john78
Aktiv medlem
Hej,
jag har läst i en del böcker bl.a. av Bryan Peterson, att man för att få hela bilden i fokus, ska man först blända ner, så långt är jag med. Sen skriver han att man ska inte:
1 "fokusera med objektivet alls, utan istället ställa in fokus via avståndsinställningarna."
Vad är/hur hittar jag kamerans avståndsinställningar?
Sen ska man:
2 "ställa in avståndet manuellt så att markeringen hamnar ilinje med avståndsmärket på objektivet. Brännvidden bestämmer vilket avstånd du väljer".
Kan någon förklara enkelt för en nybörjare?
Han skriver också att han vid ett tilfälle att han:
3"ställer bländarenpå 22 och ställer in fokus via skärpedjupsskalan"
Snälla hjälp!!
Slutligen:
"ställer han in brännvidden på 130mm och bländaren på f/32, och sedan fokuserar jag en tredjedelin i bildens scen".
Hur spelar brännvidden in, och hur vet man hur långt in i scenen en tredjedel är?
Hoppas ni ursäktar att jag ställer en så här lång och jobbig fråga.
PS. Min kamera är en 450d, om det spelar in DS.
Mvh John
jag har läst i en del böcker bl.a. av Bryan Peterson, att man för att få hela bilden i fokus, ska man först blända ner, så långt är jag med. Sen skriver han att man ska inte:
1 "fokusera med objektivet alls, utan istället ställa in fokus via avståndsinställningarna."
Vad är/hur hittar jag kamerans avståndsinställningar?
Sen ska man:
2 "ställa in avståndet manuellt så att markeringen hamnar ilinje med avståndsmärket på objektivet. Brännvidden bestämmer vilket avstånd du väljer".
Kan någon förklara enkelt för en nybörjare?
Han skriver också att han vid ett tilfälle att han:
3"ställer bländarenpå 22 och ställer in fokus via skärpedjupsskalan"
Snälla hjälp!!
Slutligen:
"ställer han in brännvidden på 130mm och bländaren på f/32, och sedan fokuserar jag en tredjedelin i bildens scen".
Hur spelar brännvidden in, och hur vet man hur långt in i scenen en tredjedel är?
Hoppas ni ursäktar att jag ställer en så här lång och jobbig fråga.
PS. Min kamera är en 450d, om det spelar in DS.
Mvh John