Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusera manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej.

Många skriver att dom fokuserar manuellt.

Jag har en Canon 350D och begriper inte hur man kan fokusera för hand och vara säker på att skärpan igger rätt. Har man en stor bländaröppning så tycker jag att allting ser kanon bra och skarpt ut när jag tittar i sökaren. Men i datorn är det oskarpt...

Är det att 350D har en väldigt liten sökare som är problemet eller missar jag någonting?

Fokuserar man tills kameran piper och fokuseringspunkten blinkar rött och då vet man att det är bra? Eller hur vet man att fokusen ligger rätt?

Tacksam för hjälpen.
 
Vitsen är att du helt enkelt ska fokusera tills du ser att det är skarpt i sökaren, en träningssak. Nu är ju dock sökaren som du säger liten, men det är ju tyvärr som det är...

//Larsa
 
tycker jag har inga problem, att få skärpan rätt.

kanske inte fel på maskien utan männskliga faktorn. (syn fel kanske)

mvh anders
 
skaffa en kamera med större sökare...då blir det mkt enklare. fast egentlgien förstår jag itne varöfr man vill fokusera manuellt, i de allra flesta lägen är dagens autofokusobjektiv mkt säkra så varför ska man böka med manuellt??

jag äger iofs två st manuella objektiv men det är mest för att de var så väldigt billiga i inköp och jag ska ha dem i sådana lägen där autofokus inte är ett krav, porträtt, natur och dyligt...
 
Som sagt så är det inte så himla ofta du behöver använda MF men en sak jag funderar över är om du har vana vid manuell fokusering från tidigare?

Som jag skrev så är det en träningssak. Vrid skärpan så att du tycker att det ser så skarpt ut som möjligt (där du nu vill ha skärpan) sedan så "gungar" du lite lätt med skärpan fram & tillbaks runt skärpeläget så tror jag att du ska hitta det optimala läget. Ju vanare du blir desto mindre behöver du "gunga" tills du hittar skärpan...

Nu är ju din sökare liten & mörk & om du dessutom har ljussvag optik så gör det inte saken bättre.

Så länge du inte har problem med AF så tycker jag dock att du kan skippa MF...

//Larsa
 
Finns det ingen grön prick?

Hoppas ni tillåter att en D70-nisse hoppar in.
I nämnda kameras sökare, nere till vänster, finns en liten grön prick som tänds när vald fokuspunkt ligger rätt i fokus. Finns det ingen motsvarighet hos Canon. Jag har fått mycket bättre MF-skärpa efter att jag upptäckte den.

//Lasse

Edit: Jag menar samma prick som blippar till när AF:en är klar. Den blippar till även vid MF.
 
Det gör det säkert men vitsen med MF är ju att man själv ska bedöma skärpan & inte lita till kamerans val, då kan man lika gärna köra AF.

//Larsa
 
Jag föredrar ofta manuell fokusering, eftersom jag inte riktigt blivit vän med autofokusen. Den väljer ofta att fokusera på annat än det jag tänkt mig, om jag inte väljer fokuspunkt manuellt (och då går det ofta snabbare att fokusera manuellt från början).

Jag tycker att det är jättesvårt att fokusera manuellt med 20D som jag använder mest, och det beror nog inte bara på att jag är skumögd :)Varje gång jag sätter min gamla AE1 från -77 mot ögat så är det som en uppenbarelse. Sökaren är stor och ljus, och man ser bra var skärpan ligger. Dessutom finns en prisma i mitten som hjälper till med fokuseringen. Jag har också en mätsökarkamera med stor sökare där man ser en skuggbild som hjälper till att fokusera precist. Av någon anledning är sökarna inte prioriterade alls på dagens "enklare" kameror.

Det enda som hjälper när man är begränsad till en digital i konsumentklass är träning, och att använda så ljusstarka objektiv man kan eftersom även sökaren blir ljusare då.
 
yalazy skrev:
Av någon anledning är sökarna inte prioriterade alls på dagens "enklare" kameror.

Canon & Nikon har tråkiga sökare, Olympus små sökare (vet inte hur de är i ljushet).

Däremot så har Pentax & Konica/Minolta lagt ned mer jobb på sina sökare. Pentaxen är riktigt hyfsad & K/M D7D:s sökare är nästan som det man är van från äldre SLR-kameror.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Canon & Nikon har tråkiga sökare, Olympus små sökare (vet inte hur de är i ljushet).

Däremot så har Pentax & Konica/Minolta lagt ned mer jobb på sina sökare. Pentaxen är riktigt hyfsad & K/M D7D:s sökare är nästan som det man är van från äldre SLR-kameror.

//Larsa

Minsann! Får väl se om man kan få tillfälle att titta in i en Pentax eller KM digital system nångång. En bra sökare skulle prioriteras HÖGT. Men när jag andas om byta system så bleknar alla härhemma ;)
 
Ursäkta en nybörjare..men hur kan kamerans autofokus veta hur/var jag ska ha skärpan ??
Kreativa bilder byggs bäst med manuell fokus..
Mvh/Gunte..
 
gunte skrev:
Ursäkta en nybörjare..men hur kan kamerans autofokus veta hur/var jag ska ha skärpan ??
Kreativa bilder byggs bäst med manuell fokus..
Mvh/Gunte..

Nybörjare var väl att ta i Gunte!

En kamera kan inget & vet inget.

//Larsa
 
gunte skrev:
Kreativa bilder byggs bäst med manuell fokus..
Mvh/Gunte..

Då har du rätt system Gunte i fall du skulle få nåt infall & köpa digitalt (huga!)...

Dynax 7D har en bra sökare.

//Larsa som är fast & har beställt...
 
yalazy skrev:
Jag föredrar ofta manuell fokusering, eftersom jag inte riktigt blivit vän med autofokusen. Den väljer ofta att fokusera på annat än det jag tänkt mig, om jag inte väljer fokuspunkt manuellt (och då går det ofta snabbare att fokusera manuellt från början).

Nu när jag ändå snurrat iväg den här tråden så fortsätter jag väl.

Camilla. Att låta kameran välja fokuspunkt är ett otyg som man ska undvika i allra möjligaste mån. Det kan möjligtvis användas när man med kontinuerlig AF fotar något i flykt (typ fågel el. nåt annat snabbt).

Annars så väljer man endera mittenpunkten & låser skärpan med den eller så väljer man den punkt som ligger bäst till. Själv så föredrar jag mittenpunktsvarianten & vidhåller att den är mycket snabbare än MF om man inte är oerhört driven, vilket i & för sig är svårt att vara med många av dagens sökare.

Den automatiska varianten, att kameran väljer punkt på den del av motivet som är närmast, är mycket osäker & leder allt som oftast till felskärpa om man dessutom kör med stor bländare.

Att man dessutom, långt ifrån alltid, vill ha skärpan på det som är närmast är ju också en aspekt. Dessa punkter har dessutom en tendens att bli lurade av kontrastrika delar i motivet & kan därför lägga skärpan helt fel.

//Larsa
 
Nybliven nybörjare funderar...

Jag har provat att köra med endast mittpunkten som fokuspunkten för AF. Det som är problemet är att fokuserar jag automatiskt mot ansiktet så erbjuder kameran tokiga bländar och slutarvärden eftersom övre delen har ett ljust himmel...

Alltså, jag kör AF, riktar fokuseringspunkten mot objektet, dvs ansiktet, trycker avtryckaren halvvägs så att fokusen hittas, utan att släppa knappen panorerar jag bilden till det önskade och fortsätter att trycka vidare...

Det som plötsligen slog mig är: Kan man låsa fokusen utan att behöva koppla om AF till MF tills bilden är tagen? För då kan jag lägga fokusen först, panorera och trycka på avtryckaren från början så att värdena blir mera korrekt?
 
Med många kameror så kan man låsa AF & ljusmätning separat, hur det är med din 350D vet jag inte men kolla i bruxisen.

Annars så blir det i de flesta fallen riktigt om du låser på ett ansikte. I de flesta fall så är det ju ansiktet som ska vara rätt exponerat. Om det är så att bakgrunden blir för ljus så är kontrasterna för höga, att exponera efter bakgrunden hade bara gett ett för mörkt ansikte i stället.

