ANNONS
Annons

Fokusering - Helios 44M

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosino

Aktiv medlem
Jag fick idag hem ett Helios 44M objektiv som jag köpt på eBay. Jag är totalt ute när det gäller gamla, manuella objektiv och behöver nu hjälp.

Problemet är att det inte går att ta annat är verkliga närbilder. Fokuseringen fungerar inte, allt är bara ett enda "blurr" när jag försöker använda objektiv till att ta vanliga foton, typ porträtt. Vad gör jag för fel? Jag riktar kameran mot ett föremål ett par meter bort, vrider på ringen på objektivet, men får ingen skärpa.

Jag har en Canon 550D och adapter. Det kom 3 mellanringar med också för att man skall kunna använda det som makrokit, men de har jag inte testat.

Kanske en helt dum fråga, men jag har som sagt ingen erfarenhet av sådana här objektiv från tidigare.

Jag fick idag hem ett Helios 44M objektiv som jag köpt på eBay. Jag är totalt ute när det gäller gamla, manuella objektiv och behöver nu hjälp.

Problemet är att det inte går att ta annat är verkliga närbilder. Fokuseringen fungerar inte, allt är bara ett enda "blurr" när jag försöker använda objektiv till att ta vanliga foton, typ porträtt. Vad gör jag för fel? Jag riktar kameran mot ett föremål ett par meter bort, vrider på ringen på objektivet, men får ingen skärpa.

Jag har en Canon 550D och adapter. Det kom 3 mellanringar med också för att man skall kunna använda det som makrokit, men de har jag inte testat.

Kanske en helt dum fråga, men jag har som sagt ingen erfarenhet av sådana här objektiv från tidigare.

Hej !

Hur ser adaptern ut:
Den bör se liknande ut som dessa:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...os+adapter.TRS0&_nkw=m42+eos+adapter&_sacat=0

dvs "platt". Bygger ut 1-2 mm. Det kan även li träff på div macroadapters, men dessa liknar mera
en mellanring, dvs 10-20 mm hög, sen kan även till den spegelösa finnas, även de är tjockare.

Det finns en avståndsskala på objektivet, står den på 8 (oändlighet, fast liggande), går det att
vrida på avståndsskalan ?

Är det som ovan så bör det fungera, annars är det nått fel på objektivet.

//MW

Senast ändrad:
Hej !

Hur ser adaptern ut:
Den bör se liknande ut som dessa:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...os+adapter.TRS0&_nkw=m42+eos+adapter&_sacat=0

dvs "platt". Bygger ut 1-2 mm. Det kan även li träff på div macroadapters, men dessa liknar mera
en mellanring, dvs 10-20 mm hög, sen kan även till den spegelösa finnas, även de är tjockare.

Det finns en avståndsskala på objektivet, står den på 8 (oändlighet, fast liggande), går det att
vrida på avståndsskalan ?

Är det som ovan så bör det fungera, annars är det nått fel på objektivet.

//MW

Tack för ditt svarl
Adapern ser ut som på bilden. Avståndsskalan går från 0,55 tii oändlighet, der går att vrida på den men den går mycket trögt - och inget händer med fokuseringen när jag vrider. Det verkar som om fokus skulle ha låsts till närbildsläget,
Jag kan ju använda den för makrobilder, men hade gärna sett att den fungerat för vanlig fotografering också.

Bländarringen fungerar, der går att ändra bländaren.

Snäckgängan har antagligen gammalt fett som har beckat igen, så att man måste ta isär och göra rent. Den ska gå lätt, och när man vrider från läget oändligt ska objektivet skjutas ut framåt. Om det sitter fast i främsta läget och vägrar röra sig, så är det antagligen bara ringen som vrids när du vrider, och inte den gängade delen därinne. Ringen trycker med tre små låsskruvar mot den där snäckgängade muffen, och de glider antagligen när du vrider.

När man vrider avståndsskalan ska alltså objektivet åka ut och in beroende på vilket håll.

Snäckgängan har antagligen gammalt fett som har beckat igen, så att man måste ta isär och göra rent. Den ska gå lätt, och när man vrider från läget oändligt ska objektivet skjutas ut framåt. Om det sitter fast i främsta läget och vägrar röra sig, så är det antagligen bara ringen som vrids när du vrider, och inte den gängade delen därinne. Ringen trycker med tre små låsskruvar mot den där snäckgängade muffen, och de glider antagligen när du vrider.

När man vrider avståndsskalan ska alltså objektivet åka ut och in beroende på vilket håll.

Objektivet åker ut och in när jag vrider på avståndsskalan, det blir kortare och längre. Men trots det får jag inte någon skärpa?
Jag har kontaktat säljaren så jag får se vad/om han svarar först, men sen provar jag bog att rengöra det. Lyckas jag inte fixa det så får jag konstatera att jag gjort en dålig affär ;) Vad ska man rengöra och smörja med?

Objektivet åker ut och in när jag vrider på avståndsskalan, det blir kortare och längre. Men trots det får jag inte någon skärpa?
Jag har kontaktat säljaren så jag får se vad/om han svarar först, men sen provar jag bog att rengöra det. Lyckas jag inte fixa det så får jag konstatera att jag gjort en dålig affär ;) Vad ska man rengöra och smörja med?

Rengöringen brukar man kunna göra mekaniskt när man har tagit isär det, att helt enkelt torka av fettet som finns där. Sedan anfettar man lätt med ett chassifett, exempelvis med litium.

Om det som du säger fungerar mekaniskt, kan det bero på att objektivet har varit isärtaget, och när det sattes ihop igen, att det gick i fel gängor, så att det inte kommer tillräckligt långt bak för att fokusera vid oändligt.

Snäckgängan har flera ingångar, jag vet intge hur många det är på Helios 44, men om det är låt säga fem ingångar, finns fyra sätt att sätta ihop det fel, och bara ett kommer att vara rätt. Om man sätter ihop objektivet med fel ingång i snäckan, blir fokuseringen fel, och man kommer inte till oändligt.

Rengöringen brukar man kunna göra mekaniskt när man har tagit isär det, att helt enkelt torka av fettet som finns där. Sedan anfettar man lätt med ett chassifett, exempelvis med litium.

Om det som du säger fungerar mekaniskt, kan det bero på att objektivet har varit isärtaget, och när det sattes ihop igen, att det gick i fel gängor, så att det inte kommer tillräckligt långt bak för att fokusera vid oändligt.

Snäckgängan har flera ingångar, jag vet intge hur många det är på Helios 44, men om det är låt säga fem ingångar, finns fyra sätt att sätta ihop det fel, och bara ett kommer att vara rätt. Om man sätter ihop objektivet med fel ingång i snäckan, blir fokuseringen fel, och man kommer inte till oändligt.

Ojdå, det låter invecklat... Nåja, jag får ta det här som ett hobbyarbete nån regnig dag, jag har aldrig öppnat ett objektiv förr så om inte annat så kan det vara intressant att se hur det ser ut inuti :)

Jag har inte så stora förhoppningar om att varken få pengarna tillbaka eller objektivet att fungera, men tur i oturen är att det inte är så stor summa jag förlorat i så fall. Hobbyn får ju kosta, jag får glädjas åt att det inte var ett L-objektiv från Canon eller liknande :)

Tack till er alla för era svar!

Det är ganska enkelt att ta isär så mycket som du behöver.

Jag vet inte precis hur det ser ut på Helios, själva stoppet för avståndsinställning kan vara lite olika för olika objektiv. På en del av dem är det viktigt att rätt gänga kommer i, för andra kan det vara helt enkelt att avståndsringen inte sitter riktigt rätt.

I det senare fallet är det väldigt enkelt. Då lossar man skruvarna som håller ringen med avstånd och vrider till ett annat läge och drar fast igen, så att man kan få in det längre. Precis i vilket läge är enklast att se om det sitter på kameran med liveview, och man fokuserar på någonting långt bort.

Sedan drar man bara fast ringen med oändligt vid strecket där, så fokuserar det normalt.

Om man ska rengöra och smörja upp, lossar man låsskruvarna och plockar av avståndsringen.

Sedan kan man gänga ur objektivet helt och torka av gängorna både inne i fattningen och utanpå själva objektivet. Man torkar rent ordentligt och lägger på lite chassifett - väldigt lite av det tjockaste fettet man kan få tag på. Du behöver bara en liten klick, så man kan faktiskt be en bilmek att få en liten klick chassifett i stället för att köpa en hel burk.

