Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus problem med S1 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

angelape

Aktiv medlem
Jag är ett blåbär på det här med digitalkameror.
Har nyligen köpt Canon Powershot S1 IS och har problem med att få den att fokusera i normal inomhusbelysning.
Jag har säkert missa nått i manualen.
Vad är det jag ska tänka på för att få bättra skärpa o fokus?

Eller är det så illa att den har såna problem vad jag än gör?
Själv gissar jag på SBK (skit bakom kameran) ;)
 
Nu har jag inte så stor erfarenhet av digitalkameror men jag har alltid problem med mammas lilla nikon digitalkamera och fokusering, den har det väldigt jobbigt i lite mörkare situationer.

Jag antar att det har med hur den hittar fokus, den måste ju mäta på något sätt och det är kanske där det går fel när det är lite mörkare.

Är det samma problem med blixt?

mvh Anders
 
Både ja och nej.. ibland hittar den fokusen bara för att tappa den just när jag tar bilden.
Kan det vara att den har svårt att hitta någon punkt att fästa på som gör att den inte kan hitta/hålla fokusen?
Samtidigt verkar den vara väl känslig om den inte klarar det i ett rum med "normal" inomhusbelysning.

Nån som har något förslag på vilka inställningar jag bör testa?
 
Använd manuell skärpa om ni har det, annars finns det nog inte mycket att göra. Många kompaktkameror är tyvärr lite dåliga på att hitta fokus i svag belysning.
 
Olika motiv är olika svåra. Ett motiv med ett tydligt mönster och/eller stora kontraster är lättare för kameran att hitta fokus på än motiv som är enfärgade eller har mjuka/otydliga mönster.
De flesta kompaktkameror har mer eller mindre svårt för detta.
Om jag ska dra paralleller till min A70, som är den kamera som jag använt mest så har den ibland åxå svårt med vissa motiv även vid "normal" inomhusbelysning. Vid fotografering av "partybilder" låter jag den använda AiAF, så hittar den alltid fokus på något, men för mer seriösa bilder får man hitta på andra alternativ.

Ett alternativ som funkar är att fokusera på ett "bättre" föremål på samma avstånd. Skärpedjupet på digitalkompakter är ju relativt långt, så det är inte SÅ noga i de flesta fall. Om du försöker fokusera på näsan på en person, men misslyckas. Testa ögonbrynen istället osv. Så länge du håller ner avtryckaren ska fokus vara låst och då kan du komponera om bilden innan du trycker av.

Nackdelen med denna metod är att ljusmätningen åxå låses på de flesta kameror av den typen, så använder man spotmätning kan man få en annan exponering. Du får läsa mer i manualen om detta och hur det funkar mer exakt på just din kamera.
Du får testa och komma fram till vad som funkar bäst för dig och din kamera. Man brukar ofta hitta rätt väg efter ett litet tag.
Det kan hända att det är alldeles för dåligt, eller att kameran är felaktig (även om jag inte tror det). Isf får du låta nån annan (butiken kanske) testa och se vad denne tycker.
Man kan dock inte förävnta sig samma snabbhet och säkerhet som på en systemkamera.

Hoppas mina tips kan vara av nytta.
 
Tackar :)
Ska testa det. Tror inte heller att det är något fel på min kamera.. utan snarare jag som inte lärt mig den helt än.

Men vad är AiAF? Vad betyder det?
 
Hur har du ställt fokusen till en börja med? Kontinuerlig? Eller på "avtryckaren-halvägs"? Kan det vara så att du inte låter kameran fokusera klart innan du bränner av bilden? Du ska i alla fall trycka ner avtryckaren halvägs till fokusramen blir grön, därefter trycker du ner helt. Förklarar jag på dagisnivå nu, eller har jag missuppfattat ditt problem? AF-asist-lampa påslagen? Spana lite i manualen är nog mitt tips.
 
AiAF är en förkortning för Artificial Inteligence Auto Focus. Det innebär att kameran har flera "zooner" där den letar efter lämpliga föremål att fokusera på. Sedan finns den "onepoint" AF där man fokuserar på en vald punkt.

Jag vågar dock inte svära på att just din kamera har AiAF. Du får kolla efter i din manual.
Det var, från min sida, mest ett exempel på att man kanske får komma på en bra väg för att lösa olika saker om det inte funkar med en gång. Det finns ju inga "perfekta" kameror, utan alla har ju sina små egenheter och brister, även dyra DSLR:er.

Johan:
Just S1:an har inget AF-lampa, har jag för mig.
 
Nej tyvärr har den ingen AF-lampa upptäckte jag. Problemet är att jag hur jag än bär mig åt inte får nån grön ram. Den kämpar och kämpar med att försöka fokusera. När den väl, ibland, fokuserar och jag låser den så har det vid ett par tillfällen hänt att den tappar fokusen just när jag tar fotot. Det har hänt både med och utan blixt.

Sen går det bra med "dagisnivå", jag är verkligen nybörjare med digitalkamera och är det mer teknisk så har jag ju alltid chansen att lära mig nåt nytt ;)
 
Okej, så IS:en saknar AF-assist lampa... det var ju tråkigt på en kamera för så mycket pengar. Synd du inte köpte en G3:a eller G5:a istället :)

Nåja, kanske beror lite på vad u riktar kameran mot med? Plana ytor utan struktur, brukar vara svåra att fokusera på, gärna i lite dunkel belysning. Testa att hitta någon "kant" eller nånting som kameran kan avläsa kontraster på, så brukar det lösa sig, i alla fall är det vad jag har upplevt med digitalare. Annars finns det ju alltid möjlighet att fokusera manuellt. Behöver inte alltid vara så jobbigt som det låter.

Dagisnivå it is ;) Huvudsaken är att du förstår vad jag menar!
 
Johan:
På min A70 så hjälper inte AF-lampan så jättemycket tycker jag. Litegrann på nära håll, men jag märker inte nån jätteskillnad med den på eller av faktiskt.

Sen kan jag väl iofs tycka att det är lite snålt att inte sätta dit en sådan, den kostar inte många kronor att implementera.

Edit:
Angela:

Om kameran TAPPAR fokus. Kan det inte vara så att du har den i "continuos"-läge då? Att kameran hela tiden söker efter fokus oavsett om avtryckaren är nertryckt eller inte?
 
Senast ändrad:
dumbo skrev:
Kan det inte vara så att du har den i "continuos"-läge då? Att kameran hela tiden söker efter fokus oavsett om avtryckaren är nertryckt eller inte?

Jo de kan mycket väl vara så. Ska hem å mickla med den så fort jag slutat jobbet. *skratt* jag är som sagt ett blåbär på det här. Men n i har gett mig många tips så det ska nog lösa sig.

Tack för all hjälp! Det är guld att det finns så många hjälpsamma här på fotosidan som har tålamod med nyisar som mig ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.