Om kontrasterna en solig dag är för stora mellan ett ansikte & bakgrund så föreslår jag att du fäller upp blixten & lägger på en upplättning, dra då ned blixten 0,7-1,3 steg.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Nu när jag ändå snurrat iväg den här tråden så fortsätter jag väl.

Camilla. Att låta kameran välja fokuspunkt är ett otyg som man ska undvika i allra möjligaste mån. Det kan möjligtvis användas när man med kontinuerlig AF fotar något i flykt (typ fågel el. nåt annat snabbt).

Annars så väljer man endera mittenpunkten & låser skärpan med den eller så väljer man den punkt som ligger bäst till. Själv så föredrar jag mittenpunktsvarianten & vidhåller att den är mycket snabbare än MF om man inte är oerhört driven, vilket i & för sig är svårt att vara med många av dagens sökare.

Den automatiska varianten, att kameran väljer punkt på den del av motivet som är närmast, är mycket osäker & leder allt som oftast till felskärpa om man dessutom kör med stor bländare.

Att man dessutom, långt ifrån alltid, vill ha skärpan på det som är närmast är ju också en aspekt. Dessa punkter har dessutom en tendens att bli lurade av kontrastrika delar i motivet & kan därför lägga skärpan helt fel.

//Larsa

Hej Larza!

Till ganska nyligen använde jag nästan alltid mittenpunkten med autofokus. Jag var inte nöjd med skärpan i många av mina bilder. Jag hade i min okunskap använt metoden att fokusera med mittpunkten och sedan komponera om. Så uppmärksammades jag på den här artikeln:
Why focus-recompose sucks

Nu försöker jag alltså alltid välja fokuspunkt där jag vill ha skärpan, efter att jag komponerat bilden. Problemet för mig, som inte är van att göra det, är att det fortfarande känns som att det tar längre tid än att fokusera manuellt med en riktigt bra sökare. Särskilt driven är jag inte, men jag tror att vana spelar in. Jag använder ju t ex aldrig riktigt långa telen (har inga), och är definitivt nybörjare när det gäller rörliga motiv. Med mer övning så ska jag väl få kläm på autofokusen, så att det blir lite mindre av hit&miss över det :)
 
yalazy skrev:
Hej Larza!

Till ganska nyligen använde jag nästan alltid mittenpunkten med autofokus. Jag var inte nöjd med skärpan i många av mina bilder. Jag hade i min okunskap använt metoden att fokusera med mittpunkten och sedan komponera om. Så uppmärksammades jag på den här artikeln:
Why focus-recompose sucks

Nu försöker jag alltså alltid välja fokuspunkt där jag vill ha skärpan, efter att jag komponerat bilden. Problemet för mig, som inte är van att göra det, är att det fortfarande känns som att det tar längre tid än att fokusera manuellt med en riktigt bra sökare. Särskilt driven är jag inte, men jag tror att vana spelar in. Jag använder ju t ex aldrig riktigt långa telen (har inga), och är definitivt nybörjare när det gäller rörliga motiv. Med mer övning så ska jag väl få kläm på autofokusen, så att det blir lite mindre av hit&miss över det :)

Rent teoretiskt så stämmer nog artikeln men blir det verkligen så fel i praktiken?

Ett större problem med kamerorna kan då vara att många av dem, enligt många forumtrådar, backfokuserar eller frontfokuserar med olika objektiv. Löses oftast med kalibrering på verkstad...

Jag har ännu ingen DSLR men får den i augusti, då får jag testa i praktiken.

Mvh/Larsa
 
Vikentij skrev:
Hej.

Många skriver att dom fokuserar manuellt.

Jag har en Canon 350D och begriper inte hur man kan fokusera för hand och vara säker på att skärpan igger rätt. Har man en stor bländaröppning så tycker jag att allting ser kanon bra och skarpt ut när jag tittar i sökaren. Men i datorn är det oskarpt...

Är det att 350D har en väldigt liten sökare som är problemet eller missar jag någonting?

Fokuserar man tills kameran piper och fokuseringspunkten blinkar rött och då vet man att det är bra? Eller hur vet man att fokusen ligger rätt?

Tacksam för hjälpen.

om du har synfel så kontrollera att dioptri-ratten är rätt inställd. testa på din bildskärm med en massa text på eller en tidning.

/anders som alltid kör med mittpunktsfokusering :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.