Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla! Har lite funderingar kring Nikons kvalitetskontroller. Har inom kort haft strul med tre nyköpta objektiv. Först en 24-70 2,8 som inte var skarp. Fick skckas in för kalibrering och byte av fokusmotor. Sen hade jag nyligen en 85 1,4 G som fick microjusteras till +15 vilket ordnade biffen. Den blev superskarp men jag tycker ändå det är en rätt stor avvikelse. Igår köpte jag ånyo en 85 1,4 G och med den gick över huvud taget inte att få skarpa bilder. Åkte omgånde tillbaka till Mediamarkt och lösningen blev att jag fick skicka in både kamera och objentiv för justering. Brukar det bli bra att göra så eller skall jag oroa mig för att mina andra gluggar fokuserar galet när kamera kommer tillbaka. Har läst en del negativa inlägg där kamera och glugg kommer tillbaka efter gemensam justering, men där det fortfarande inte blir skarpt.

Får snart mitt drömkit bestående av hus plus tre objektiv. Borde man skicka hela rubbet till Lasses för injustering. Han skall väl vara rätt duktig på sånt, eller är vanliga Nikonverkstaden lika duktiga?

En gång är ingen gång.

Låter som om Nikon säljer för mycket.
De har väl fullt upp med att leverera kameror och objektiv.
Slutkontrollen outsourcad till användarna tror jag är en mycket profitabel affärsmodell - för Nikon och alla andra som tillämpar den. Särskilt som att de flesta kunderna ändå verkar bli ganska glada av att få det åtgärdat "gratis"...

En gång är ingen gång.

Låter som om Nikon säljer för mycket.
De har väl fullt upp med att leverera kameror och objektiv.
Slutkontrollen outsourcad till användarna tror jag är en mycket profitabel affärsmodell - för Nikon och alla andra som tillämpar den. Särskilt som att de flesta kunderna ändå verkar bli ganska glada av att få det åtgärdat "gratis"...
Jag blev inte så glad över att behöva skicka iväg objektuv ich jamera samna dag som objektivet blev köpt. Trir dock Nikon kommer ca rött snabba.

Alla ens grejer bör få åka med på justering. Det kan lika gärna vara kameran som objektivet som är feljusterat.

Det så att om kameran ligger på -5 och man har turen att få en glugg som också är -5 så funkar det ju perfekt, får du kameran justerad så den ligger på 0 blir gluggen, som tidigare var perfekt, - 5 i förhållande till kameran.

Att justera flera objektiv för att passa en kamera som inte är perfekt låter lite bakvänt för mig...

Det så att om kameran ligger på -5 och man har turen att få en glugg som också är -5 så funkar det ju perfekt, får du kameran justerad så den ligger på 0 blir gluggen, som tidigare var perfekt, - 5 i förhållande till kameran.

Att justera flera objektiv för att passa en kamera som inte är perfekt låter lite bakvänt för mig...

Jag bråkar inte om -5 eller + 5 hit eller dit. Vad gäller kameran så tror jag den är ok. Det är objektivet som strular. Men det kan vara vanskligt att endast justera en glugg.

Jag bråkar inte om -5 eller + 5 hit eller dit. Vad gäller kameran så tror jag den är ok. Det är objektivet som strular. Men det kan vara vanskligt att endast justera en glugg.

Ok, -5 var bara en siffra ur luften, jag kunde lika gärna säga -15. Sen kan ju kameran ligga på -5, ett objektiv på 0 och det verkar stämma rätt bra. Sen köper du ett nytt objektiv och det ligger på +5, med en kamera -5 blir det ju +10 medan det knappt hade märkts med en rättjusterad kamera.

Hur vet du att kameran är OK och att objektivet strular? Jag tycker definitivt att du ska lämna in alltihop på justering, då vet du att det lirar ihop sen.

Ok, -5 var bara en siffra ur luften, jag kunde lika gärna säga -15. Sen kan ju kameran ligga på -5, ett objektiv på 0 och det verkar stämma rätt bra. Sen köper du ett nytt objektiv och det ligger på +5, med en kamera -5 blir det ju +10 medan det knappt hade märkts med en rättjusterad kamera.

Hur vet du att kameran är OK och att objektivet strular? Jag tycker definitivt att du ska lämna in alltihop på justering, då vet du att det lirar ihop sen.
Nu förstår jag inte. Först skriver du att jag inte bör lämna in allt för justering. Jag svarar att det tänker jag gör ändå ifall någon av gluggarna strular. Sen svarar du att jag borde lämna in allt för justering vilket jag redan tillstått. Vad gäller kameran så tror jag den är ok. Har använt tre andra objektiv med den utan några problem. Därför tror jag den är ok.

Jag har aldrig skrivit att du inte ska lämna in allt, jag har skrivit att du ska det tre gånger ;-)

Då är vi överens!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar