Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus - oskärpa i bakrunden ger djup!

Produkter
(logga in för att koppla)

Axon

Medlem
Gillar när man skapar djup i bilder genom att sätta vissa objekt i skärpa, och omgivande i oskärpa. Men kan man göra detta med alla kameror, t.ex. enkla pocketkameror?

Hur åstadkommer man denna "effekt"?

Gillar när man skapar djup i bilder genom att sätta vissa objekt i skärpa, och omgivande i oskärpa. Men kan man göra detta med alla kameror, t.ex. enkla pocketkameror?
Nja, oftast inte. Orsaken är att små kameror har en väldigt liten bildsensor och därmed ett stort skärpedjup, dvs allt från ganska nära till väldigt långt bort blir skarpt samtidigt.

Med en systemkamera har man (beroende på objektiv med mera) mycket kortare skärpedjup. Då är det lättare att ha skärpa på motivet, t ex en person, och bakgrund/förgrund i oskärpa.

Lågt bländartal och stor sensor. Vilket rimmar illa med pocketkameror. Det du kan göra är att befinna dig så nära objektet som möjligt med kameran.

... samt att brännvidden spelar roll, om ju större siffra desto mer förstoras bakgrunden så den upplevs suddigare.

Finns numer även kompakter som med lite fusk kan ge suddiga bakgrunder genom att blanda två exponeringar.

Visst går det med kompakter även om det är svårare. Om man med kompakt menar 1000-kronors Samsung/Nikon/Canon... Min G11 kostade mer och där funkar det utan krångel även det inte är lika lätt som med större sensor.

Man ställer sig långt borta från modellen, zoomar in så mycket man kan utan att digitala zoomen sätter igång, sätter modellen långt långt ifrån bakgrunden. Tryck och se hur vacker bakgrunden blev. Funkar till och med med min mobiltelefon.

I photoshop behövs ingen pluggin. Kopiera bakgrundbilden till nytt lager. Man markerar runt det som skall vara suddigt eller skarpt. Justerar ev hur mjuk kanten skall vara. Tryck på Mask. Då skall masken har markeringen du nyss gjort. Disabla masken. Sätt fokus på bilden (med masken) Gå till Blurr och gör linsokärpa.
I "depth map" (djup karta?), välj lagermask som källa. Sätt oskärpan du vill ha. Blev det fel yta som blev suddig så kryssa "invertera" eller dra i spaken för djup.

Men varför inte bara gausiskt oskärpa och maska fram oskärpan med pensel? Nä, då läcker oskärpan utanför markeringen (eller det man målar fram). Med linsoskärpa kan man få skarpa övergångar mellan skärpa och oskärpa.

Ett tips till: Om man gör oskärpa med filter är det bra ide att lägga på lite brus eftersom man samtidigt trollar bort bildens eget brus och då kan bandning uppstå (även i 16-bitars läge)

Tack för alla svar!

Har jobbat och haft fullt upp sista tiden, men nu har jag iaf inhandlat en Nikon D90 med 2 olika objektiv.

Nu ska jag ta och gå igenom era tips och träna lite.

Tack alla!

Med din utrustning är det plättlätt! Montera ditt 50mm--objektiv. Ställ in kameran i A-läge med mode-ratten och skruva bländaren (främre ratten) till 1,8. Ta en bild på någon meters håll, och du får ett härligt kort skärpedjup!

Nu vet du hur det fungerar och kan experimentera vidare.

Per.

Med din utrustning är det plättlätt! Montera ditt 50mm--objektiv. Ställ in kameran i A-läge med mode-ratten och skruva bländaren (främre ratten) till 1,8. Ta en bild på någon meters håll, och du får ett härligt kort skärpedjup!

Nu vet du hur det fungerar och kan experimentera vidare.

Per.

Jättetack Per!

Ska prova detta under dagen =)

Måste jobba lite först hehe...

Senast ändrad:
Man behöver inte ta i så mycket. 1,8 har ju papperstunnt skärpedjup. Jag tycker inte det är så himla snyggt när man missar målet med skärpan. Har man lite mer distans till bakgrunden än en halvmeter blir det suddigt även mindre bländare och porträttet blir generellt mycket snyggare med skärpa på båda ögonen och näsan samtidigt.

Man behöver inte ta i så mycket. 1,8 har ju papperstunnt skärpedjup. Jag tycker inte det är så himla snyggt när man missar målet med skärpan. Har man lite mer distans till bakgrunden än en halvmeter blir det suddigt även mindre bländare och porträttet blir generellt mycket snyggare med skärpa på båda ögonen och näsan samtidigt.

Hjälp!

Jag förstod att detta skulle blien hel vetenskap, men spännande. Har tagit steget från en Nikon Coolpix med "Easy Mode" för dönickar som mig.

På rulltiden hade jag visserligen flera systemkameror, men det är så länge sedan att det idag är preskriberat ;)

Fotofolk verkar vara ett vänligt släkte som kommer med massa hjälp och tips, tack :)

Vi är helt eniga! Jag ville bara visa på den brutala effekten för att ge en utgångspunkt för experimenterande.

Per.

ANNONS