ANNONS
Annons

Frågor om m42-adaptrar till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är helt såld på m42! Wow så kul!

Jag gör nästan inget annat än fotar, jo sitter på Ebay och köper objektiv och gogglar om M42 fotografering ;)
Nu har jag fått hem en Industar-61 L/Z MC 50mm f/2.8, jag tror den har halvmakro iaf, är den bra på närfoton, den är underbar! $40 betalade jag
Har beställt (skäms nästan över min girighet, tur de är billiga!) :
ASAHI PENTAX SUPER TAKUMAR 50mm 1:1.4 , den dyraste men tror jag fick den billigt $90
Industar-50-2 Pancake $20 med frakt
HELIOS-44M-6 2/5 $29.99
Mir-1B 2.8/35 $49, säkert dyrt men jag hittade ingen billiga och ville ha den!
JUPITER-11A f4 135mm $39
Vivitar 135mm 2.8 $15 Den kanske inte är en höjdare....
skulle vilja ha MC JUPITER-9 2/85 och Volna 9 2.8/50 MC

Har ännu inte fått någon adapter med chip så jag gissar mig fram, det går ganska bra med exponeringen men fokus, ack så svårt och jag behöver verkligen bildstabilisatorn!
Snälla om ni har tid och lust, kolla lite på en del av de bilder jag tagit och kom med lite råd eller respons, jag tår kritik hehe:)
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=280971
I en del fall bryr jag mig inte om att skärpan sitter rätt då det kan vara fint med mjukt softade bilder. Jag bara knäpper mest utan tanke. Tränar helt enkelt.
Bilderna är en aning färgfixade och jag lägger alltid på lite skärpa. I något enskaka fall har jag klonat bort något .
På vissa bilder använde jag iso 400. De flesta är tagna med mycket öppen bländare men sällan fullt öppet. Bilden är tyvärr små då jag har den storleken på bilder på facebook.
 
Länken du lämnade hänvisar till den som surfar in på dens egen fotosida, inte till DIN fotosida :)
Rätt länk

Hehe...
Helios-58'an är riktigt trevlig, och ett bra köp för 30$. Du har dessutom fått tag på den allra sista versionen, den med bäst antireflexbehandling och bäst mekanik, så var nöjd... :)
Super Takumar 50 är legendarisk, av många både bra och mindre realistiska orsaker. Den var fantastisk för sin tid, men för samma pris finns många likvärdiga/bättre alternativ idag.

Vivitar/Komine 135F/2.8 är ingen höjdare, men Vivitars Tokinatillverkade 135'a är riktigt trevlig. Annars är det nog svårt att hamna riktigt fel på det med 135'orna - det finns många bra varianter här. De bästa jag hittat:
Mamiya Sekor SX 135/2.8 (M42)
CZ135/3.5MC (M42)
Contax 135/2.8
Takumar/Super Takumar 135/3.5 (M42)
Nikon AIS 135/2.8

Jupiter-9 är riktigt trevlig, ett objektiv med mer "karaktär" får man leta efter. Men det är skarpt så det räcker när man bländat ner lite...
 
Manuell 850/900 användning

hej
köpte nyligen en A850, men jag hittar banne mig inte menyvalet där man kan säga åt kameran att exponera "utan objektiv", alltså med adapter-användning. Det fanns på A100, det fanns på A700 och K-M 5d/7d, men nej, går ej att hitta det på min A850. Blir tokig. Vill gärna använda kameran med manuella objektiv, även i A-läget.
Tips?
Rädda mig !
 
Har jag förstått rätt så har Sony valt att ta bort denna funktion i alla sina DSLR efter A700.
 
så du menar att man inte kan använda manuella objektiv + adapter i annat än M-läget på Sonys proffskameror? känns ju helt...galet....
 
Sony tycks ha en viss förtjusning över att ta bort funktioner som är svåra att förstå anledningen bakom.
Ett annat exempel är att de tagit bort programväxlingen i program-laget i alla nya kameror upp till 500-serien.
 
så du menar att man inte kan använda manuella objektiv + adapter i annat än M-läget på Sonys proffskameror? känns ju helt...galet....
Korrekt - nu behövs en extern exponeringsmätare för att det ska fungera optimalt. Detta är den enda anledningen till att jag behåller min a700 efter det att a900 inhandlats.
 
Nu har jag fått hem ett par adaptrar med af confirm

Nu har jag fått hem ett par adaptrar med af confirm,
Det funkar ju hur bra som helt i både A och det manuella läget på min a300,
Jag föredrar det manuella då A läget med m42:eek:rna väljer en långsammare slutartid och bilden blir för ljus. Det gör det manuella oxå men där väljer jag sen snabbare slutartid än ljusmätningen förestår. Så det är inga problem.
Nu är jag kanske lite mosig i skallen efter så mycket läsande och googlande, men, vilken skillnad blir det på en a700/a100 med chippade adaptrar ?? Jag beställde ju en en a100 (som inte är hemma ännu), men eftersom jag fick den för 1600:- är det ingen katastrof, min som vill börja fota och kan ta den.

Har fått tag på fler fynd :
Yashinon DX 50mm 1.4 + Vivitar Teleconverter 2x med kamera Yashica J-7, linser och en massa annat
för $30 :) Men jag tar bara hem objektiven
en:
Chinon 55mm 1.7 + Chinon 135mm 2.8 för 300:- på blocket, med kamera, men den ville jag inte ha...
och en :
HELIOS AUTO ZOOM 70-150MM f/3.8 för 3 brittiska pund, men det finns väl inga zoom objektiv gjorda av Helios??
Iaf. skall jag ha den för att testa hur det funkar med en m42 zoom

Har inte fått hem dem ännu.
När jag testat alla kommer jag att sälja av de jag inte gillar.
 
kidix - håll nu an ett tag.

En del av det som finns med m42x1 är guldkorn, men mycket är ren dynga. Spontant känns det som att Du handlar med hagelbössa ( = förr eller senare träffar jag rätt ). Det kan bli rätt dyrköpta erfarenheter innan Du landar rätt. Försök göra hemläxan innan Du handlar, så slipper Du obehagliga/onödiga överraskningar.
 
Ingen fara, jag är en hagelbössa hela jag :) Jag är säker på att jag kan sälja det jag inte vill ha. Det är viktigt att objektiven "känns" rätt, även att hantera. En del är svårare att fokusera med, en del är tyngre.
Om jag bara köpte det jag hört talas om hade jag inte ens tittat på helios zoomen för 3 pund, fick den i dag och den är helt underbar i i bildkvalite´! Om jag sedan lär mig hantera den är en annan sak (nycket mer att hålla reda på!)

Vi är alla olika i temperament och sätt att vara, jag är galet impulsiv och nyfiken ;)

Nu börjar jag få till fokuserandet :)
Vad kul detta är!
I går var jag i botaniska trädgården i Gtb och fick så himla fina bilder, hade även med min beercan och minolta 50mm macro 2.8 men fick mycket finare foton med mina kära m42 :eek:r :)

Men nu har jag stött på en fråga som jag kanske får öppna en ny tråd om.

kidix - håll nu an ett tag.

En del av det som finns med m42x1 är guldkorn, men mycket är ren dynga. Spontant känns det som att Du handlar med hagelbössa ( = förr eller senare träffar jag rätt ). Det kan bli rätt dyrköpta erfarenheter innan Du landar rätt. Försök göra hemläxan innan Du handlar, så slipper Du obehagliga/onödiga överraskningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.