korrigera mer med fler parametrar och om det krävs även mekaniskt justera.

Vissa fokusproblem är inte linjära. Då kan en egen justering fungera för vissa avstånd, men inte för andra. Verkstaden kan då justera med fler parametrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar