Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusera med tumknapp EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Har köpt en 7D och får inte riktigt till inställningarna. På min gamla 30D så hade jag fokus på tumknappen och ljusmätningen på den vanliga fokusknappen Får inte till detta på 7:an

Finns inte den inställningen?

Har varit inne där och trixat och tryckt men inte fått till det. Måste ha missat något då. Tack för hjälpen.

Alltid skönt att få bort alla felkällor så att det som vanligt ramlar ner i det beryktade skit-bakom-spakarna-felet :)

Har köpt en 7D och får inte riktigt till inställningarna. På min gamla 30D så hade jag fokus på tumknappen och ljusmätningen på den vanliga fokusknappen Får inte till detta på 7:an

Finns inte den inställningen?

Vilken knapp menar du med "tumknappen"? Vilken knapp är det du försöker få till det på?

Har varit inne där och trixat och tryckt men inte fått till det. Måste ha missat något då. Tack för hjälpen.

Alltid skönt att få bort alla felkällor så att det som vanligt ramlar ner i det beryktade skit-bakom-spakarna-felet :)

Finns beskrivet på sid. 217 i manualen.
//Curt

Det är väl så att fokus ligger BÅDE på avtryckaren och AF-ON när kameran kommer från fabrik.
Det man vill göra är väl då att stänga av fokus på avtryckaren. VIlket görs i menyn C.Fn IV: Manövrering/Övrigt alterantiv 1 Egna inställnignar

Petter ...

Ja, det är helt korrekt. För normalt fotograferande behåller jag både halvtryck på avtryckaren och AF-ON till att fokusera med, men ändrar AF-ON till att använda den registrerade AF-punkten (HP, Home Point).

Tack för alla svar.

Har efter lite trixande fått till det så att jag har fokus på tummen och ljusmätning på avtryckaren. Vet inte hur jag missade det första gången, måste haft otur när jag tänkte för nu fick jag til det direkt

Tack för hjälpen som sagt

ANNONS