När man har avståndsringen borta kan man ställa in till oändligt och sedan sätta på ringen i rätt läge.

Tack så mycket för instruktionerna! Det får bli en pysselkväll vid lämpligt tillfälle.

/Lena

Är du säker på att det inte sitter en mellanring på objektivet, utöver de du fick vid sidan om? Det är ju en möjlig orsak annars.

Är du säker på att det inte sitter en mellanring på objektivet, utöver de du fick vid sidan om? Det är ju en möjlig orsak annars.

Kanske det gör det, jag måste kolla när jag kommer hem - tack för tipset!

På den del som är närmast kameran sitter en metallplugg av nåt slag (liknar en metallnit) som jag inte vet vad den har för funktion? Men kanske det är en mellanring som sitter så hårt att jag inte fått den rubbad fast jag försökt vrida på alla håll och kanter på objektivet?

Jag läste bekrivningen på ebay igen och så här står det:
- Makroringe bestehend aus 3 x verschiedene und 2 x Anschlussringe (jeweils für die Kamera und für das Objektiv)

det skall alltså vara 3 olika makroringar och 2 "anslutsringar". Det borde då betyda att en är fast i objektivet, om jag förstår saken rätt, eftersom 3 ringar och adaptern fanns separat från objektivet.

Här är det en bild av objektivet. Metallskruven satt inskruvad i hålet, men trots att jag skruvat bort den får jag inte den nedre delen med metallringen att röra sig. Ska den delen bort om man ska använda objektivet som ett vanligt 58 mm objektiv? Ska det skruvas bort eller dras bort?

Bilagor

• IMG_1415.jpg
    IMG_1415.jpg
    69.7 KB · Visningar: 39
Helt klart sitter någon form av adapter bakpå, och Helios 44 brukar ha en M42 gänga.

När objektivet är i läge oändligt ska bakre linsen skjuta ut lite grann bakåt från fattningen.

Ringen som ligger där bredvid ser ut att vara till Hasselblad 1000/1600F eller Kiev, som har samma fattning. Med en Kiev, som är i formatet 6x6 cm kan man bara ta extrema närbilder med objektivet, eftersom den har ett flänsmått på ungefär åtta centimeter.

Och för att den ska passa i en M42-adapter till Canon EOS ska adaptern som sitter på tas loss.

Det kan vara svårt, eftersom aluminiumgängor har en förmåga att bita sig fast, men objektivets fläns sitter strax bakom bländarringen. Se bild här.

Det ska alltså vara ungefär en halv centimeter slät yta strax bakom bländarringen, och där ska du kunna skruva av den från adaptern som den har monterats på.

Jeees! Jag tog till mina kvinnokrafter och lyckades vrida loss det! Tusen tack för hjälpen, jag är imponerad av hur bra hjälp jag fått!

Nu måste jag bara skaffa nån annan typ av adapter för att kunna använda den på kameran, men jag provade med att hålla linsen löst framför kameran och det märktes att det fungerar helt annorlunda nu :) Visserligen är fokusringen trög, så det ska jag nog försöka fixa till ännu, men det verkar i alla fall vara i skick när jag får lämplig adapter.

Tusen tack igen till er som gett goda råd!!!

Du har helt klart en av mellanringarna kvar på objektivet.

Skruven ska sitta i hålet och tillhör nog låsmekanism som gör att du ska kunna vrida och få bort mellanringen.

Hittade annonsen som du antagligen köpte från. Där syns att det sitter flera mellanringar på objektivet. På bilden nedan har jag markerat med en pil ungefär var själva objektivet slutar slutar.

Bilagor

• Image 004.jpg
    Image 004.jpg
    107.8 KB · Visningar: 24
Du fick en länk i #2 till adaptrar för M42 som antagligen är gängan du har frilagt nu.

Den bygger bara ett par millimeter på kamerahuset, och det ska gå att fokusera till oändligt.

Jo, tack för länken! Den adapter jag hade som passade på kamerahuset liknade de som du länkade till, så jag trodde att det var samma om jag hade. De kostar ju som tur är inte många euro, så det är bara att beställa.

Och du ska alltså ha den som är AF-confirm, eftersom du får indikering av skärpa i sökaren och kan använda den på fri hand då. Kameran kan indikera skärpa om objektivet står på f/5,6 eller större.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar