Annons

Köpa 5DMkII och ... vad????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör själv med MK II och en del L gluggar till den..kolla min "kameraväska".

Som tidigare nämts, roa dig inte allt förmycke på felfokusering, för då kommer du alltid att oroa dig, för den risken finns där alltid. Vad gäller skärpan och gluggar så tycker jag ibland det blir ett tramsigt snobberi med dessa fasta gluggar. Köp du en 24-105 så ska du se att du kommer hur nöjd som helst. En extremt användbar glugg med underbar skärpa och bokeh.
Fel på gluggar och kamera kan det bli ovasett vilket märken/modell du köper.

Så sluta oroa dig och haka inte upp dig allt för mycket på kritiken på gluggarna.
Precis som tidigare nämts så är det ju dom få som är missnöjda med något som skriker högst och syns mest, även om dom är en minoritet.

Sen är det ju så klart bra att läsa på lite och se sig om, men man får inte fastna för hårt i det..för då kan man dra på det hur långt som helst.
 
Ja. Varför inte?

Ojämn kvalitet har jag för mig att nån påstod. Men man får "pröva fysiskt" före köp kanske.

Brått lönar sig inte sa ju Pekka Langer. Ska känna på 24-105:an först och se vad jag vill ha för brännvidd neråt.

Tack för tipset.

//Johan
 
Sådärja.

Nu kan ni sluta inputta. Beställde 5D2 med 24-105 nyss.

Jag har inte bestämt hur snäll jag skall vara med mig själv. Om jag är värd en vidvinkel också. Får läsa på.

Tack så länge!! Jag lär återkomma.

//Johan

Grattis, du lär nog bli nöjd.

Med det fina universalobjektivet finns väl ingen anledning springa ut och köpa nåt annat på en gång (eller ja... utom kanske 50/1.4 då, kul att du blev inspirerad :). Här finns annars några bilder från igår med Samyang 14, på ett fotoforum som tillåter foton dessutom :cool:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/980750

Till Bengt: där finns f.ö. länkat till ACR-profiler för Samyanget som jag testat och verkar helt ok. Vet inte hur dom står sig mot PT-Lens, men de är ju gratis om inte annat.
 
gamla 5D fortfarande duger väldigt bra till väldigt mycket - det är en gammal och trist kamera, men kan man leva utan liveview, vass af, snabb serietagning och trist skärm så presterar huset resultat som räcker väldigt långt.

Optiken och att ha en ff sensor i huset är det viktigaste, resten är lull lull :)

Sen så är ju AF i 5DMark2 uppdaterad (även om många hävdar att det är samma) med nya algoritmer så den är snabbare. Fotade en skidtävling igår och det var Canon premiär för min del - var lite osäker och hade en D700 med som backup...men den behövdes inte. 5Dn hade inga problem att låsa på åkarna. Förstår inte riktigt i vilka sammanhang 5Ds fokus skulle vara slö. Möjligen i riktigt dåligt ljus, där är D700 vassare.
 
Imponerande. Jag skall försöka följa med det där. Det verkar dock som om du haft tur med ditt exemplar.

Fokusindikering är alltid ett plus och spar tid.

Ännu mer att fundera på..

Kul.

//Johan
 
Sen så är ju AF i 5DMark2 uppdaterad (även om många hävdar att det är samma) med nya algoritmer så den är snabbare. Fotade en skidtävling igår och det var Canon premiär för min del - var lite osäker och hade en D700 med som backup...men den behövdes inte. 5Dn hade inga problem att låsa på åkarna. Förstår inte riktigt i vilka sammanhang 5Ds fokus skulle vara slö. Möjligen i riktigt dåligt ljus, där är D700 vassare.

Fler såna inlägg, tack!!

Man vill alltid höra att man köpt rätt...

BTW.. Recensionerna som finns här på FS får man väl som regel ta med en nypa salt?? Ingen vill väl erkänna ens för sig själv att man köpt bort sig.

//Johan
 
Johan- jag ska inte gå in på detaljer om kameror eller optik. Du skriver att du har långt till butik för att lämna tillbaka om det inte skulle vara bra. Om du bor på Åland, älskar att fota och vill lägga ned lite pengar. Ta kontakt med de större seriösa butikerna i Sthlm, be dem hålla det du vill testa i lager. Ta båten på fredag em och ha hela lördagen till att testa de kombinationerna du är nyfiken på. 5 timmar senare har du garanterat ett felfritt hus och optik som passar varandra. Båten hem och 24 timmar senare kan du sitta framför brasan och veta att det du köpt passar dig och varandra.
 
Sen så är ju AF i 5DMark2 uppdaterad (även om många hävdar att det är samma) med nya algoritmer så den är snabbare. Fotade en skidtävling igår och det var Canon premiär för min del - var lite osäker och hade en D700 med som backup...men den behövdes inte. 5Dn hade inga problem att låsa på åkarna. Förstår inte riktigt i vilka sammanhang 5Ds fokus skulle vara slö. Möjligen i riktigt dåligt ljus, där är D700 vassare.

Hastighetsmässigt är inte AF speciellt slö i 5dmk2, det är i vissa situationer som med exv backljus och där motivet, ett ansikte med lägre kontrast kan ställa till det och kameran låser inte där jag vet att andra gör det . AF i 5dmk2 låser inte heller ett och samma motiv i dåligt ljus som andra kameror jag har jämfört med kan göra

Jag tror att du med tiden kommer att upptäcka att i flera situationer så skiljer det mellan Nikons AF modul i D700 och den som sitter i 5dmk2 .
Jag säger därmed inte att 5dmk2 som jag har 2 st av är dåliga vad det gäller AF,, det finns andra som är lite bättre

Jag provade 1dmk4 när den kom och jämförde med d3s i lågljussituation, även där var Nikonmodulen lite bättre, något som även Kamera & Bild skrev och verifierade .

Nu har du fått min syn på saken
 
Jag tror att du med tiden kommer att upptäcka att i flera situationer så skiljer det mellan Nikons AF modul i D700 och den som sitter i 5dmk2 .
Jag säger därmed inte att 5dmk2 som jag har 2 st av är dåliga vad det gäller AF,, det finns andra som är lite bättre

Det tror jag också att jag kommer upptäcka men kanske inte lida av. Kör mest bröllop/porträtt och har en tendens till att mest lata mig med mittpunkten. Den skall ju vara väl så bra då jag förstått att det mest är de ytterpunkterna som är dåliga på 5Dn. So far har den inte haft några bekymmer alls i kyrkor och det räcker gott för mig - värre med dygnet-runt reportage kan jag tänka...
 
Redan nu tycks du ha sett en av svagheterna hos 5dmk2 AF. En annan är svagheter i att låsa sig även med mittpunkt och om motivet har låg kontrast
En av anledningarna att jag som fotograf och användare av 5dmk2 sedan den kom ut önskar mig bättre AF i nästa modell.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.