Olika motiv är olika svåra. Ett motiv med ett tydligt mönster och/eller stora kontraster är lättare för kameran att hitta fokus på än motiv som är enfärgade eller har mjuka/otydliga mönster.
De flesta kompaktkameror har mer eller mindre svårt för detta.
Om jag ska dra paralleller till min A70, som är den kamera som jag använt mest så har den ibland åxå svårt med vissa motiv även vid "normal" inomhusbelysning. Vid fotografering av "partybilder" låter jag den använda AiAF, så hittar den alltid fokus på något, men för mer seriösa bilder får man hitta på andra alternativ.
Ett alternativ som funkar är att fokusera på ett "bättre" föremål på samma avstånd. Skärpedjupet på digitalkompakter är ju relativt långt, så det är inte SÅ noga i de flesta fall. Om du försöker fokusera på näsan på en person, men misslyckas. Testa ögonbrynen istället osv. Så länge du håller ner avtryckaren ska fokus vara låst och då kan du komponera om bilden innan du trycker av.
Nackdelen med denna metod är att ljusmätningen åxå låses på de flesta kameror av den typen, så använder man spotmätning kan man få en annan exponering. Du får läsa mer i manualen om detta och hur det funkar mer exakt på just din kamera.
Du får testa och komma fram till vad som funkar bäst för dig och din kamera. Man brukar ofta hitta rätt väg efter ett litet tag.
Det kan hända att det är alldeles för dåligt, eller att kameran är felaktig (även om jag inte tror det). Isf får du låta nån annan (butiken kanske) testa och se vad denne tycker.
Man kan dock inte förävnta sig samma snabbhet och säkerhet som på en systemkamera.
Hoppas mina tips kan vara av nytta.