Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus på skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Det är väl inte första gången som man pratar om fokus och skärpa?

Men över allt så skrivs det i tidningar "3 enkla steg till skarpare bilder", "Så här gör du för att få skarpare bilder",,o.s.v. o.s.v.

Men jag tycker fasen inte att mina bilder blir mycket skarpare ändå! Trots att jag skaffat mig ett stativ och väljer bländare 10 och iso 100

Har en EOS1000d, + 18-55 kit obj, Canon 50 1.8 II och 55-250

Om jag i morgon går ut för att ta ett kort på t,ex, bilen, det är -15, vindstilla och blå himmel. Hur får man skarpaste bilden?

Måste man redigera bilden för att den skall bli knivskarp?
 
Förskärpning i råkonverteraren.

Selektiv skärpning i Photoshop.

Generell skärpning i Photoshop.


Du får aldrig ut maximal skärpa ur en bild utan efterbehandling.
 
Jag tycker att speciellt om man fotograferar handhållet är det slutartiden som är den viktigaste parametern för skarpa bilder. Med tillräckligt kort slutartid kan man eliminera både skaknings- och rörelseoskärpa. Folk talar mycket om nödvändigheten att blända ner för att få skarpa bilder, och visst har det en viss positiv inverkan på skärpan för det mesta. Däremot om det betyder att man måste gå ner ordentligt i slutartid och man fotograferar handhållet kan skaknings- och rörelseoskärpan ha större negativ inverkan på skärpan än det man kan vinna på att blända ner lite.

Högre isotal påverkar skärpan en aning i och med ökande grynighet, men jag tar hellre en korrekt exponerad bild på högt iso och största bländare än en bild med både lite skakningsoskärpa och rörelseoskärpa med mindre brus.

När skärpan sitter hyfsat bra i grundbilden finns det ännu väldigt mycket man kan göra i efterbehandlingen för att bättra på den (som Robert upplyser om ovan), men en bild med dålig grundskärpa får man inte att se naturligt skarp ut hur man än försöker. Skit in - skit ut, heter det ju. Men därmed inte sagt att oskarpa bilder skulle vara oanvändbara. Gillar man bilden i övrigt finns det mycket skoj man kan hitta på att göra med bilden i efterbehandlingen där man kanske t.o.n. kan utnyttja oskärpan till något positivt. Morgan Larm hade ett blogginlägg med "misslyckade kattbilder" som han lekt med lite för att ge dem en artistisk touch. Sånt är kul. :)
 
Mmm,, jo det är ju som ni säger, men lik förbaskat... Jag vill ta lite skarpare bilder.

Jag skall se om jag kan ta en bild om en liten stund, så kan vi se hur skarp ni anser att den egentligen är. Det kan ju vara så att jag omedvetet jämnför mina bilder med den upplevda skärpan i 1000d's lilla 230kpix LCD och därigenom blir besviken?
 
... och använd din 50:a snarare än din paketglugg (om det är en utan IS).

Nu är förutsättningarna nästan perfekta, så länge kölddimman håller sig borta.

Och ge f-n i att titta på bilderna i 100% skala på din skärm!

Per.
 
Du måste tääbbka på vad du får för slutartider och inte enbart att duhar ISO 100 och bländare på 10. Om det är lång slutartid så blir det lite oskarpa bilder om naturen rör sig, vilket den gör.

/Stefan
 
Och ge f-n i att titta på bilderna i 100% skala på din skärm!

Nja, med skarpt objektiv (som t.ex. mitt Nikkor 35/1.8) och blixt ser bilderna hur skarpa ut som helst även i 100% skala. Blixt och pälsdjur funkar t.ex. extremt bra ihop då pälsen inte skapar fula reflektioner på samma sätt som hud kan göra om man inte softar blixtljuset ordentligt. :)

Blixt i allmänhet tycker jag alltid inverkar positivt på skärpan i och med att den fryser motivet.
 
Det är IS på alla mina objektiv. Skall man överväga att stänga av det när man fotar med stativ?


Ställa in fokus, med AF eller manuellt? Skall man använda LCD'n när man fokuserar manuellt?

EDIT: Ops, med "objektiv" menar jag "gluggar"! (Tänk på att jag är nybörjare!) ;-)
 
Ja, en del objektiv dummar sig om IS är på vid stativmontering - supertelen med sina långa brännvidder och bättre konstruktion kan och bör oftast ha IS på även vid stativmontering dock.
 
Ditt 50/1.8 är antagligen ditt skarpaste objektiv,
och det är sannolikt inte skarpast vid f10, utan snarare runt f5.6

Knivskarpt kommer det aldrig bli med en bayersensor, så du blir tvungen att skärpa bilden en del i efterhand, åtminstone om du vill ha skärpa vid 100%.

Du behöver ingen dyr mjukvara för detta. Gimp duger gott t.ex.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.