Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus Screen

Produkter
(logga in för att koppla)

Aribus

Ny medlem
Nån som vet var man kan köpa s.k focus screen till en nikon FM, (sthlm) min har blivit så jädrans skitig och om det är svårt att byta.
Kan man rengöra dom på nått sätt?
 
Mattskiva är den svenska benämningen. De är inte utbytbara på FM såvitt jag vet, så det kan krävas en del skruvande. Har du provat att bara blåsa försiktigt om duttarna sitter på undersidan?
 
problemet är att det ligger skit på INSIDAN av skivan, så jag måste på nått sätt få upp den.
Man jag tror nog att det ska gå att byta ut på FM:n, har kört med lufttryck och fått bort lite grann, men det är alldeles för mycket som det är.
Tack för den svenska benämningen...
 
Är det inte lite drastiskt att byta? Den är nog inte helt gratis... Det borde gå att pilla bort den och rengöra. Hör med någon reparatör eller sök på nätet efter någon beskrivning. FM är en fin kamera som man ska vara rädd om...
 
Undvik att byta mattskivan

Hej,
Jag tagit bort mattskivan själv på mitt FM-hus, Den sitter fjädrad med en skruv. Har du inte gjort det tidigare råder jag dig att avstå. Risken är att du repar mattskivan om du slinter med skruvmejseln. För en van reparatör (auttoriserad verkstad) går det fort och det blir rätt. Det är mycket svårt att få tag på en ny mattskiva, eftersom Nikon ej tillverkar dessa längre. Jag söker själv en mattskiva utan någon framgång hittills.
 
kan ni inte bara kila ner till glasmästaren o be han blästra en lite glasbit o vips så har ni en ny :)

klart det måste gå att få tag i.........hmmm nu är jag visserligen inkörd på olympus men där bytar en 3 åring en matt skiva på direkten o de finns minst 10 olika varianter o ingen är svår att få tag i
 
Om det vorde så enkelt...

Mattskivan kan nog inte en 3-åring byta, eftersom den inte är tänkt att bytas förutom av expertis. Däremot kan den bytas av en 3-åring på min Nikon FM3, eftersom denna kan bytas till önskad variant av mattskiva (skall kanske låta min son prova...)

Tips på var man kan få tag på endast mattskivan till FM är varmt välkomna...
 
Om den inte är tänkt att bytas är det nog en reservdel, och de kan mycket väl ta slut helt.
Utbytbara mattskivor tillverkas nog i mycket större antal.
Är den inte spräckt så går det säkert att rengöra den, men det ska nog göras av någon som vet hur...
 
Tack för alla svar.
Jag var på g i igår att skruva loss men kände att det inte var värt risken.
Det får vara skitigt ett tag till - vill inte riskera favoritkameran.

tips på bra ställen/personer att vända sig till för hjälp med mattskivan och lite enklare rengöring tas fortfarande tacksamt emot.
I stockholm..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.