Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusera på långt avstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Jag försökte ta landskapsbilder på 2 km avstånd med mitt Nikon 55-200 mm objektiv. Jag zoomade in så mycket det gick och lät kameran fokusera automatiskt. Kameran blinkade till i sökaren på den punkten jag ville men bilderna blev inte skarpa där för det.

Prövade även att vrida på fokuseringen manuellt och det gick att ställa fokusen både för lång och för kort. Det borde väl innebära att objektivet ska kunna fokusera på det avståndet och även längre bort än så? Blev det svårare för kameran att fokusera på 2 km avstånd när det var kväll/natt och mörkt ute? Hur skulle jag gjort för att lättast få fokusen på rätt ställe?

Jag försökte ta landskapsbilder på 2 km avstånd med mitt Nikon 55-200 mm objektiv. Jag zoomade in så mycket det gick och lät kameran fokusera automatiskt. Kameran blinkade till i sökaren på den punkten jag ville men bilderna blev inte skarpa där för det.

Prövade även att vrida på fokuseringen manuellt och det gick att ställa fokusen både för lång och för kort. Det borde väl innebära att objektivet ska kunna fokusera på det avståndet och även längre bort än så? Blev det svårare för kameran att fokusera på 2 km avstånd när det var kväll/natt och mörkt ute? Hur skulle jag gjort för att lättast få fokusen på rätt ställe?

Kan tänkas att objektivet fokuserar "bortom oändligheten" och därför blir det oskarpt.
En bra metod är att starta Live view, zooma in maximalt och sedan fokusera manuellt tills det är skarpt.

edit: Kolla upp lite om "Hyperfokalavstånd"
Du kan beräkna var fokus ska ligga för att maximera skärpedjupet:
http://dofmaster.com/dofjs.html

På avstånd kring 2 km bör du ha ett skärpedjup från ca 500 meter till oändligheten med ett 200 mm objektiv, lite beroende på vilken bländare du valt. Jag tror knappast att oskärpan beror på att kameran fokuserar fel utan att det är otroligt svårt att få skärpa på så långt avstånd. Med stativ, bra ljusförhållanden och ett mycket skarpt fast objektiv kanske man kan få hyfsad skärpa på så långt avstånd, annars inte.

Kan tänkas att objektivet fokuserar "bortom oändligheten" och därför blir det oskarpt.
En bra metod är att starta Live view, zooma in maximalt och sedan fokusera manuellt tills det är skarpt.

edit: Kolla upp lite om "Hyperfokalavstånd"
Du kan beräkna var fokus ska ligga för att maximera skärpedjupet:
http://dofmaster.com/dofjs.html

Har inte Live view på min Nikon D60. Brukar zooma in och ställa fokuset genom att titta i sökaren vilket var svårt på 2 km avstånd. Den blinkade till och bekräftade fokuset på punkten jag valt men det blev ändå inte tillräckligt bra.

På avstånd kring 2 km bör du ha ett skärpedjup från ca 500 meter till oändligheten med ett 200 mm objektiv, lite beroende på vilken bländare du valt. Jag tror knappast att oskärpan beror på att kameran fokuserar fel utan att det är otroligt svårt att få skärpa på så långt avstånd. Med stativ, bra ljusförhållanden och ett mycket skarpt fast objektiv kanske man kan få hyfsad skärpa på så långt avstånd, annars inte.

Ok, mitt objektiv är inte fast och jag tog bilderna mellan 22-24 i mörkret. Visst ser det ut som skärpen är på rätt ställe på dom flesta bilderna, kan ju läsa texten på bron på 2 km avstånd på en 10 megapixelsbild. Men den är ändå inte skarp känns det som. Kanske inte kan begära mer än så av en billig kamerautrustning?

Tänkte ändå testa fråga här om det går att få ut bättre bilder än så. Någon kanske har nått bra tips man vet ju aldrig. :)

Du kanske menar att bilden är brusig?

Ja, det var precis det jag menade utan att inse det. Nu när du sa så inser jag att den inte är oskarp utan bara brusig. Någon skrev tidigare att Nikon D60 är en gammal kamera med mer bildbrus än en modern kamera. Då är det nog inte så mycket att göra åt då om jag inte byter kamera.

För det här är väl bildbrus som gör bilden oskarp runt texten på bron?

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    28.1 KB · Visningar: 202
Går det att få det bättre genom att vrida fokusringen manuellt är det något fel på resulatet av autofokuseringen. Men det kan ju antingen beror på att något är tokigt med din utrustning, eller helt enkelt att den inte fick riktigt rätt på det hela i de ljusförhållanden som uppenbarligen rådde.

I mörker brukar man få bäst resultat med stativ och låg ISO och långa slutartider. Din bild är också lite överexponerad tycker jag eftersom det ljusa är väldigt ljust. Prova stativ och låg ISO och lång slutartid men lite mörkare bild. Om det mörka blir för mörkt så kan du ljusa upp det i datorn i efterhand, och med låg ISO så blir bruset inte alls lika framträdande.

I mörker brukar man få bäst resultat med stativ och låg ISO och långa slutartider. Din bild är också lite överexponerad tycker jag eftersom det ljusa är väldigt ljust. Prova stativ och låg ISO och lång slutartid men lite mörkare bild. Om det mörka blir för mörkt så kan du ljusa upp det i datorn i efterhand, och med låg ISO så blir bruset inte alls lika framträdande.

Bilden är överexponerad. Jag tog flera bilder för att göra en HDR bild. Tog några ännu mer överexponerade, några underexponerade och även några normala. Använde stativ och ISO 100. Klippte ur en liten bit av en av bilderna här bara för att få reda på om oskärpan var pg.a. bildbrus.

Hej
Med ett relativt billigt objektiv och höga ISO på en äldre kamera kan man inte förvänta sig skarpa bilder på långa avstånd. Sen kan du dessutom drabbas av värmedaller i luften som gör bilden ännu oskarpare, i en stad finns ju alltid en massa värmekällor och har det varit en varm dag så är det helt kört tycker jag då hjälper inte ens ett mycket skarpt objektiv.

Hej
Med ett relativt billigt objektiv och höga ISO på en äldre kamera kan man inte förvänta sig skarpa bilder på långa avstånd. Sen kan du dessutom drabbas av värmedaller i luften som gör bilden ännu oskarpare, i en stad finns ju alltid en massa värmekällor och har det varit en varm dag så är det helt kört tycker jag då hjälper inte ens ett mycket skarpt objektiv.

Det var en bra genomgående förklaring. Ska göra ett nytt försök till vintern igen och se vad skillnaden blir. Hade faktiskt ingen aning om att det fanns något värmedaller fören du sa det, men det förklarar mycket av mina andra bilder och varför dom blivit som dom blivit.

Kanske. Det kan också vara skakningsoskärpa. Använde du stativ? Vilken slutartid hade du inställd?

Jag använde stativ. Dock stod stativet på ett trägolv på balkongen som sviktade när jag gick. Försökte att stå inne och ta kort med fjärrkontrollen pg.a. det. Det blåste även lite. Kameraremmen svajade något under fotandet, men jag trodde inte den skulle ge några skakningar. Det kan dock ha påverkat.

Exponeringstiden på just den bilden var c.a. 2 minuter tror jag +/- några sekunder. Hittar inte vilken av alla bilderna det var, men dom som är ungefär likvärdiga har c.a. 2 minuters exponeringstid.

Det är nog både bildbrus och skakningsoskärpa som bidrar mest till det oskarpa intrycket. Fotografera med live view inställt, så att spegeln är uppfälld, häng något tungt under stativet för att staga upp. Ta av eventuella UV filter. Att zoom in och fokusera fungerar heller inte alltid så bra eftersom vissa objektiv ändrar fokus en aning beroende på brännvidd. Vet dock inte hur just ditt 55-200 fungerar i det avseendet.

Ett lämpligt experiment är att ta samma bild i dagsljus. Med samma ISO-inställning och samma bländare så bör slutartiden bli tillräckligt kort för att eliminera eventuell skakningsoskärpa. Om bilden ändå blir oskarp så får man gå vidare och leta andra faktorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar